Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Til dere som bløtlegger gjæringskar i pwb. Fyller dere dem fulle med vann og tilsetter pwb iht blandingsforhold på boksen. Da går det jo med ca 300 g pwb.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Jeg bruker ikke pwb på mine gjæringskar i plast. Men jeg bruker pwb etter byggingen på grainfather. Der finnes det flere videoer og beskrivelser på nett fra respekterte bryggere som bruker en spiseskje på 7,5 liter når de rengjør GF med sirkulering gjennom kjøleren. Nå er dette deler som uansett kokes under bryggingen, så det er mulig at gjæringskar trenger sterkere lut...
 
Et mulig knep for å unngå å blande ut 30 liter til "bløtlegging" av ei gjæringsbøtte:

Fyll ei tilsvarende bøtte med stein/vann i passende mengde, og sett oppi. Dermed trengs det ikke så mange literne. Sikkert lurt å mekke en liten "fot" for å holde bøtta med stein/vann opp fra bunnen, og sentrert.

Dette er ikke noe jeg har prøvd, bare fundert på å gjøre. (Men egentlig tror jeg at den reingjøringa jeg gjør med svamp og maskinoppvaskmiddel, holder.)
 
Jeg stabler aldri min gjæringskar (uten kran). Grunnen er at det skal svært lite til før ytterside-bunnen blir revet opp og får skarpe kanter. Dette er døden for innsiden av det karet du setter den oppi.
 
Jeg stabler aldri min gjæringskar (uten kran). Grunnen er at det skal svært lite til før ytterside-bunnen blir revet opp og får skarpe kanter. Dette er døden for innsiden av det karet du setter den oppi.

Samme her! Har kjøpt billige duker på IKEA, ti kroner stykket eller noe sånt. Ser ut som oppvaskhandkler, trodde det var det til jeg leste beskrivelsen. Setter ei bøtte opp-ned, legger en duk over bunnen og setter neste bøtte oppå. Ideelt hadde jeg jo bare satt alle bøttene på gulvet, men har så mange at det ville fylt hele boden og litt til.
 
Merker jeg noe muffins med ølet mitt etter gjæring ryker gjærekaret tvert..gidder ikke å prøve vaske fxxnskapet vekk.. Gjærekar er ikke dyrt..
 
Jeg stabler aldri min gjæringskar (uten kran). Grunnen er at det skal svært lite til før ytterside-bunnen blir revet opp og får skarpe kanter. Dette er døden for innsiden av det karet du setter den oppi.

Ja, helt enig. Men "trikset" mitt forutsetter at det ikke blir kontakt mellom de to bøttene.
 
Blåser liv i denne med en ide som jeg hadde en dag, men er praktisk ugjennomførlig.
Men det er kanskje en gal professor her inne.
UV lys kan brukes for å gjøre ting klinisk rent for bakterier/gjær/mugg.
Eneste problemet er at det er dyrt og til dels farlig å håndtere skikkelig.
Fordeler må være at det ikke blir noen rester av kjemikalier.
Kraner, ugjennomsiktige ting osv, vil være umulig å få sterilisert på denne måten.
 
Blåser liv i denne med en ide som jeg hadde en dag, men er praktisk ugjennomførlig.
Men det er kanskje en gal professor her inne.
UV lys kan brukes for å gjøre ting klinisk rent for bakterier/gjær/mugg.
Eneste problemet er at det er dyrt og til dels farlig å håndtere skikkelig.
Fordeler må være at det ikke blir noen rester av kjemikalier.
Kraner, ugjennomsiktige ting osv, vil være umulig å få sterilisert på denne måten.

Det er slettes ingen dum idé. Jeg bruker selv et gammel skap med 200 watt i UV-LEDs inni til å sterilisere utstyr til gjærbanken min. Skrur det på 10 minutter før jeg skal bruke utstyret. Kostet noen hundrelapper fra ebay og fungerer flott så langt. Jeg har hatt noe plastikk som ble porøs av denne behandlingen, men med litt god, gammeldags "trial and error" har jeg funnet ut hva som tåler det og ikke.

