hygienehysteri?

magne1972 skrev:
Å kalle den fyren erfaren kornølbrygger er vel en overdrivelse av dimensjoner.
Lokal alkoholprodusent muligens, men erfaren er ikke termen.... :)
Hos meg hadde han nok fått vondt i fingeren etterpå. :)
Det kommer an om han hadde en finger etter å gjort noe så hos meg.Faren for at han måtte til lege er stor.Sån gjør man ikke vis man har peiling på det å brygge øl.

Det handler i prinsippet om å respektere hvordan andre ønsker tingene sine behandlet. Dersom du krever kirurg uniform, munnbind og latex-hansker for å leke med lekene dine så er dette din rett.

Jeg hadde bedt karen gå, regner med at han seinere på kvelden ville demonstrert at bilen min kan kjøre over fartsdumper på en behagelig måte i stor hastighet... Snakker om disrespekt.

Jeg synes at dette var lusent gjort av ham om så det var med god vilje. Jeg ville nok sagt klart ifra at jeg mislikte det og det regner jeg med du også gjorde.

Så sant han ikke har hatt fingeren oppi der sola skinner i få særdeles få og rare tilfeller, så tror jeg nok at det skal gå bra.
Uansett så ligger det såpass mye arbeid og kjærlighet bak det vi gjør/lager at man kan godt være litt "paranoid" når det kommer til renhold etter at vørteren er kokt.

Jeg er enig med de fleste, i ditt bryggeri er det du som har jurisdiksjon!
Jeg har som de fleste andre "noia" for å ikke desinfisere ting godt nok. Jeg sprayer starsan og koker ting villigvekk! Alikevell sover jeg godt om natten dersom jeg skulle være uheldig å slumpe til i vanvare. Det ordner seg til slutt, jeg tror at ølet er ganske tilgivende dersom man gjør så godt man kan. Forebygge mest mulig og minimalisere infeksjonsfaren er gode regler, da tåler ølet en liten blunder en gang i blandt. :skitbra:

Har selv hatt kjipe nattedrømmer om at det dukker opp en uvitende dust som skal kødde med vørteren min. 6-8 timers brygging + planlegging, handle råvarer etc rett i dass. Respektløst.
Blir som å spytte i kaffen eller pisse på stuegulvet til noen :rasende:

Det er vel bedre å være et hakk for paranoid enn et hakk for lite på det der såvidt jeg har skjønt, men de brygga jo øl i gamle dager også, uten halvparten av steriliseringsprosedyrene vi har i dag, så det er vel en god sjanse for at det går bra :)

Selvhøytidelig jeg det så enkelt som at jeg mer eller mindre vasker hendene i starsan flere ganger underveis, bare sånn helt kjapt og enkelt i forbindelse med at forskjellig utstyr skal renses

TorsteinO skrev:
Det er vel bedre å være et hakk for paranoid enn et hakk for lite på det der såvidt jeg har skjønt, men de brygga jo øl i gamle dager også, uten halvparten av steriliseringsprosedyrene vi har i dag, så det er vel en god sjanse for at det går bra :)

Vil tro det var mye surøl som ble brygget i gamle dager. Vil også anta det er mye surøl ute og går blant tradisjonsbryggerne i dag. Da er det jo ikke så nøye om man stapper runkepølsene ned både her og der...

Som "moderne" hjemmebrygger er det jo ofte surøl man prøver å unngå, med unntak av når man faktisk vil brygge surøl. Blir en liten konflikt mellom gammel og ny tradisjon. Fra "ting er ikke så nøye, det blir jo øl uansett" til "ting er veldig nøye, jeg vil brygge en øl i stil med profesjonelle bryggeri".

Han mangler alt av respekt for en beslektet tradisjon av det han driver med. Mangel på kunnskap?

Tja, tror du det? Altså det om surøl? Mener å ha lest mange ganger at "surt øl" var noe å skjemmes over osv, altså ikke bra i det hele tatt, og dermed virker det jo litt rart om det skal ha vært så vanlig?

