Ide om enkelt meskesystem

JohnR

 
Jeg lurte på om dette kunne være en akseptabel måte å lage et meskesystem ut av to 30 liters plastspann beregnet for næringsmidler.

Tanken er å borre et stort antall 2 mm hull i bunnen på det ene spannet, og så sette dette opp i det andre (som gir dermed gir en falsk bunn). Jeg monterer en tappeanordning helt nederst på det ytterste spannet.

Jeg ser for meg at mesking vil bestå i å blande ut malten til riktig blandingsforhold i det innerste spannet (jeg bruker brewsmith for å finne riktig mengde vann), så justere og vedlikeholde temperaturen til 67 grader med påfyll av varmt vann underveis i meskeperidoen. Så tappes vørteren ut og malten skylles til slutt med en passende mengde vann på 75 grader. ...
 
Det er en såpass god ide at det faktisk er ganske mange som gjør det allerede. Husk å isolere det ytterste spannet godt!
 
supert, takk for svar. Men er det ikke tilstrekkelig å justere temperaturen med påfyll av varmt vann? (det blir litt enklere)
 
Det er overraskende enkelt å surre et ullteppe eller en sovepose rundt, og det holder overraskende bra på varmen på den måten også.
 
Jeg har ikke tro på det, men hvem har prøvd det :)
Du får hente dyna de hvis det blir for fort kaldt, i mesken.

Edit:
Dette var et svar til JohnR
 
Jeg har et bittelite kjøkken, så jeg vil helst ha minst mulig styr på toppen av kjøleskapet der dette skal gjøres. Hvis den absolutt bør isoleres, så vil jeg kanskje forsøke å lime fast noe isopor eller et liggeunderlag.
 
Dette systemet bruker vi i dag.  Vi har riktig nok borret litt mer grovkalibrede hull i en europris gjæringsdunk og lagt en fettrist fra CO i bunn, den matcher nesten helt :)
Til isolasjon kan liggeunderlag fra nevnte butikk med svenske aner anbefales (koster ikke mer en en snickers og en bugg) .  Det vil sansynligvis eliminere behovet for justering. Særlig hvis du hiver et pledd over lokket.
 
JohnR skrev:
Jeg lurte på om dette kunne være en akseptabel måte å lage et meskesystem ut av to 30 liters plastspann beregnet for næringsmidler.

Tanken er å borre et stort antall 2 mm hull i bunnen på det ene spannet, og så sette dette opp i det andre (som gir dermed gir en falsk bunn). Jeg monterer en tappeanordning helt nederst på det ytterste spannet.

Jeg ser for meg at mesking vil bestå i å blande ut malten til riktig blandingsforhold i det innerste spannet (jeg bruker brewsmith for å finne riktig mengde vann), så justere og vedlikeholde temperaturen til 67 grader med påfyll av varmt vann underveis i meskeperidoen. Så tappes vørteren ut og malten skylles til slutt med en passende mengde vann på 75 grader. ...

Du bør isolere ja. Problemet med å tilføre varmt vann for å holde en temperatur i en mesk er at du tynner ut mesken og dermed de arbeidende enzymene. Enzymene vil trolig ikke få tilstrekkelig "ro" til å jobbe, og du vil kanskje få en dårlig konvertering. Jeg ville ellers anbefalt å kjøpe en kjølebag og lage en falsk-bunn eller evt. manifold i bunnen.
 
ErlendT skrev:
Dette systemet bruker vi i dag.  Vi har riktig nok borret litt mer grovkalibrede hull i en Europris gjæringsdunk og lagt en fettrist fra CO i bunn, den matcher nesten helt :)

Jøss, sammentreff! Var faktisk innom CO i går og fikk øye på ein sånn fettrist, og tenkte jeg kunne prøve den til akkurat dette formålet, siden det blei litt mye grums å kun ha 3mm hull i bånn av det innerste spannet hos oss. Men lurte litt på om det ikke ville tette seg lett med ein sånn rist, så fint å komme over svaret her nå :)
 
