Hydrometer vs. refractometer

Hei!

Har til nå brukt hydrometer til mine SG målinger men ender alltid opp med å være litt usikker. Hydrometeret klistrer seg til glasset, alltid en del skum, temperatursensitivt, hvordan påvirker trub målingen. etc etc.?

Så jeg lurte på å skifte til refractometer men kan jo tenke meg at det også har sine pros og cons. Noen som har noen gode synspunkter på om man skal velge det ene eller det andre?

NB: Snakker her om vanlige refractomtre, ikke disse nye fancye som blant annet Bryggselv er begynt å selge.

Jeg bommet fælt i begynnelsen med bruk av refraktometer, da jeg ikke forstod at det var temperatursensitivt og alkosensitivt. Bruker dette refraktometeret fremdeles, men om det skulle dukke opp et billig og bra refraktometer med en tempkomp så blir det nok en handel. PS så synes jeg at refraktometere er særs overpriset her hjemme i bryggebutikkene.

Personlig bruker jeg kun hydrometer for FG målinger da jeg ikke gidder å regne ut på basis av refraktometer. Jeg bruker da hydrometeret i gjæringsbøtten direkte, noe jeg synes er enkelt og greit. Viktig da at hydrometer og refraktometer er kalibrert likt.

Jeg klarte ikke å få meg til å stole på refraktometeret. Hydrometeret derimot, kan ikke vise feil, og så får det heller være at det noen ganger kan være vanskelig å lese det. Det er vel helst underveis i gjæringen, når det er problemer med mye kullsyre og skum, det kan være litt slitsomt å bruke det - og da er det ikke så farlig om avlesningen blir så nøyaktig, heller. Det du bruker den målingen til, er jo eventuelt å avgjøre om gjæringen er kommet så langt at du skal sette opp temperaturen.

En ekstra grunn til å bruke hydrometeret er at du får en smaksprøve i samme slengen. Det blir liksom ikke det samme å slikke på refraktometeret:p.

Så refraktometeret mitt har fått hvile seg lenge nå:).

Jeg bruker refraktometer underveis i brygginga, og da bare som en pekepinn på hvordan en ligger an. Så måler jeg OG etter kjøling med hydrometer, og får sjelden eller aldri noen store overraskelser med det.
Underveis i gjæringa er det hydrometer som gjelder. Men det er vel ikke det store behovet for å sjekke dette før det har gått henimot ti dager, vel?

Jeg bruker refraktometer underveis i brygginga, og da bare som en pekepinn på hvordan en ligger an.
Samme her. Bruker refraktometer (fra eBay) under mesking og koking, for å se hvordan det ligger an. OG, og spesielt FG, måles fortsatt med hydrometer. Får jeg ca lik OG på refrakto og hydro er jeg fornøyd.

Før kok er det enkelt og greit med refraktometer. Men etter kok har jeg funnet ut at iallfall mitt gir litt feil på høyere OG pga det jeg antar er humleoljer, skjønner ikke hva annet det kan være.

Takker for svar! Ser ut som jeg holder meg til hydrometeret mitt og eventuelt supplerer med refraktometer for å følge SG under kok.

etter kok har jeg funnet ut at iallfall mitt gir litt feil på høyere OG
Jeg bruker det mest for å sjekke at jeg er i riktig nabolag, mot slutten av koketiden. Hvis jeg vet at Plato skal være rundt 14, og det viser nede på 11, er det jo bare å finne fram DME-en.

Jeg bruker kun refraktometer. Tar en dråpe på og lar den ligge ett minutt før jeg leser av. Leser alt av i Brix og bruker en app på mobilen til å regne om. Funker bra. Jeg gir en lang mars i om ølet er 5 eller 5,2 %.

Hvis vi sjekker OG 3 ganger etter kok får vi 3 forskjellige verdier med vårt ikke helt billige refraktometer. Hydrometer derimot gir konsistente resultater. Skjønner ikke hvorfor det blir slik.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Hvis vi sjekker OG 3 ganger etter kok får vi 3 forskjellige verdier med vårt ikke helt billige refraktometer. Hydrometer derimot gir konsistente resultater. Skjønner ikke hvorfor det blir slik.

Det har nok noe med volumet å gjøre. Hvis man hadde brukt et refraktometer som tar 100ml tror jeg resultatene hadde blitt mer konsistente.

Jeg får like resultater. Men tar på et par dråper og lar det ligge litt før jeg leser av. Det bruker litt tid på å komme på rett plass.

Vi gjør også dette, venter kanskje 2 minutter før vi slår over klaffen, men allikevel ikke konsistent. Må vel kaste instrumentet sikkert.

Vi gjør også dette, venter kanskje 2 minutter før vi slår over klaffen, men allikevel ikke konsistent. Må vel kaste instrumentet sikkert.

Er dere nøye med at det ikke er luftbobler eller gunk på glasset? Iallefall bobler gir en ukorrekt måling.

Mener det, men brygger ofte med mye humle (noe for deg Miguel) så kan ha noe med humleoljer å gjøre?

Det kan jo være. Men på de bryggene jeg har laget hvor jeg har sett avvik ifht hydro så har det vært store mørke øl, ikke sånn kjempemye humle forsåvidt. Men på OG over 1.080 (ish) så har jeg sett noen poeng avvik.

Ok. Vi prøver å stryke ut vørterdråpen over et vasket og tørket speil, legger refraktometret slik at speilet ligger vannrett, lar ligge et par minutter og leser av. Hvis vi gjør dette noen ganger får vi en variasjon på 5-6 poeng (for eksempel 1,055 til 1,050 på samme vørter. Synes dette er for stor variasjon.

Og hele flata er dekket? Ikke noe luft på sidene?

Bortsett fra det med luftboblene så skal det jo litt til for å drite seg ut på å bruke et refraktometer. Hva salgs er dette?

Nå ble jeg usikker, men er kjøpt i Norge av en kjent bryggepusher. BryggSelv eller Petit.

Brukte et slikt senest på mandag og det ga konsistente målinger hele veien til gjæringsbøtta.

Selv pleier jeg å ta mye mer enn en dråpe, dynker hele plata for å slippe å trekke ny prøve (som om det er mye jobb) så er jeg sikker på at jeg ikke får noe luft siden det er så mye vørter oppå der.

Tilbake
Topp