Men for all del, det er bare gjetninger fra min side :) og MER surt øl enn i dag ble det nok!

...men samtidig  - gjort er gjort, og selv om fyren var en idiot er det ikke noe å gjøre med det nå, og bekymringer hjelper ikke, så da får man bare være optimist og håpe det beste :)

Ja, det er jeg ganske så sikker på. Bare det at det benyttes brødgjær er en god indikasjon på at det blir surt. Før i tiden var det jo spontangjæring som var tingen, og der hadde man ingen kontroll på hva som faktisk ble blandet inn i ølet av mikroorganismer.

Ikke missforstå meg. Mener ikke surøl som udrikkelig eddiksyre, men et brygg infisert av flere ting enn gjærsopp.

I tradisjonsbryggernes forsvar må man huske på at både bestefar, far, og sønn trolig er kraftig beruset når ølbrygger-kunsten skal føres videre! ;)

Erlendso skrev:
I tradisjonsbryggernes forsvar må man huske på at både bestefar, far, og sønn trolig er kraftig beruset når ølbrygger-kunsten skal føres videre! ;)
Eller desperat og øl-"hungrig" når det står på ;)

En vanlig måte å finne riktig temperatur for å tilsette gjæren var å stikke armen nedi vørteren til albuen. Ved 37 °C vil vørteren kjennes nøytral ut, og dette er optimal gjæringstemperatur.

Ikke rart industribrygg ble så populært.

Kjetil S skrev:
En vanlig måte å finne riktig temperatur for å tilsette gjæren var å stikke armen nedi vørteren til albuen. Ved 37 °C vil vørteren kjennes nøytral ut, og dette er optimal gjæringstemperatur.

Hehe. Prøve det neste gang :)

Kjetil S skrev:

Får håpe gårdsbryggeren ikke sjekket om kuene på gården var drektige samme dagen da....

Erlendso skrev:
Kjetil S skrev:

Får håpe gårdsbryggeren ikke sjekket om kuene på gården var drektige samme dagen da....

:fyflate:

Sjølvsagt vart det bra. Sjansen for infeksjon er sterkt overdriven. Ein treng ikkje dyppe fingrane i star san før ein plasserar gjærlåsen.

Me lever i eit land der me slepp koke vatnet vårt for å drikke det. Berre med dette som utgongspunkt er det vanskeleg å infisere noko som helst, når det i tillegg går gjennom:

Mesking - på temperaturar som alt drep det meste

Koking - over 90 min

Rask nedkjøling - og her snakkar eg om eit par timar...

Humle - antiseptisk og konserverande

Tette gjæringskar - hindrar tilførsel

Valdeleg gjæringsprosess - som kan ta knekken på mykje

Co2 - drepande effektivt

Alkohol - tek kålen på siste rest

Og like vel så er det mange (egentlig alle i mer eller mindre grad) som greier å få infisert ølene sine. Det handler kun om graden av infeksjon og type bakterier. Å stappe fingrene ned i vørter før gjæring tilfører bakterier, gjerne høyst uønskede melke- og eddik-syre som er borte etter kok. Dette vil til slutt sette preg på ølet, bare ølet får stå lenge nok.

Vørteren er ikke steril etter koking. Så tappes den i desinfisert, ikke sterilisert gjæringsdunk før den utsettes for luft som garantert inneholder bakterier/støv i mer eller mindre grad. Så tilsettes gjerne en gjærstarter som langt fra inneholder kun de ønskede gjærcellene. Til slutt tappes det over på ikke sterile flasker og fat, gjerne i åpne løsninger som tilfører mer luftforurensning. Alt dette tilfører bakterier og villgjær. Da er det ganske så unødvendig å stappe fingrene ned i vørteren og dermed tilføre enda mer bakterier til coctailen.

Så kommer de punktene som du nevner med gjæraktivitet, Co2 og alkohol. Disse demper bakterieveksten og forhindrer at katastrofen inntreffer hver eneste gang man brygger  :brygging:

Tilbake
Topp