Hvorfor i alle dager tror BeerSmith at jeg har 86,9% mash eff?

AudunWS

Dommer
prøver å finne ut hvorfor BeerSmith tror jeg har så høy effektivitet på meskinga, men finner ikke helt hva som påvirker det tallet som er "est mash eff"
Noen som har en anelse hva dette skyldes? Bomma litt både på volum og OG i dag, egentlig mest på volum...

Har sjekka der også, står ikke så mye der. Og den forandrer seg fra gang til gang ser det ut til. Sjekker gamle resepeter og de har andre tall på forventet effektivitet.

Er det Beer Smith 2 du bruker? Jeg har satt brewhouse efficiency til 78% i utstyrsprofilen jeg bruker. Og det er da det tallet som blir brukt under Est Mash Eff. i oppskriften. 

Vedlegg

• BB30equipmentprofile.png
    11,9 KB · Sett: 149
Brewhouse eff og mash eff skal ikke være det samme. Brewhouse er det man får i gjæringsbøtta og mash er hva man får i kjelen. Så bidt jeg har forstått det. Mulig det ikke er så mye å bry seg om, men vil gjerne skjønne hva som skjer med utregningene.

Jepp, jeg har BS 2

Jeg testet selv nå ved å endre Brewhouse Efficiency fra 78 til 80% i profilen min.
Gikk så inn på en oppskrift (som hadde 78% est mash eff. og BB30 profilen min) og endret til en annen villkårlig profil (fikk da 72%). Endret så tilbake til BB30 profilen min. Og da fikk jeg 80% på Est Mash Eff.
Så det er tydeligvis Brewhouse Efficiency i profilen som styrer det..

Ja jaggu, men de gir forskjellige tall. I forhold til alle % og tall så ble det her brygget totalt mislykket. Men jeg har nå troa for det :) Sliter med å få til like utbytter på kjølebagen, i tillegg til 3 liter humlesuppe i dag

Tilbake
Topp