Hvordan ta knekken på en villgjærinfeksjon?

Da har jeg hørt gjennom, og dette blir definitivt min måte å desinfisere fremover. Enkelt å huske også, 16 ml klorin til 10 liter vann, etterfulgt av 16 ml eddik. Kontakttid kun 30 sek, og ikke skylling etterpå. Toppers! Takk for info! :)

Men som sagt - og det sies ikke i podcasten - så skal du være litt forsiktig med å eksponere deg for mye. Ventilasjon er viktig. Bortsett fra det, så er dette en veldig grei løsning. Og husk: 7% eddik.
 
Ja fikk med det :) men en ting til.... Klorin har pH 12,5 på flasken (i lydklippet sa han at produsentene brukte lut, altså en sterk base). Vannet mitt er ca. pH 8 ( men har svak/liten alkalitet). Etansyre er en svak syre med pH rundt 2,7. Vil lik mengde eddik som klorin være nok til å senke pH på løsningen til rundt 5? Høres ikke helt riktig ut for meg....
 
Ja fikk med det :) men en ting til.... Klorin har pH 12,5 på flasken (i lydklippet sa han at produsentene brukte lut, altså en sterk base). Vannet mitt er ca. pH 8 ( men har svak/liten alkalitet). Etansyre er en svak syre med pH rundt 2,7. Vil lik mengde eddik som klorin være nok til å senke pH på løsningen til rundt 5? Høres ikke helt riktig ut for meg....

Her trenger vi en kjemiker. Hjelp!

Jeg kan jo måle, men bør nok kalibrere pH-meteret mitt først. Og orker ikke akkurat nå:oops:.

Om jeg ikke husker feil, skal en ligge på 5,3 - eller ikke lavere.
 
Testet selv jeg med pH strips fra bryggselv. De går fra 5,5-5,2-4,9 osv... I 1 liter vann hadde jeg 1,6 ml klorin (fruen er sykepleier, godt utvalg av sprøyter som leker for ungene, uten spiss da ) og så 1,6 ml 7% eddik. pH med de stripsene havnet nok nærmere 5,5 til 5,2 enn 4,9. Hadde nok løst seg med en liten 0,1 / 0,2 ml til med eddik. Så da så... Da vet jeg /vi det :)
 
Testet selv jeg med pH strips fra bryggselv. De går fra 5,5-5,2-4,9 osv... I 1 liter vann hadde jeg 1,6 ml klorin (fruen er sykepleier, godt utvalg av sprøyter som leker for ungene, uten spiss da ) og så 1,6 ml 7% eddik. pH med de stripsene havnet nok nærmere 5,5 til 5,2 enn 4,9. Hadde nok løst seg med en liten 0,1 / 0,2 ml til med eddik. Så da så... Da vet jeg /vi det :)

Skal nok ta en egen måling. Har litt sært vann; litt mer bufferkapasitet enn vanlig, tror jeg. Men det der var interessant. Ikke veldig off, og i alle fall trygt.

Nå er jo ikke den skalaen lineær, men logaritmisk, så forskjellen på 5,3 og 5,5 er ikke liten.
 
Joa, det er den nok :) Bare man oppnår en pH rundt 5. Det var det han i lydfila sa bryggeriene brukte for å spyle flaskene uten skylling etterpå. De bruker samme type løsning. pH 5 er 10 ganger så surt som pH 6 og 100 ganger så surt som pH 7
 
Joa, det er den nok :) Bare man oppnår en pH rundt 5. Det var det han i lydfila sa bryggeriene brukte for å spyle flaskene uten skylling etterpå. De bruker samme type løsning. pH 5 er 10 ganger så surt som pH 6 og 100 ganger så surt som pH 7

Artig, det der. Hva betyr det egentlig at noe er dobbelt så surt, eller 10 eller 100 ganger så surt:)? Og hva betyr det for effektiviteten til en oppløsning av klorin og eddik om den går fra 5,3 til 5,5?

