Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Blir det mer effektivt hvis jeg måker på med enda mer klor pr liter vann? Men tar klorin "alt"? Er det ikke et triks som går ut på å blande ut eddiksyre i klor i tillegg?
 
Blir det mer effektivt hvis jeg måker på med enda mer klor pr liter vann? Men tar klorin "alt"? Er det ikke et triks som går ut på å blande ut eddiksyre i klor i tillegg?
Les post #1 i denne tråden. der står det beskrevet.
Men du skal passe på å gjøre det korrekt, så ikke du skader deg selv med giftig gass.
 
Du kan jo prøve deg med 405nm UV, eller near UV, som det også kalles. Fordelen med den lengden er at den er i synlig område så øyet plukker den opp ganske bra, i motsetning til kun strølys og fluorescens på dypere UV lys som du lett blir blind av fordi du ikke ser intensiteten på, men øyeballen brenner like godt. Andre plager tror jeg du egentlig kan se bort i fra, UV dosen fra sola er mange ganger høyere typisk. Etter hva jeg vet så dreper 405 også ting og tang samt at den er mye snillere på div materialer.

Mulig digresjon dette ;). Klor er nok bra nok ;).
 
Men er den klof+eddik mer effektiv enn bare klor?

Føler jeg på en måte måte putte veldig mye utstyr inn i en ubeskyttet atomreaktor her egentlig. Vil gjerne være helt sikker.
 
Hva med kaustisk soda, det brukes i bryggerier. Jeg kjøpte på felleskjøpet, brukte det til å lage slacked lime, som ble brukt i kandissirup.
Brukte du det istedet for natron / hjortetakksalt ? Litt avsporing nå her, men håper det går bra.
 
Hør med gartnere, jeg vet de har noe som røker ut alt, som betinger at det er fulstendig luftet før du selv går inn der etterpå.
 
Men er den klof+eddik mer effektiv enn bare klor?

Føler jeg på en måte måte putte veldig mye utstyr inn i en ubeskyttet atomreaktor her egentlig. Vil gjerne være helt sikker.

For å utdype "ja'et" til @LarsUlv litt: Eddiken senker pH'en, og det er det som gjør den aktive bestanddelen i klorinet så ekstremt mye mer effektiv. Men pH'en må ikke senkes for mye, for da blir gassen fra blandingen ekstremt farlig. Derfor skal du bare passe på å være relativt nøyaktig når du måler opp mengdene.

For dem som ikke kjenner denne fra før: 5 ml klorin og 5 ml 7% (VIKTIG!) eddik til 3 liter vann. Aldri blande klor og eddik direkte. Mål opp vann, ha i klorinet først, og deretter eddiken. Grunnen til at denne blandingen ikke er vanlig å opplyse om, er at du kan ta livet av deg om du gjør det feil.

Jeg har brukt denne miksen ganske mye, og du skal passe deg for å eksponere deg for lenge. Sørg for god ventilasjon, og stå ikke med nesa nedi mer enn du må. Det er ingen grunn til å være hysterisk, men du kan få irriterte luftveier om du overdriver. Det har jeg klart - men da holdt jeg på ganske lenge med vasking av større mengder møkkete bjørnunger. ("Vaske vesle Brumlemann" -stil. Kost og klut og såpevann og nesa nedi alt sølet:confused:. Det gjentar jeg ikke.)
 
Sist redigert:
Grunnen til at denne blandingen ikke er vanlig å opplyse om, er at du kan ta livet av deg om du gjør det feil.

For meg blir dette det avgjørende argumentet i denne saken. Jeg bruker heller litt sterkere klorblanding og unngår syre.

For å "ta knekken på" infeksjoner som man ikke er sikker på hvor sitter og man kan vaske utstyret etter desinfeksjon er jo også andre midler aktuelle, slik som Virkon. Jeg savner også at den gamle hjemmebryggerklassikeren jodofor er tilgjengelig.
 
For meg blir dette det avgjørende argumentet i denne saken. Jeg bruker heller litt sterkere klorblanding og unngår syre.

For å "ta knekken på" infeksjoner som man ikke er sikker på hvor sitter og man kan vaske utstyret etter desinfeksjon er jo også andre midler aktuelle, slik som Virkon. Jeg savner også at den gamle hjemmebryggerklassikeren jodofor er tilgjengelig.

Virkon var nytt for meg.

Møtte liten forståelse på Bryggselv da jeg antydet at de kanskje kunne ta inn det. Det produseres jo av 5Star, som de får Starsan fra, så hvorfor ikke ta inn litt jodofor, også:(.

