Skal lage porter, 26 liter, med en OG på 49. Har en irish ale yeast produsert 14. April. Plottet alt inn i Mr. Malty og fikk at jeg skulle lage en starter på 3 liter, med ett rør. Bruker ikke magnetrør. Når alt var ferdig set jeg at jeg har satt Mr. Malty på Continous Aeration, og ikke Intermittent Shaking. Hvilket betyr at jeg egentlig burde ha laget en starter på minst 3.5 liter...
Lurer derfor på hva konsekvensen av for lite gjær kan medføre.
Hvis man ikke bruker magnetrører tror jeg det safeste er å benytte "simple starter". Jeg tolker Mr. malty slik at "intermittent" forutsetter at man rister relativt ofte. På nettsiden deres står det blant annet at det å riste starteren en gang i timen, eller hver andre time, vil utgjøre en stor forskjell på mengde gjær. Velger man "simple starter" i stede, og rister når man gidder, så kan man heller se på den ekstra gjæren man får som en bonus
Det er garantert andre her som kan uttale seg med større pondus hva angår konsekvensen av for lite gjær i ditt tilfellet, men jeg tipper at det kommer til å gå bra, jeg. Blir helt sikkert øl, og godt blir det nok og. Jeg tipper det hadde vært mer kritisk om du underpitchet på et lyst lett øl som en Kölsch eller Pilsner...
Tror din venn har vært heldig med at det er en Porter han har brygget, som maskerer eventuelle usmaker som måtte kommer pga for lite gjær. Har han fått inn nok oksygen under pitching? Ved riktig mengde der, vil det hjelpe. Hvilken type gjær spiller vel også inn.
Hvis det er lite gjær har gjæren en tendens til å produsere en del estere som enkelte ganger er og andre ganger ikke er ønsket i en øl. Du kan sikkert også oppleve litt lavere utgjæring.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.