Hylleblomst

Jeg gjorde et forsøk for en stund tilbake på å lage en lys ale med hylleblomst.. For min del ble den alt for tam i smaken, men det har nok mer med mengden jeg brukte og kanskje hvordan jeg tilsatte den. Brygga 25 liter, og hadde 35 gram på 10 min..

Noen som har en "fasit" på hva som har fungert bedre?
 
Lagde en apa med hylleblomst i sommer - brukte cirka 100g blomst (klippet av de største stilkene) til en batch på rundt 21 liter. Tilsatte blomstene de siste fem minuttene av kokingen.

Resultatet ble bra, synes jeg, med en liten fruktig snert på smaken. Tror nok jeg kunne brukt enda mer blomst, og kommer nok til å forsøke igjen neste sommer.

Ølen ble forøvrig servert i svigermors 60-årslag med stor suksess! :) (blomstene kom fra hagen hennes)
 
BTTjelta skrev:
Prøv Coisbo sitt hylleblomstøl på polet! Vidunderlig smak!  :skitbra:
Prøver meg med nok en runde trådnekrofili  :bank2:

Er det noen som har denne oppskriften eller en eller annen klone? (På Urban Haze altså)

Har alternativt tenkt på å lage et hveteøl /weizen med hylleblomst for sommeren. Men er litt usikker på oppskrift og mengde blomst og matchende humle. Hvor får man enklest kjøpt tørket hylleblomst, alternativt om man kan kjøpe noe hylleblomstsaft et eller annet sted å helle oppi?  :attevar:
 
Tørket hylleblomst får du kjøpt på helsekostbutikker mener jeg. Jeg kjøpte en "hylleblomst-te", for den var 100% tørket hylleblomst. Funket greit det, men vil jo tro at fersk hylleblomst er bedre hvis du finner det :)
 
Man får kjøpt saft av hylleblomst (ikke bær) på IKEA, bruker det når vi lager "Hugo" for varme sommerkvelder :)
 
Tilbake
Topp