Talley ville vel ha sagt noe om det dersom slike forskjeller var avgjørende?
 
Sikkert til det siste. Han nevnte vel tallet 5 flere ganger, så da er det vel bare å ta sikte på det? :)
 
Artig, det der. Hva betyr det egentlig at noe er dobbelt så surt, eller 10 eller 100 ganger så surt:)? Og hva betyr det for effektiviteten til en oppløsning av klorin og eddik om den går fra 5,3 til 5,5?

Talley ville vel ha sagt noe om det dersom slike forskjeller var avgjørende?
Ph-skalaen er logaritmisk. Altså at den ene verdien er ti ganger sterkere enn den andre. Ph 4 vil være ti ganger surere enn 5 og 100 ganger surere enn 6.

/edit
Kanskje jeg skulle brukt øya litt mer her oppe i tråden. Beklager. :p
 
Ingenting, men den dreper ikke gjær :) Ønsker man å bli kvitt gjær, eks. Diastaticus varianter eller andre mikrober, må man eks. bruke klorin og eddik blanding.
 
Ingenting, men den dreper ikke gjær :) Ønsker man å bli kvitt gjær, eks. Diastaticus varianter eller andre mikrober, må man eks. bruke klorin og eddik blanding.

Jeg snublet over dette innlegget på Reddit for noen uker siden:

https://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/8474m8/s_cerevisiae_var_diastaticus_is_a_real_thing/

En moderator av MTF kommenterer:

We went over this pretty well in MTF a while back. The claims that starsan doesn't kill yeast are based on lack of information and incorrect biological claims in the sources themselves. If you track the sources that "S. Cerevisiae" quotes here: https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=24447.msg312961#msg312961 ... you end up with a lot of sources (food safety pamphlets that don't reference anything, mostly) that all seem to repeat the same thing. After some searching, they are all seemingly based on the same source, and that source makes a grievous error about basic biology.

Specifically, the error is that anionic sanitizers only work on bacteria because they are negatively charged and bacteria are positively charged, but yeast are negatively charged. This is just not true. Bryan Heit explains this error here (Bryan happens to be an expert in cell wall polarity; check him out on Google Scholar):

The other problem with the sources is that they all repeat the same line, but I could not find any reference to actual data in the food science book that these claims originate from ("Principles of Food Sanitation," by Norman G. Marriott and Robert B. Gravani 2006). An older food science contradicts this regarding anionic sanitizers:

"[Anionic sanitizers] Advantages: Active against a wide spectrum of microorganisms including thermodurics, controis phage and most yeast strains. Disadvantages: Slow activity against sporeformers, not effective in destruction of most spores." - "Basic Food Microbiology" by George Banward (1989)

The sources used for this argument not only lack experimental data or references to experimental data, they are incorrect in their basic biology, and other sources contradict them.

But there's more. This study looked at the efficacy of a very similar sanitizer to Starsan: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2007.00496.x/full. It's basically the same as StarSan, except it uses citric acid instead of phosphoric acid. The surfactant ingredient is the same (sodium dodecylbenzene sulfonate). What the study compared this sanitizer to H2O2. It found that H2O2 was more effective all around, but the sanitizer similar to StarSan killed all organisms tested (E. coli, L. innocua, and S. cerevisiae) within 5 minutes of exposure for all tests. Interestingly, at 40C, the sanitizer was much more efficient at killing all organisms and did so within 60 seconds. So, if you are using StarSan, try giving 5 minutes of contact, or warm up the StarSan solution and give it 60 seconds of contact time.

MTF discussion: https://www.facebook.com/groups/MilkTheFunk/permalink/1436419659719577/
 
Jeg har da lest mange poster, på flere forum, hvor folk påstår at de har opplevd at starsan har vært lite effektivt mot gjær. Det ser ut som om det er en ikke sjelden erfaring, for å si det sånn.

