Hydrometer- og refraktometermåling

Under gjæringsprosessen måler jeg både med refraktometer og hydrometer, sånn for morro skyld :) Etterhvert stopper Brixverdien på en en betemt Brix/SG, mens oechsleverdien er en del høyere. Selv om Brixverdien er lik, fortsetter oechslegradene å falle. Etterhvert blir Brix/SG og oechslegradene (SG) de samme. Som regel skjer dette 3-5 dager med samme refraktometermåling. Hvis refraktometeret viser verdier knyttet til gjærbart sukker og hydrometeret det totale sukkerinnhold, hva viser så differansen? Kan noen fortelle meg hva som skjer og hvorfor det er slik?
 
Refactometer kan bare brukes til å måle vørteren direkte. Skal du måle under gjæring hvor der er alkohol må du bruke Oeschlevekten - eller bruke en justeringsfaktor til refractometeret.

mvh

FredT
 
Alkoholinnholdet påvirker lysbrytningen, og dette gjør at Brix-verdien blir feil i forhold til det reelle tallet. Ta en titt her, så kan du laste ned et excel-ark som kan beregne korrekte Brix/SG verdier underveis.
 
Jeg bruker justeringsfaktor og et program som er tilpasset slik måling og kompenserer for vørter under gjæring. Nå har det liten praktisk nytte, siden verdiene blir like til slutt, men jeg lurer nå på saken litt allikevel :)
 
Det er viktig å være klar over at hverken refraktometer eller oechslevekt direkte måler hverken sukkerinnhold eller alkoholinnhold. Refraktometeret måler brytningsindeksen til ei væske og oechslevekta måler egenvekt til ei væske. Når vi bruker disse verktøyene for å måle vørteren, er det fordi disse egenskapene henger nøye sammen verdier vi faktisk er interessert i (sukkerinhold, for eksempel).

For å forenkle målingene, kan man regne med at vørter er ei blanding av sukkerarter og vann. Når det blir øl er det også blandet inn alkohol. Annet innhold i ølet påvirker ikke målingene nevneverdig.

Sukker er tyngre enn vann og alkohol er lettere enn vann. Når man blander sukker med vann blir væska tyngre enn vann og med ca 10% sukker er væska ca 1,040 ganger så tung som vann. Når gjæren omdanner dette sukkeret til alkohol forsvinner tungt sukker og blir erstattet med lett alkohol. Gjærer dette ned til 1.000 er fortsatt 20% av sukkeret igjen i ølet, men fordi alkoholen er lettere enn vann blir resultatet ei væske som er like tung som vann. (Real attenuation vs apparent attenuation.)

På tilsvarende måte påvirker sukker og alkoholinnholdet brytningsindeksen til væska. Sammenhengen her er ikke like enkel som med egenvekt, men prinsippet er det samme. Formelverket for å gjøre beregningene finnes for eksempel her: http://seanterrill.com/2010/07/20/toward-a-better-refractometer-correlation/
For begge instrumentene må du altså vite både måleverdien før og etter gjæring for å kunne si noe om alkoholinnhold og sukkerinnhold. Ei avlesing etter (eller under gjøring) gir ikke nyttig informasjon når man ikke kan bruke verdien før gjæring for å beregne verdiene.

Skal man finne sukkerinnhold og alkoholinnhold etter gjæring, kreves det mer omfattende laboratorieundersøkelser.
 
Takk for svar. Det var litt komplisert, men nyttig allikevel. Det er bare det med nyskjerrigheten, den lar seg lett pirre :) Jeg er nok litt "nerdete" når det gjelder brygging, måler stort sett gjennom hele prosessen. Lar meg alltid overraske over at det blir så store forskjeller mellom de ulike brygga og de ulike gjærtypene.
 
Tilbake
Topp