Jeg leser denne tråden med litt skrekk, om hvordan det kan bli. Jeg har f.eks holdt meg unna belle saison, da jeg leste rapporter om hvordan denne oppførte seg.
Ellers vil jeg tro jeg er en av de som brygger mer enn gjennomsnittet, men på «like kår», brygger f.eks ikke i et sterilt rom med overtrykk... Jeg har hatt mine infeksjoner. Fem av de, hvorav en var følgefeil siden jeg repitchet infisert gjær. En gang var pga åpent lokk og bananfluer. To av de antar jeg var slurving (type sent på kveld, brygget med en venn som var gjest, mye å drikke, den greia der).
Men jeg tror faktisk aldri jeg har fått en infeksjon hvor jeg er helt blank på hvorfor jeg kan ha fått den.
Jeg er helt nazi på starsan. Og uansett så tenker jeg nå aldri at «det går sikkert greit», selv om jeg har «dårlig tid» pga gjester eller lignende. Det er slurvete.
Det er forskjell på å helle ut et øl pga infeksjon, for da har man vært en slurvete brygger, og det å helle ut et øl som bare ikke ble bra, selv om det er rent.
Føler jeg oppsummerer det nybegynnere blir fortalt. Vær nøye med hygiene. Slipper du guarden din så blir du slått.
Poenget er at har man fått infeksjon så er det pga slurv i prosessen, uansett. Uansett, med understrek og skrå typer.