Hydrometer avlesning og humleslam

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hadde en hydrometeravlesning idag på 1.070
Skulle egentlig hvert 1.075,
men det at det var mye humlerester i målesylinderen, kan det ha påvirket avlesningen?

Er det FG eller OG du måler? Uansett, så vil både gjær, humle og malrester påvirke viskositeten til en væske, men jeg har vanskelig for å tro at det gjør det i den grad du forespeiler.

Mistenker en kommafeil her.
Humlen burde i i det minste ikke gjøre ølet tynnere.

Har testet et par ganger der jeg har målt først med gjær og/eller humle og så uten. Min erfaring er at det betyr minimalt så lenge det ikke blir så mye at det samler seg i bunn og holder måleren høyere enn den burde være, men dette er absolutt ikke vitenskaplig testing.

StoreMy skrev:
Mistenker en kommafeil her.
Humlen burde i i det minste ikke gjøre ølet tynnere.

Komma feil rettet opp, og ja det er OG det er snakk om

Jeg tror mye humle i vørter vil senke tettheten til en væske

Det jeg syntes er så rart er at etter meskinga, før jeg kokte humla og vørtern hadde jeg en efficiency på 82% og OG på 1.080,
mens etter kok 1.070

loebrygg skrev:
Det jeg syntes er så rart er at etter meskinga, før jeg kokte humla og vørtern hadde jeg en efficiency på 82% og OG på 1.080,
mens etter kok 1.070

Det tyder på en feil.
Enten i målingen eller ved at du har tilført væske mellom første måling og koking.
Sparging vil som tynne ut vørteren.

Jada, stemmer det
Jeg fortynnet etter kok slik at jeg skulle nå   
1.075
Det som overrasket meg var at jeg landet på 1.070 når jeg hadde gjort alle beregninger riktig

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jeg tipper i så fall feil avlesning ved første måling (den som viste 1080). Ved hvilken temperatur måler du SG etter mesking?

Målte ved litt høyere temperatur men korrigerte for dette ved hjelp av Hydrometer Temperature Adjustment Calculator
http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/

men hvis jeg bestemmer meg for å heve OG ved en senere anledning er det vel bare å koke opp DME, avkjøle og tilsette gjæringskaret som en annen starter

Eller hvordan gjør dere det?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Tilbake
Topp