Nå er jeg generelt veldig skeptisk til anekdotiske bevis, men det er ganske mye av det. Og hvis det er sånn at Starsan trenger 5 minutters kontakttid, så er det i alle fall langt mindre effektivt enn det Charles Talley påstår. Han sier det egentlig kun trengs 30 sekunders kontakttid, men at de sier 2 minutter fordi helsemyndighetene krever det.

Nå har jeg ganske stor tro på at grundig reinhold egentlig overflødiggjør desinfeksjon. Aldri la noe tørke før det er skylt og vasket, er nøkkelen. Men selvfølgelig bruker jeg masse Starsan:).
 
Var det ingen her som hadde satt en gjærstarter på StarSan da? Det gikk visst fint det, så da kan den vel ikke drepe gjær...
 
Det er vel egentlig ingen vits i å diskutere hvorvidt Star San er effektivt mot gjær eller ikke. Samtlige bryggere på dette forumet har tilgang på både gjær og Star San, og kan med veldig lite innsats og kostnad teste det selv.

Selv har jeg testet Star San mot både Saccharomyces cerevisiae, i form av US-05 gjær, og brettanomyces (husker ikke eksakt hvilken). Noen liter korrekt utblandet Star San + en teskje gjærslurry, overlatt til seg selv over natta.I begge tilfellene overlevde en så stor andel av gjæra at jeg ikke merket noen som helst konsekvens av Star San da jeg brukte den i en starter. Jeg har gjentatt samme forsøk med dobbel konsentrasjon Star San med samme resultat.

Det tar 5 minutter med arbeid å teste dette, resten er bare venting. Ingen grunn til å ta meg, eller andre tilfeldige forum-mennesker, på ordet.
 
Var det ingen her som hadde satt en gjærstarter på StarSan da? Det gikk visst fint det, så da kan den vel ikke drepe gjær...

Du kan tilsette varmt vann i en gjærstarter. Det betyr ikke at kokende vann ikke dreper gjær.

I en gjærstarter er det mye biologisk materiale og en betydelig buffereffekt. Selv om du kan tilsette (betydelige) mengder Starsan i en gjærstarter, så kan Starsan allikevel drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate.

Dynker du møkk med Starsan har du ikke desinfisert. Da har du laget søl.
 
Du kan tilsette varmt vann i en gjærstarter. Det betyr ikke at kokende vann ikke dreper gjær.

I en gjærstarter er det mye biologisk materiale og en betydelig buffereffekt. Selv om du kan tilsette (betydelige) mengder Starsan i en gjærstarter, så kan Starsan allikevel drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate.

Dynker du møkk med Starsan har du ikke desinfisert. Da har du laget søl.

@Arnemann hadde, om jeg forstår det rett, først blandet ut ei teskje gjærslurry i flere liter starsan. Jeg går ut fra at han rørte den godt ut. Og, igjen hvis jeg forsto det rett, så brukte han deretter denne gjæra i en starter. Det er noe litt annet enn det du snakker om.
 
Du kan tilsette varmt vann i en gjærstarter. Det betyr ikke at kokende vann ikke dreper gjær.

I en gjærstarter er det mye biologisk materiale og en betydelig buffereffekt. Selv om du kan tilsette (betydelige) mengder Starsan i en gjærstarter, så kan Starsan allikevel drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate.

Dynker du møkk med Starsan har du ikke desinfisert. Da har du laget søl.
At Starsan kan drepe noen enkelte gjærceller på ei rengjort overflate (som du skriver) tror jeg så mer enn gjerne. Men det er stort sprang derfra til å desinfisere... det er vel det saken handler om, eller hva?
 
Du kan tilsette varmt vann i en gjærstarter. Det betyr ikke at kokende vann ikke dreper gjær.
Skjønte ikke denne jeg...:oops: Kokende vann vil definitivt drepe gjæren i en gjærstarter ja...? Så sant det tilsettes nok da... En liten skvett kokende vann i en 2 liter starter betyr nada.
 
Tilbake
Topp