Finn Berger
Moderator
Jeg mener jo absolutt ikke at du ikke skal gjøre det der: Vi gjør det som funker for oss; det er et greit prinsipp.Eg bruker kaustisk soda på alt. Materialet bestemmer virketid, men eg har så og si bare syrefast utstyr. Men når eg brygger så lager eg en lut blanding og vaske absolutt alt i det før eg desinfiserer og lagrer alt i lukkede plastbakker.
Ja det e overkill, men slik har eg gjort det i så mange år etter å ha jobba i industrien at dette har blitt rutine for meg. Men det er kvalitetsikringa mi, eg vet til enhver tid at eg får aldri ett mislykka brygg grunnet dårlig renhold eller rutiner
Men jeg lurte på det med kaustisk soda og plast. Tærer ikke det på overflaten, sånn at den faktisk blir vanskeligere å bare vaske rein? Du skal jo ikke bruke det på glass, heller - så det er ikke egna til flaskevask.
At ølet holder seg godt over tid, har vel mindre med reinhold å gjøre. Det er først og fremst oksidasjon som ødelegger det, og den prosessen går ikke langsommere om miljøet er bakteriefritt. Lagringsdykktighet har vel ellers mest med øltype og lagringsforhold (temperatur) å gjøre.