Hvorfor så få damer?

Hvorfor så lite damer:
* Mye teknisk utstyr
* Damer er ikke like glad i sluttproduktet som oss
* Ølbrygging gir store muligheter for å nørde rundt utstyr og selve prosessen, noe menn er mer glad i

Det er fortsatt mange damer som ikke har smakt godt hjemmebrygget øl, så ølsmaking kan kanskje få noen til å begynne å brygge selv?
Det er ihvertfall min erfaring at mange damer blir overrasket over hvor godt og annerledes hjemmebrygget øl er i forhold til industribrygget pils, som de som regel ikke er så glad i.
 
Tror det er en del damer "som er med mannen og brygger". Både jeg, og en kammerat av meg har damene med. Hos min kammerat er hun med, og har ofte ideer til tilsetninger i øl. Madammen min er aktivt med i bryggingen, og har ved flere anledninger vært bryggemester. Men ingen av de er aktive i sosiale medier om bryggingen.
 
Jeg tror det er mange flinke kvinnelige bryggere i Norge, men at de ikke nødvendigvis er så 'offentlige' som mange menn.
Hovedgrunnen til at få deltar på forum, bryggekonkurranser og i andre sosiale sammenhenger er at de er få... og da blir det en selvforsterkende trend.
Hadde kjønnsforskjellen vært lik i motsatt favør, hadde jeg trolig brygget hjemme og droppet den sosiale / offentlige delen jeg også.
 
Hvorfor er det så få damer som er hjemmebryggere? Bare 6 av >500 medlemmer i Norbrygg Rogaland er damer.

Noen ideer om hva Norbrygg kan/bør gjøre for å promotere brygging blant kvinner?

http://www.brewolution.no/2018/09/20/kvinner-ol/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kankje det trengs noen "rollemodeller"? Hva med å få en av disse damene til å komme og holde foredrag, og samtidig promotere boka - og så stille med smaksprøver fra de kvinnelige medlemmene dere tross alt har, og gi tilbud om kurs eksklusivt for damer?
 
Kankje det trengs noen "rollemodeller"? Hva med å få en av disse damene til å komme og holde foredrag, og samtidig promotere boka - og så stille med smaksprøver fra de kvinnelige medlemmene dere tross alt har, og gi tilbud om kurs eksklusivt for damer?
Jeg snakket med Unni Irmelin Kvam AKA @Unik74 (starter av Kölsch-tråden) AKA Micromaid om dette da jeg traff henne på folkemuseet i fjor. Jeg tror hun og andre som henne kan være viktige rollemodeller og ressurspersoner for å rekruttere flere damer inn i hjemmebryggingen. Hun har prøvd på dette tidligere og har holdt egne bryggekurs for damer. Kanskje Norbrygg Oslo kan få til noe sammen med henne @msevland ?
 
Her er det flere gode ideer
Jeg har lenge tenkt på en ‘av og med’ / ‘av og for’ som et første steg.

Vi må få aktivisert de damene vi allerede har som medlemmer. Gjennom å fremheve våre dyktige kvinnelige medbryggere, tror jeg flere vil tre frem - og derigjennom vil flere komme til.
85bfa17961885b082d0731bf3f8e88bb.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp