Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Jeg har bestilt jodofor (iodophor på engelsk) fra det store utland og har planer om å teste det.

Jøss, har det blitt så vanskelig tilgjengelig? Da jeg begynte å brygge var det standardmiddelet vårt. Helt greit å jobbe med, men det lukter ganske stramt og kan farge plast.

Mulig det bare er meg, men trenger man egentlig et 100% sterilt miljø for å lage god øl?

Jeg slurver mer og mer med desinfeksjons rutiner. Kan ikke si at ølet har fått noen endring i kvalitet.

Råd 1 er å bruke nok frisk gjær. Rask start på gjæring og rask avslutning. Og rene gjærkar.
Jeg hadde også denne attituden, og det gikk bra en stund. Etter et år+ hvor over halvparten av bryggene mine har blitt infisert og nesten all glede i hobbyen har forsvunnet har jeg endret syn på saken ;)

Sist redigert:
Jøss, har det blitt så vanskelig tilgjengelig? Da jeg begynte å brygge var det standardmiddelet vårt. Helt greit å jobbe med, men det lukter ganske stramt og kan farge plast.

Hvor fikk dere tak i det den gangen? (Det høres ut som en veeeldig fjern fortid:p.)

Mulig det bare er meg, men trenger man egentlig et 100% sterilt miljø for å lage god øl?

Jeg slurver mer og mer med desinfeksjons rutiner. Kan ikke si at ølet har fått noen endring i kvalitet.

Råd 1 er å bruke nok frisk gjær. Rask start på gjæring og rask avslutning. Og rene gjærkar.
Ikke bare deg. Det er et spørsmål om hvordan øl lagres og konsumeres. Og om du har ølbrygging som hobby eller driver kommersielt. Holdes ølet kjølig etter gjæring vil infeksjoner normalt ikke utvikle seg merkbart før ølet er konsumert (9 mnd) gitt normal renslighet. Da er det ingen grunn til å stresse, men tvertimot nyte hobbyen. Og skulle en batch på 20-30 L gå galt hva så? Jeg er villig til å ta den risikoen framfor å sende diverse kjemikalier gjennom systemet. Slapp av og nyt bryggingen og ølet er min regel.
Dårlig øl går til svigermor!

Det selges jo jod på apoteket, men usikker hvordan dette kan nyttes. Kan det fortynnes ytterligere?

Hvor fikk dere tak i det den gangen? (Det høres ut som en veeeldig fjern fortid:p.)
Jeg bestilte følgende produkt fra ebay: http://www.ebay.com/itm/Five-Star-IO-Star-32-oz-Low-Foaming-Iodophor-Sanitizer/111751951030?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Fra Five Star Chemicals, akkurat som Starsan, også i identisk flaske som Starsan kommer i. Egentlig ikke dyrt, men fraktprisen var ganske stiv.

Det selges jo jod på apoteket, men usikker hvordan dette kan nyttes. Kan det fortynnes ytterligere?
Sånn jeg forstår det så kan man ikke bruke jod fra apoteket: http://legemiddelhandboka.no/legemidler/37178

Da vi sendte telegram til Petit Agentur (telegramadresse PETITAGENTUR) så sendte de det på neste rutebil sammen med andre varer.

Neida, det stod sammen med andre varer i bryggebutikkene. Jeg tror det forsvant omtrent samtidig med at FiveStar begynte å få bred distribusjon i Norge og folk gikk over til StarSan.

Da vi sendte telegram til Petit Agentur (telegramadresse PETITAGENTUR) så sendte de det på neste rutebil sammen med andre varer.

Neida, det stod sammen med andre varer i bryggebutikkene. Jeg tror det forsvant omtrent samtidig med at FiveStar begynte å få bred distribusjon i Norge og folk gikk over til StarSan.

Og Petit var i Bergen på den tid.

Jeg bestilte følgende produkt fra ebay: http://www.ebay.com/itm/Five-Star-IO-Star-32-oz-Low-Foaming-Iodophor-Sanitizer/111751951030?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Fra Five Star Chemicals, akkurat som Starsan, også i identisk flaske som Starsan kommer i. Egentlig ikke dyrt, men fraktprisen var ganske stiv.

Sånn jeg forstår det så kan man ikke bruke jod fra apoteket: http://legemiddelhandboka.no/legemidler/37178

da skulle det vel egentlig ikke være noe problem å få bryggeforretningene til å bestille det? Alle fører jo StarSan, og noen flasker Iodophor kan vel sendes sammen med den uten problemer.

Ikke bare deg. Det er et spørsmål om hvordan øl lagres og konsumeres. Og om du har ølbrygging som hobby eller driver kommersielt. Holdes ølet kjølig etter gjæring vil infeksjoner normalt ikke utvikle seg merkbart før ølet er konsumert (9 mnd) gitt normal renslighet. Da er det ingen grunn til å stresse, men tvertimot nyte hobbyen. Og skulle en batch på 20-30 L gå galt hva så? Jeg er villig til å ta den risikoen framfor å sende diverse kjemikalier gjennom systemet. Slapp av og nyt bryggingen og ølet er min regel.
Dårlig øl går til svigermor!

Du leste ikke innlegget til @cjohansen like over ditt? Jeg kan skrive under på det han sier; jeg har hatt samme erfaring.

