Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Hei.

Jeg har vaska gjær med starsan for å fjerne bakterer. Gjæren funger fint etterpå. Same some syre vask av gjær som bryggerier gjør.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Det som er vanlig å gjøre i syrevask er å bruke syre uten surfaktant feks fosforsyre. Om du bruker Starsan så er nok ikke det det aller heldigste å behandle med. Om du bruker vanlig blandingsforhold av Starsan så antar jeg at pHen øker rett opp til safe sone for bakterier og gjær. Du må måle pH i vasken og tilsette ganske mye syre for å senke den til riktig nivå pga. buffereffekten, om det da er surfaktant i væsken du senker pH med så tror jeg nok at ting får ganske dramatisk utfall.
 
At Starsan kan drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate (som du skriver) tror jeg så mer enn gjerne. Men det er stort sprang derfra til å desinfisere... det er vel det saken handler om, eller hva?

Når du har rengjort ei overflate, så er det snakk om små mengder biologisk materiale som skal brytes ned. Det er desinfeksjon.
 
Skjønte ikke denne jeg...:oops: Kokende vann vil definitivt drepe gjæren i en gjærstarter ja...? Så sant det tilsettes nok da... En liten skvett kokende vann i en 2 liter starter betyr nada.

Poenget mitt var at forholdene i en gjærstarter ikke er de samme som på ei rengjort overflate som skal desinfiseres. Sammenligninga er derfor lite relevant. Ingen har påstått at Starsan dreper all gjær når det er mye biomasse til stede. Akkurat som ingen vil påstå at litt varmt vann vil drepe all gjær når den blandes med mye biomasse.
 
Når du har rengjort ei overflate, så er det snakk om små mengder biologisk materiale som skal brytes ned. Det er desinfeksjon.
Joa, det er det vanskelig å ikke være enig i. Men hvis det er sånn at StarSan dreper gjæren, desinfiserer, hva da med skummet i flaskene når man fyller disse? Vil da ikke det ta livet av gjæren? Eller bare en del? Eller veldig lite? Det heter jo "don't fear the foam"... :)
 
Poenget mitt var at forholdene i en gjærstarter ikke er de samme som på ei rengjort overflate som skal desinfiseres. Sammenligninga er derfor lite relevant. Ingen har påstått at Starsan dreper all gjær når det er mye biomasse til stede. Akkurat som ingen vil påstå at litt varmt vann vil drepe all gjær når den blandes med mye biomasse.
Men her var det jo snakk om mye StarSan til lite biomasse... eller misforstod jeg? :)
 
Joa, det er det vanskelig å ikke være enig i. Men hvis det er sånn at StarSan dreper gjæren, desinfiserer, hva da med skummet i flaskene når man fyller disse? Vil da ikke det ta livet av gjæren? Eller bare en del? Eller veldig lite? Det heter jo "don't fear the foam"... :)
Skummet utgjør 0.001% av volumet av øl. Det sier seg jo selv at det nøytraliseres av forholdene. Du kan sikkert dryppe fler dråper med konsentrert starsan i flasken og fortsatt ha gode forhold for gjæren.
 
Skummet utgjør 0.001% av volumet av øl. Det sier seg jo selv at det nøytraliseres av forholdene. Du kan sikkert dryppe fler dråper med konsentrert starsan i flasken og fortsatt ha gode forhold for gjæren.
Ja, det er vel kanskje sant det også :)
 
Det funker sikkert bra. Det gjør jo klor uten syre også. Men liten mening å utsette seg og andre for helserisiko om Starsan gjør akkurat samme nytten?
 
Jeg har advart veldig grundig i et tidligere innlegg har. Og om du leser innlegget til deLange, så ser du at han også gjør det. (Mannen er en av de store guruene på vann, og helt klart verdt å lytte til.)

Men miksen kan være farlig, så det er bra det advares:).
Det beste hadde nok være å kontakte Lilleborg eller Ecolab og høre hva de anbefaler, minuset er vel at de kun har kanner som minste kvantum
 
Ok, test underveis :)

2 liter starter, 211g DME. Avkjølt til 25°C. Fordelt på 2 stk. 2 liters norgesglass, 1 liter i hver. Rehydrerte 1 pk. Danstar Nottingham i 1 dl 33°C vann i henhold til instrukser bak på pakken, og rørte godt (etter 15-20 min.) til jevn løsning. Tilsatte 5 ml i hvert norgesglass. Dette tilsvarer da 1 pk. gjær i 20 liter vørter.

Så... i det ene glasset tilsatte jeg 2,5 ml Starsan. Rørte godt noen sekunder med en gaffel. Fargen ble gulhvit i løpet av noen strakser.

I det andre glasset tilsatte jeg først 1,6 ml klorin, rørte litt med ny gaffel, og tilsatte så 1,8 ml 7% eddik. Rørte så like lenge med enda en ny gaffel.

Så får vi se om noe gjærer i løpet av noen dager.

Gjærtilsetning på bildene under.
 

Vedlegg

  • 20180320_225447.jpg
    20180320_225447.jpg
    221,3 KB · Sett: 31
  • 20180320_225514.jpg
    20180320_225514.jpg
    207,7 KB · Sett: 31
Sist redigert:
Tilsetting av klor og eddik, og ferdig bilde.

Først og fremst: Flott at du tar dette i egne hender! Det er alt for mye "synsing" og tro rundt på dette forumet. Man bruker sitater fra blogger og forumer, og enkeltuttalelser som "bevis" på noe. Å bruke sin egen forstand og sine egne sanser til å bedømme noe er fundamentalt for forståelse.

Men, jeg har noen kommentarer til eksperimentene dine: Både Star San og blandingen av klorin og eddik er, så langt jeg vet, svært avhengige av pH-verdien i løsningen. Det at du blander dette i vørter skaper derfor i mine øyne et potensielt problem. Vørter har en langt høyere bufringskapasitet enn hva vann har. Det vil si at det for eksempel krever mer syre for å redusere pHen enn hva det ville gjort i rent vann.

Star San er visst kun fungerende med en pH under 3 (ikke slakt meg på dette, mener å huske tallet 3). Instruksen om blandingsforhold tar høyde for at du blander med vann, og meningen er at denne konsentrasjonen senker pH nok i nettopp vann. Det er ikke sikkert at pHen blir lav nok i vørter.

Det samme gjelder forsåvidt blandingen av klorin og eddik; Eddiksyren er der nettopp for å redusere pH. 5 ml 7% eddik i 3 liter vann er omtrent det som skal til for å senke pHen i vannet til dette nivået. Det samme er veldig lite trolig sant for vørter. @Finn Berger nevner over at målet er en pH på 5,5, så akkurat her har vi litt flaks: Vørter har gjerne en pH i dette området, så med din tilsetning av eddiksyre har du trolig havnet litt lavere. Med så små mengder er nok ikke klorgassen noen stor bekymring, heldigvis. Spørmålet er egentlig om Star San har blitt behandlet litt "urettferdig" her, da forholdene i vørter sterkt favoriserer klor/eddik-blandingen.
 
Tilbake
Topp