At Starsan kan drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate (som du skriver) tror jeg så mer enn gjerne. Men det er stort sprang derfra til å desinfisere... det er vel det saken handler om, eller hva?
Skjønte ikke denne jeg... Kokende vann vil definitivt drepe gjæren i en gjærstarter ja...? Så sant det tilsettes nok da... En liten skvett kokende vann i en 2 liter starter betyr nada.
Joa, det er det vanskelig å ikke være enig i. Men hvis det er sånn at StarSan dreper gjæren, desinfiserer, hva da med skummet i flaskene når man fyller disse? Vil da ikke det ta livet av gjæren? Eller bare en del? Eller veldig lite? Det heter jo "don't fear the foam"...Når du har rengjort ei overflate, så er det snakk om små mengder biologisk materiale som skal brytes ned. Det er desinfeksjon.
Men her var det jo snakk om mye StarSan til lite biomasse... eller misforstod jeg?Poenget mitt var at forholdene i en gjærstarter ikke er de samme som på ei rengjort overflate som skal desinfiseres. Sammenligninga er derfor lite relevant. Ingen har påstått at Starsan dreper all gjær når det er mye biomasse til stede. Akkurat som ingen vil påstå at litt varmt vann vil drepe all gjær når den blandes med mye biomasse.
Skummet utgjør 0.001% av volumet av øl. Det sier seg jo selv at det nøytraliseres av forholdene. Du kan sikkert dryppe fler dråper med konsentrert starsan i flasken og fortsatt ha gode forhold for gjæren.Joa, det er det vanskelig å ikke være enig i. Men hvis det er sånn at StarSan dreper gjæren, desinfiserer, hva da med skummet i flaskene når man fyller disse? Vil da ikke det ta livet av gjæren? Eller bare en del? Eller veldig lite? Det heter jo "don't fear the foam"...
Ja, det er vel kanskje sant det ogsåSkummet utgjør 0.001% av volumet av øl. Det sier seg jo selv at det nøytraliseres av forholdene. Du kan sikkert dryppe fler dråper med konsentrert starsan i flasken og fortsatt ha gode forhold for gjæren.
Jepp, det kan jeg vel gjøreForeslår at noen tester hekseblandingen med klor og eddik i gjærstarter.
Vil bare advare ang. Klorgass, vær serdeles forsiktig med å mikse syre og klor!A.J.deLange går god for eddik+klorin i et innlegg i denne tråden: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/diluted-chlorine-vinegar-safe-no-rinse-sanitizer.487205/ Han sier at du skal justere vannet til pH 5,5, og ikke gå under det, før du tilsetter klorin.
Vil bare advare ang. Klorgass, vær serdeles forsiktig med å mikse syre og klor!
Det beste hadde nok være å kontakte Lilleborg eller Ecolab og høre hva de anbefaler, minuset er vel at de kun har kanner som minste kvantumJeg har advart veldig grundig i et tidligere innlegg har. Og om du leser innlegget til deLange, så ser du at han også gjør det. (Mannen er en av de store guruene på vann, og helt klart verdt å lytte til.)
Men miksen kan være farlig, så det er bra det advares.
Tilsetting av klor og eddik, og ferdig bilde.