Hylleblomst

Kjøpte litt tørket hylleblomst på ebay som jeg tenkte å bruke i en hvete øl.

Prøvde å lage en liten te som jeg forventet skulle smake en sensommer barfot lettbeint løpetur gjennom en eng med duften av blomster og jord. Det jeg fikk var karve med ett hint av lakris, litt som julekvelden med en uheldig kombinasjon av bassets allsorts og akevitt.

Vet det er mange forskjellige typer hylleblomst, men er forskjellen på de forskjellige typer så stor. Er det noen som vet hvilken hylleblomst art/type som blir brukt i sider produksjon og hylleblomst Champagne.

Er litt usikker men send en mail til safteriet på ullandhaug, stavanger. Vi kjøpte en råsaft av blomst av de vi brukte til en surøl men pils/hvetebase og brett. Vi tilsatte etter noen måneder og flasket en stund etter det igjen. Og nå 2-3 år senere er det fortsatt en flott frisk hylleblomstsmak av ølet.

Eller spør noen som har kokt en hylleblomstsaft selv. Har gjort det igjennom jobb og tilsatt mye sukker og fått en fin smak, men har også gått på en smell og fått den grønne karvete smaken du snakker om. Men safteriet sin råsaft var toppers

Det var ett godt tips, takk.. Skal prøve å få tak i noen flasker fra safteriet.

Hvor mye anbefaler du i en batch på 20 liter?

Tilbake
Topp