Som du sier er det en sikkerhetsutfordring her, men den kan håndteres med sunn fornuft. Rett og slett aldri skru på lyset når det ikke er i en lystett boks!
 
Interessant det med UV-lys. Hvis man klarer å lage det lite nok burde det kunne brukes inne i kraner og rør også.

På den andre siden har man det med sikkerhet. Det er en del ting jeg velger bort av den grunn (f.eks. en del kraftige rengjøringskjemikalier og O2-flasker er så langt valgt vekk).
 
Grøss... Vær forsiktig med 200w UV LEDer. Det er relativt kraftig og skadelig. Om du kikker feil på dem så går du på en smell, og når du merker det er du for sent ute. Bruk UV beskyttelse briller når du holder på. Jeg jobber til daglig med utvikling av eksponeringsutstyr for wafer og anbefaler en liten gjennomgang av egen sikkerhet før du begynner å ordne med UV. Da spesielt krafige LEDer, det er ikke noe leketøy.
 
Grøss... Vær forsiktig med 200w UV LEDer. Det er relativt kraftig og skadelig. Om du kikker feil på dem så går du på en smell, og når du merker det er du for sent ute. Bruk UV beskyttelse briller når du holder på. Jeg jobber til daglig med utvikling av eksponeringsutstyr for wafer og anbefaler en liten gjennomgang av egen sikkerhet før du begynner å ordne med UV. Da spesielt krafige LEDer, det er ikke noe leketøy.
Helt enig, har drevet en del med laser før i tiden, lys show etc . Ikke noe å spøke med akkurat.
Det må vel helst være et skap, som er sikkert og bygget for formålet. De er svin dyre tror jeg.
 
På ville veier....! Modning av øl er det som mange på dette forumet kaller infeksjoner. De er alltid interessante. Mange ganger heldige. Og noen ganger desverre pyton og bare til å lære av. Hadde det ikke vært for bakterier hadde øl vært kjedelige og forutsigbare saker.
 
Grøss... Vær forsiktig med 200w UV LEDer. Det er relativt kraftig og skadelig. Om du kikker feil på dem så går du på en smell, og når du merker det er du for sent ute. Bruk UV beskyttelse briller når du holder på. Jeg jobber til daglig med utvikling av eksponeringsutstyr for wafer og anbefaler en liten gjennomgang av egen sikkerhet før du begynner å ordne med UV. Da spesielt krafige LEDer, det er ikke noe leketøy.

Er klar over faren her, ja. Har en bryter montert i skapdøra som gjør det umulig å skru på UV-LEDene uten å lukke døra helt (eller selvsagt jukse ved å holde inn knappen, men da snakker vi rett og slett om naturlig seleksjon). Innsiden har jeg dekket med en UV-resistent spraymaling jeg fant på ebay. Slet en stund med at tetningslistene jeg la rundt døra ble porøse og sprakk opp, men løste dette til slutt ved å lage dem selv ved å improvisere litt med vanlig baderomssilikon. Har gått rundt skapet mens det står på med en sånn papirbit som lyser i UV-lys, ingen tegn til noen lekkasje.

Det eneste problemet jeg har hatt med dette skapet er tvil om hvorvidt LEDene faktisk er på! Ingen måte for meg å verifisere det på, uten å legge noe som blekes/ødelegges av UV inni skapet sammen med alt det andre av glass og metall som skal inn der.
 
Skummet gjennom tråden nå.

Må bli kvitt en infeksjon i hele sulamitten min. Hva er det sterkeste og greieste å bruke? UV-lys blir liksom for sci-fi.
 
Tja, for folk flest er det vel klorin, 1/4 - 1/2 dl per liter vann. Jeg jobber blant annet med automasjon til vannrenseanlegg etc, og UV belysning er ikke til å spøke med nei.
 
Tilbake
Topp