Klor-eddik-blandinga er helt grei så lenge du veit hva du skal gjøre. Jeg er ikke redd for at jeg pluselig skal finne på å blande eddik og klorin direkte, eller ha i dobbel dose av eddik. Det er tross alt mye som er farlig hvis du gjør det galt.
 
Men er den klof+eddik mer effektiv enn bare klor?

Føler jeg på en måte måte putte veldig mye utstyr inn i en ubeskyttet atomreaktor her egentlig. Vil gjerne være helt sikker.

En ting: Ikke bruk en slant klorin du har hatt stående i skapet ei stund. Den svekkes. Spander ei ny flaske.
 
Virkon var nytt for meg.

Virkon brukes bl.a. på sjukehus og ellers i helsevesenet for å fjerne og drepe diverse bakterie og virus. F.eks. på/etter isolasjon.
Norovirus osv.

Usikker på hvilken effekt dette vil ha til vårt formål og hvordan næringsmiddeltilsynet stiller seg til å drikke fra noe det har vært I kontakt med.
 
Usikker på hvilken effekt dette vil ha til vårt formål og hvordan næringsmiddeltilsynet stiller seg til å drikke fra noe det har vært I kontakt med.

Virkon brukes i næringsmiddelindustri også. Jeg har sett det solgt for desinfeksjon av kjøkken. Næringsmiddeltilsynet tillater imidlertid ikke at det brukes direkte på husdyr.

Det finnes jo også en del midler som skummer, som burde være aktuelle om man skal bekjempe noe som har satt seg fast et sted.
 
For å utdype "ja'et" til @LarsUlv litt: Eddiken senker pH'en, og det er det som gjør den aktive bestanddelen i klorinet så ekstremt mye mer effektiv. Men pH'en må ikke senkes for mye, for da blir gassen fra blandingen ekstremt farlig. Derfor skal du bare passe på å være relativt nøyaktig når du måler opp mengdene.

For dem som ikke kjenner denne fra før: 5 ml klorin og 5 ml 7% (VIKTIG!) eddik til 3 liter vann. Aldri blande klor og eddik direkte. Mål opp vann, ha i klorinet først, og deretter eddiken. Grunnen til at denne blandingen ikke er vanlig å opplyse om, er at du kan ta livet av deg om du gjør det feil.

Jeg har brukt denne miksen ganske mye, og du skal passe deg for å eksponere deg for lenge. Sørg for god ventilasjon, og stå ikke med nesa nedi mer enn du må. Det er ingen grunn til å være hysterisk, men du kan få irriterte luftveier om du overdriver. Det har jeg klart - men da holdt jeg på ganske lenge med vasking av større mengder møkkete bjørnunger. ("Vaske vesle Brumlemann" -stil. Kost og klut og såpevann og nesa nedi alt sølet:confused:. Det gjentar jeg ikke.)
For å få det inn med teskje.... Skal denne blandingen skylles vekk, eller er den så svak (men god nok) til at den ikke behøver å skylles vekk?
 
For å få det inn med teskje.... Skal denne blandingen skylles vekk, eller er den så svak (men god nok) til at den ikke behøver å skylles vekk?

Du trenger ikke skylle den vekk. Jeg sørger bare for å helle av så mye som mulig. Vil du være helt safe, kan du la det lufttørke - men jeg tror det er totalt unødvendig. Konsentrasjonen av klor her er veldig mye lavere enn i de oppløsningene som vanligvis brukes.

Her er forøvrig podcasten med Charles Talley som dette stammer fra. Det relevante stoffet kommer en 8-10 minutter inn i casten, om jeg ikke husker feil: https://secure-hwcdn.libsyn.com/p/3...21480594&hwt=d474964a1fdd9cb195959d0d45aec7a6
 
Du trenger ikke skylle den vekk. Jeg sørger bare for å helle av så mye som mulig. Vil du være helt safe, kan du la det lufttørke - men jeg tror det er totalt unødvendig. Konsentrasjonen av klor her er veldig mye lavere enn i de oppløsningene som vanligvis brukes.

Her er forøvrig podcasten med Charles Talley som dette stammer fra. Det relevante stoffet kommer en 8-10 minutter inn i casten, om jeg ikke husker feil: https://secure-hwcdn.libsyn.com/p/3...21480594&hwt=d474964a1fdd9cb195959d0d45aec7a6
Da har jeg hørt gjennom, og dette blir definitivt min måte å desinfisere fremover. Enkelt å huske også, 16 ml klorin til 10 liter vann, etterfulgt av 16 ml eddik. Kontakttid kun 30 sek, og ikke skylling etterpå. Toppers! Takk for info! :)
 
Tilbake
Topp