Hvorfor bruker man en gjærstarter? Og hvordan gjør man det?

Lurer på dette med gjærstarter... Hvordan gjør man det? Er noe forvirret! Bare for gammel gjær eller?
Bor heldigvis bare 10min unna Vin&Bar så jeg kan sjekke datoen før jeg kjøper.
Vil dette ha noe og si for utvikling av smaken i ølet?
PS: Jeg har ett par gamle hardisker liggende, pc-vifter slenger rundt omkring på jobben.. Vips! så har jeg en magnetrører.
Burde jeg lage en?

Hvis du blir medlem av Norbrygg får du tilgang på en kjekk artikkel som forklarer det du lurer på.

Men kort fortalt så handler det om å få rett mengde gjær og friske gjærceller. For å beregne gjærmengde kan du sjekke www.mrmalty.com sin pitchingkalkulator.

Gjæringen har definitivt noe å si på smaken i ølet, og det er nettopp derfor det er viktig å ha kontroll på gjæringen. "Rett" mengde, sunn og frisk gjær og god temperaturkontroll er avgjørende.

Huub skrev:
Hei,

Du kan lese artikelen 'den optimale gjærstarter' hvis du blir medlem i Norbrygg.

:brygging:
Ja det får jeg gjøre. Men uansett så synes jeg at det litt rart at man må bli medlem får få tilgang til den, når den likevel ligger fritt på nettet. Jeg ser fordelen med medlemskapet, men det er det å betale for noe som er gratis, som er litt rart.  :)

Akkurat DEN artikkelen ligger vel strengt tatt ikke HELT fritt på nettet, da...

Det ligger forøvrig flere artikler om gjærstartere også i medlemsseksjonen. ;)

Anbefaler alle å bli medlem. Masse fordeler for en liten ubetydelig sum.

Ser at jeg må fornye mitt medlemsap også

Jeg kan slenge meg på med ett gjærstarterspørsmål: Kan man bruke 1,5 liters brusflasker?
Tenker å anskaffe meg sånne fancy lab-kolber og magnetrører, men nå er det andre ting å bruke penger på.

Så, hva kan jeg bruke istedet?

Aleksander_B skrev:
Jeg kan slenge meg på med ett gjærstarterspørsmål: Kan man bruke 1,5 liters brusflasker?
Tenker å anskaffe meg sånne fancy lab-kolber og magnetrører, men nå er det andre ting å bruke penger på.

Så, hva kan jeg bruke istedet?

En glimrende flaske er 2 liters gløggflaske FirstPrice i glass! Grønn og fin

Stemmer. Bare så dumt at det er litt off-season for gløgg i butikkene akkurat nå. Får heller kjøpe inn neste jul :)

Men jeg satte to gjærstartere idag. Den ene er på 2 dl som skal til ett brygg på 4 liter.
Den andre er på 1 liter.

Den lille ble tilsatt Danstar Nottingham gjær (Fulgte med ølsett fra Brooklyn brew shop)
Den store ble tilsatt WLP029.

Det stilige er at den lille putrer og går som bare det. Men det finnes ikke liv i den store enda. Håper den kommer seg iløpet av natten. :)

Tilbake
Topp