Til dere som bløtlegger gjæringskar i pwb. Fyller dere dem fulle med vann og tilsetter pwb iht blandingsforhold på boksen. Da går det jo med ca 300 g pwb.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Du tenker på legionella, det er en bakterie som ofte kommer fra varmtvannsbeholdere som holder for lav temperatur.
Dusjer du i det vannet trekker du vanndamp ned i lungene med smitte.
Varme er nevnt over, klorin fungerer også fint
https://www.nrk.no/livsstil/uvasket-dusjhode-kan-fore-til-legionella-1.12414511
For å pense inn på tema igjen, hvilke fordeler har iodophor/IO Star framfor klorin. De er omtrent like virksomme såvidt jeg skjønner, men klorin er jo veldig lett tilgjengelig.
Behovet for å skylle etter en sterk klorin løsning ser jeg, men med klorin og eddik oppløsningen nevnt tidligere trengs ikke skylling der heller.
Edit: Denne var meget relevant. Vi opererer med klor løsninger på 80ppm eller mere, som da er meget virksomt mot gjærsopper spesielt når pH er senket med eddik.
Men jeg er sikker på at jeg har hørt om problemer forårsaket av dusjhoder, også.
Det stemmer, hvis legionellabakterien finnes i dusjhodet kan den finne veien ned i lungene når man dusjer. Det samme med luftfuktere, air condition-anlegg, boblebad osv, alt som avgir vanndamp er en mulig smittekilde.
Derfor er det viktig at temperaturen i varmtvannsberedere er minst 70 grader og at man skyller gjennom dusjen med kun varmtvann en gang i blant eller vasker med klor.
[QUOTE="Finn Berger, post: 420424, member: 15452"siden StarSan tar bakterier, men ikke gjær - og heller ikke villgjær
La inn en link med info om Virkon S https://www.gamebird.no/produkt/desinfiseringskadedyr/virkon-s-50-gramHar dere vurdert dette produktet : Virkon s . www. virkons. com . forhandles av Lilleborg i norge..sies å ta det meste av alt . får kke til å lage link, sorry.
StarSan er et overflatedesinfiseringsmiddel for å desinfisere rengjorte overflater. Hvis du blander gjær og StarSan har du en helt annen situasjon. Vaske først, så desinfisere.
I grove trekk er vel virkemåten til StarSan en kombinasjon av en fosforsyre, som senker pH, og en surfaktant (dodecylbenzensulfonsyre) som gjør at mikroorganismene tåler mindre pH, med mindre jeg har misforstått eller lest feil.
Jeg bruker klorin. 5ml/l og fyller da gjæringskarene helt opp - da går det med 1,5dl klorin på et 30L kar. Lar det stå 1-2 timer før det går i neste kar. Andre ting som trenger behandling ligger nede i gjæringskaret. Gjør dette ved hver 3dje bruk av karet sånn ca. I mellom vaskes de på 70C i oppvaskmaskin og får "vanlig" StarSan-behandling.
Hadde noen infeksjoner tidligere men har fått has på de nå
Kontakttid er kanskje ordet her.Det der skulle jo holde lenge. Som sagt; Palmers oppskrift er 4ml/L og 20 minutters "bløtlegging" ("soaking", finner ikke noe helt godt norsk ord.), så du kan sikkert spare en del tid. Men du står vel ikke og ser på hele tida?
Rustfritt stål skal ikke ha mer enn de 20 minuttene, forresten - igjen i følge Palmer.
Kontakttid er kanskje ordet her.
natriumhypokloritt(klorin) og stål skal en være forsiktig med, spesielt når pH er under 8. Og det er ved pH rundt 5 klorin er spesielt effektivt (20-100 ganger mere effektivt) enn ved pH 7.5. Du trenger altså kortere kontakttid og lavere konsentrasjon hvis du senker pH med eddiksyre som tidligere nevnt i tråden. Men ville ikke brukt denne blandingen på mine dyrebare ståltanker. Blir pH under 4 utvikles klorgass, meget giftig. Så vit hva du gjør isåfall.
Jeg tror nok det er sikrest å senke pH meget uttynnet klorblanding fremfor å tømme konsentrert klorin i en løsning med allerede lav pH.Jeg er klar over klorgassfaren - så det er viktig å følge oppskriften nøye når en lager den blandingen til Talley. Først klorin i vannet, rør godt ut, og så eddiken - og rør godt ut. (Vet ikke hvor viktig rekkefølgen egentlig er?)