StarSan er et overflatedesinfiseringsmiddel for å desinfisere rengjorte overflater. Hvis du blander gjær og StarSan har du en helt annen situasjon. Vaske først, så desinfisere.
I grove trekk er vel virkemåten til StarSan en kombinasjon av en fosforsyre, som senker pH, og en surfaktant (dodecylbenzensulfonsyre) som gjør at mikroorganismene tåler mindre pH, med mindre jeg har misforstått eller lest feil.
Det er hva det inneholder, ja. Jeg tror ikke det var slik virkemåten ble forklart i det innlegget jeg husker i den tråden jeg husker - men ikke er i stand til å finne igjen. Men det er mulig jeg husker feil

. (Et søk på StarSan her på forumet gir en del treff

.)
Jeg skjønner ikke helt hvorfor situasjonen skulle være en annen, sett fra gjærens side. Vi har i begge tilfeller en stk. livskraftig og munter gjærcelle, omgitt av StarSan. Hvorvidt den svever fritt i starsanen eller holder seg fast i veggen til et gjæringskar med den ene hånda, skulle vel spille liten rolle? Stoffet er jo ikke laget bare for å sprayes på, heller.
Hvis situasjonen er den at vi har reingjort overflatene våre så godt at det ikke finnes noen gjærceller der - og slik er den nok normalt - er den selvfølgelig en annen, og vi kan konstatere at vi etter bruk av StarSan har unngått infeksjoner av alle slag. (Det er den situasjonen som forklarer suksessen mange har med vanlig klorin, i følge Charles Talley.)
Forklaringen på at du fremdeles kan bruke gjær etter at den har badet lenge og vel i StarSan, kunne jo være at selv om det aller meste er drept, så er det likevel en del celler igjen. Men da ville vel den gjæren som hadde gått i en starter på StarSan eller vært heller dårlig, sånn at du ville få usmaker, estere av alle slag, fusel og underattenuasjon når du brukte den?
Gjæren tåler jo fosforsyre, som blir brukt til rensing av gjær fra bakterier. Og jeg har lest rapporter fra folk som ikke bare renser, men også vasker gjæren i StarSan.