Olav G.N. skrev:
Du bør isolere ja. Problemet med å tilføre varmt vann for å holde en temperatur i en mesk er at du tynner ut mesken og dermed de arbeidende enzymene. Enzymene vil trolig ikke få tilstrekkelig "ro" til å jobbe, og du vil kanskje få en dårlig konvertering. Jeg ville ellers anbefalt å kjøpe en kjølebag og lage en falsk-bunn eller evt. manifold i bunnen.

jeg laget akkurat et brygg (mitt eneste, faktisk) etter BIAB-metoden. Der mesker de i hele væskevolumet som tilsettes brygget. Går visst greit det. Kanskje også enzymene like gjerne liker litt "action"?
 
JohnR skrev:
Olav G.N. skrev:
Du bør isolere ja. Problemet med å tilføre varmt vann for å holde en temperatur i en mesk er at du tynner ut mesken og dermed de arbeidende enzymene. Enzymene vil trolig ikke få tilstrekkelig "ro" til å jobbe, og du vil kanskje få en dårlig konvertering. Jeg ville ellers anbefalt å kjøpe en kjølebag og lage en falsk-bunn eller evt. manifold i bunnen.

jeg laget akkurat et brygg (mitt eneste, faktisk) etter BIAB-metoden. Der mesker de i hele væskevolumet som tilsettes brygget. Går visst greit det. Kanskje også enzymene like gjerne liker litt "action"?

http://braukaiser.com/wiki/index.ph..._infusion_mashing#Mash_thickness_experiments
Se fig 17 og 18, ingen signifikant forskjell på mesketykkelse annet enn for no-sparge yield :) Det går nok fint :)
 
Erik1984 skrev:
JohnR skrev:
Olav G.N. skrev:
Du bør isolere ja. Problemet med å tilføre varmt vann for å holde en temperatur i en mesk er at du tynner ut mesken og dermed de arbeidende enzymene. Enzymene vil trolig ikke få tilstrekkelig "ro" til å jobbe, og du vil kanskje få en dårlig konvertering. Jeg ville ellers anbefalt å kjøpe en kjølebag og lage en falsk-bunn eller evt. manifold i bunnen.

jeg laget akkurat et brygg (mitt eneste, faktisk) etter BIAB-metoden. Der mesker de i hele væskevolumet som tilsettes brygget. Går visst greit det. Kanskje også enzymene like gjerne liker litt "action"?

http://braukaiser.com/wiki/index.ph..._infusion_mashing#Mash_thickness_experiments
Se fig 17 og 18, ingen signifikant forskjell på mesketykkelse annet enn for no-sparge yield :) Det går nok fint :)

En tynn mesk kan være like effektivt som en tykk mesk, no discussions there. Men slik jeg skjønte det her ønsket bryggeren å tilføre mer og mer varmt vann under selve meskingen for å holde konstant temperatur? Da er hverken konsentrasjon av enzymer eller sukker konstant. Dette er noe man vanligvis gjør under "mashout/sparging".
 
Erlendso skrev:
En tynn mesk kan være like effektivt som en tykk mesk, no discussions there. Men slik jeg skjønte det her ønsket bryggeren å tilføre mer og mer varmt vann under selve meskingen for å holde konstant temperatur? Da er hverken konsentrasjon av enzymer eller sukker konstant. Dette er noe man vanligvis gjør under "mashout/sparging".

men hvis konsentrasjon 1 er like god som konsentrasjon 2, skulle det vel ikke spille noen rolle om man går fra konsentrasjon 1 til 2? Slik jeg tenkte dette var det uansett ikke  snakk om noen store vannmengder. Temperaturen endrer seg sikkert ikke mer enn noen ganske få grader på 1-2 timer og ideen var å fylle på en halvliter kokende vann fra en tekoker et par ganger under veis...
 
Det er vel slik man har pleid å justere mesketemperaturen generelt. Ha i en skvett varmt vann og røre til man segner.
 
Tilbake
Topp