Hylleblomst

GeirJ

Hei.
Er det noen som har prøvd å smaksette ølet med hylleblomst?

Smakte Ørbæk's Forårsøl igår, og synes det smakte såpass godt at jeg tror jeg vil prøve det.
Det er masse hyll her hvor jeg holder til, men lurer litt på hva som skal brukes,hele blomsten, skal den tørkes ol.?

Jeg har aldri brukt hylleblomst i øl, men har laget saft av det flere ganger. Man bruker hele blomsterskjermen, rett fra busken, med stilk og det hele. En ting jeg har lagt merke til, er at saften ikke lukter godt før sukkeret er tilsatt. Duften er til dels direkte vond, av en eller annen grunn! Når den er ferdig er det derimot nydelig sommerdrikke. Til rundt 2 liter saft (altså konsentratet) bruker jeg 20-30 blomsterskjermer. Dette gir mellom 10 og 20 liter utblandet saft, alt etter hvor sterk/søt man onsker saften. Jeg foretrekker den relativt tynn. I første omgang ville jeg har vært litt restriktiv med bruken i øl, og tilsatt blomstene i det kokingen av vørteren er over. Skyll dem grundig før bruk. Tipper de vil fungere best i en lys, lett fruktig ale. Kanskje wit med hylleblomst hadde vært bra? Når det er sagt, hadde jeg kanskje heller laget saft... Vil gjerne høre om resultatet blir godt, når den tid kommer.

Jeg har lenge gått med planer om en lys ale med hylleblomst. Vet at helsekost har hylleblomst til te, så jeg antar at det kan brukes (tror det er hele blomster).

Spm. er selvsagt mengde. Si gjerne fra hvis noen har eksperimentert og funnet en øvre grense :)

Ser i en oppskriftsbok for 5 gallons vørter at 1-2 ounces er det som brukes av krydder/urter som man kanskje kan sammeligne hylleblomst med. Disse tilsettes 40-50 minutter uti en 60-minutters boil. (Det er her snakk om rosmarin, granbar, johannesurt og legevendelrot).

geirivar skrev:
Spm. er selvsagt mengde. Si gjerne fra hvis noen har eksperimentert og funnet en øvre grense :)

Her blir det vel å prøve seg fram.Tror nok at jeg vil gå for Gahr's tips om trekk framfor koking. Uansett skal det prøves, i en lys ale.

Skal komme med rapporter når den tid kommer. Takk for innspill.

Prøv evt å dele opp vørteren før koking og forsøk forskjellige mengder med hylleblomst i hvert delbrygg. Flere delbrygg kan man sikkert koke på komfyren.

Tror nok at jeg skal prøve med forskjellige mengder ja.

Da er det bare å vente til hyllen blomstrer  :skaal2:

Da var "hylleblomst-alen" tappet på flasker. Hadde ikke tid til å vente på blomstringa, så jeg brukte tørket blomst. kan tydelig kjenne hylleblomst smaken, uten at den blir for dominerende. Skal bli spennende å smake på den etter karbonering og lagring :ilike:

Gahr skrev:
Vil gjerne høre om resultatet blir godt, når den tid kommer.

Nå har det stått til lagring et par uker, og jeg synes det smaker riktig så godt. Kona er absolutt ikke noen "ølhund", men hun synes at det smaker friskt og godt.

Jeg brukte 40gr. tørket blomst som jeg laget et uttrekk av i 2l. kokende vann. Det ble deretter tilsatt en noe fruktig lys ale ved omstikking til sekundærgjæring. Hyllen har bidratt til ytterlig gjæring, for mens alen stoppet på 1016 (OG 1056) gjæret hyllen ned til 1010.

Jeg drar opp denne tråden igjen etter å ha falt pladask for en øl jeg har smakt på et mikrobryggeri i København. Denne var tilsatt hylleblomst og ca. 10 hvete i en lys ale. Har lyst til å lage en slik selv men som alle andre er jeg usikker på mengde.

Jeg brygger alltid kun 10 liter om gangen og da er jeg veldig redd for å tilsette for mye, har lest at for mye kan bidra til "urinsmak"  :eek:

Er det noen som har peiling på hvor mye jeg skal bruke til 10 liter?

Mulig jeg spør litt dumt nå men hylleblomster tilsettes ved K/O betyr ved kokeslutt og hvor lenge skal hylleblomsten ligge der eller skal den bli med på primærgjæringen?

Litt på siden av en gammel tråd: Tør noen gjette på hvilken humle som best kryper inn mot den samme smaken som hylleblomstsaft har? Sitter her og smatter på Citra fra Oakham Ales, snadder pale ale som minner veldig om mors hylleblomstsaft...

Bryggeland hat et ølsett kalt Flower Power Wheat. Denne inneholder hylleblomst. Har lagd den og likte den meget godt.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Smakte i sommer "Soltrolden" fra Trolden Bryghus i Kolding.  Svært vellykket innslag av hylleblomst - kan bare å eksperimentere med dette.  Har det selv på "To do-listen" min.

Noen som har fler oppskrifter eller andre innspill rundt dette?

Petter F skrev:

Denne tråden har visst gått meg hus forbi. Det stemmer at dette er oppskriften på hylleblomstølet vårt. Jeg laget det igjen i høst med mye dårligere resultat - tror hylelblomsten var av dårligere kvalitet. Fikk mye mindre av den friske, blomstrete hylleblomstsmaken og mer løk/grønnsakaroma. Det er med andre ord viktig å finne gode, velduftende hylleblomster...

Tilbake
Topp