Leste det og har mine infeksjoner jeg også.
Men Birhanen har rett i det at lagrer man kaldt og konsumerer raskt så er muligheten for merkbar
infeksjon mindre.
Kanskje cjohansen kan lage noe som bør drikkes ferskt før han vet mer om hvor infeksjonen oppstår.

Leste det og har mine infeksjoner jeg også.
Men Birhanen har rett i det at lagrer man kaldt og konsumerer raskt så er muligheten for merkbar
infeksjon mindre.
Kanskje cjohansen kan lage noe som bør drikkes ferskt før han vet mer om hvor infeksjonen oppstår.

Selvfølgelig går det langsommere når man lagrer kjølig, men jeg kan love at det går fort nok likevel. Og det blir da ganske merkelig å holde på å gulpe ned ølet fortest mulig for å komme infeksjonene i forkjøpet:confused:?

Jeg leser denne tråden med litt skrekk, om hvordan det kan bli. Jeg har f.eks holdt meg unna belle saison, da jeg leste rapporter om hvordan denne oppførte seg.

Ellers vil jeg tro jeg er en av de som brygger mer enn gjennomsnittet, men på «like kår», brygger f.eks ikke i et sterilt rom med overtrykk... Jeg har hatt mine infeksjoner. Fem av de, hvorav en var følgefeil siden jeg repitchet infisert gjær. En gang var pga åpent lokk og bananfluer. To av de antar jeg var slurving (type sent på kveld, brygget med en venn som var gjest, mye å drikke, den greia der).

Men jeg tror faktisk aldri jeg har fått en infeksjon hvor jeg er helt blank på hvorfor jeg kan ha fått den.

Jeg er helt nazi på starsan. Og uansett så tenker jeg nå aldri at «det går sikkert greit», selv om jeg har «dårlig tid» pga gjester eller lignende. Det er slurvete.

Det er forskjell på å helle ut et øl pga infeksjon, for da har man vært en slurvete brygger, og det å helle ut et øl som bare ikke ble bra, selv om det er rent.

Føler jeg oppsummerer det nybegynnere blir fortalt. Vær nøye med hygiene. Slipper du guarden din så blir du slått.

Poenget er at har man fått infeksjon så er det pga slurv i prosessen, uansett. Uansett, med understrek og skrå typer.

Sist redigert:
da skulle det vel egentlig ikke være noe problem å få bryggeforretningene til å bestille det? Alle fører jo StarSan, og noen flasker Iodophor kan vel sendes sammen med den uten problemer.

Jeg ser at de har det hos Humlegården, så da regner jeg med at det kan sendes til Norge også. Det er litt overraskende at det er så vanskelig tilgjengelig, for det er et nyttig middel når man vil veksle mellom ulike desinfiseringsmidler.

Spør bryggebutikkene. five star kommer gjerne til norge fra belgia (Brouwland har europeisk agentur). Hvis belgia har det så får man tak i det hvis nok folk spør om det.

Jeg skyter inn en liten teori til: det kan være at noen av disse eplekjekke bryggerne som "ikke har hatt infeksjon" bare ikke vet å kjenne igjen tidlige tegn på infisert øl. Etter å ha hatt min share så kjenner jeg lusa på gangen og orker rett og slett ikke drikke øl som har den litt tynne og halvsure ettersmaken, sånn det ofte er i starten. Men jeg har bekjente som drikker det uten større problemer. Jeg har også fått øl fra andre bryggere som er de er kjempefornøyd med som åpenbart er infisert...

Tror vi må skille mellom en vanlig 'batch-infeksjon' som hovedsakelig påvirker kun ett brygg, og 'bryggeri-infeksjon' som påvirker alle brygg til du har fått tatt knekken på kilden(e).
Påvirkes kun ett brygg, er det ingen krise. Dersom du derimot har fått en standhaftig bryggeri-infeksjon...
Jeg har kun hatt det første, men tar mine forhåndsregler for å unngå den siste

Tror vi må skille mellom en vanlig 'batch-infeksjon' som hovedsakelig påvirker kun ett brygg, og 'bryggeri-infeksjon' som påvirker alle brygg til du har fått tatt knekken på kilden(e).
Påvirkes kun ett brygg, er det ingen krise. Dersom du derimot har fått en standhaftig bryggeri-infeksjon...
Jeg har kun hatt det første, men tar mine forhåndsregler for å unngå den siste

To faktorer som kanskje kan forklare hvorfor noen infeksjoner har klort seg fast:
  • Fordi så mange av oss stoler på StarSan, og siden StarSan tar bakterier, men ikke gjær - og heller ikke villgjær - blir en bakterieinfeksjon gjerne en engangshendelse, mens vi fort kommer til å slite med villgjærinfeksjoner og krysskontaminasjoner.
  • De organismene som danner en sterk (og usynlig?) biofilm tar vi ikke nødvendigvis med de vanlige reingjøringsrutinene våre.
Jeg kommer ikke til å slutte å bruke StarSan. Det er praktisk, det er effektivt mot bakterier, og så lenge reingjøringsrutinene er gode, er risikoen for en villgjærinfeksjon pga. ineffektiv desinfeksjon liten. Men vi må ha noe annet i bakhånd. (Og det er et godt, gammelt råd å kjøre en runde med et annet middel fra tid til annen, som rutine, uavhengig av om man har hatt problemer.) Jeg ønsker meg Iodophor, tror jeg.

Tilbake
Topp