IKEA flasker med patentkork

Jeg åpnet en av mine med hvit kork på mandag, den hadde holdt fint. Det er sikkert lurt å smøre pakningen dersom mulig, mine har bare stått en måned.
 
Det er hvit pakning på mine, men nå var jo flaskene helt nye da jeg brukte dem, kan godt hende pakninga blir dårligere etterhvert.

I porteren tror jeg jeg hadde ca 6g sukker pr liter, i ingefærølet vet jeg ikke hvor mye det var, men det var voldsomt.
 
En ting du kan gjøre, er jo å teste med et par flasker: fyll begge på vanlig måte, men tilsett litt ekstra sukker i den ene, så den blir en del overkarbonert. Så setter du disse to litt ekstra sikkert, i en pose i en eske e.l. Da vil du merke det både om de lekker og om de ikke toler trykket.
 
Kjøpte en gang en kartong av disse og over halvparten sprakk pga karboneringstrykket så de som jeg har igjen brukes til vin.  Var ikke plaga med at de ikke var tette, de var kanskje for tett siden de sprakk :)
 
Jeg har en kasse blanke en-liters IKEA-flasker med patentkork. Disse bruker jeg (som andre nevner over) som growlere. Dvs fyller de direkte fra fat når jeg skal ta med øl/cider på tur når innholdet skal nytes i løpet av samme dagen.

Veldig dekorative og praktisk størrelse. Jeg hadde imidlertid aldri turt å karbonere på de....
 
Kanskje de har endra kvaliteten etterhvert da, for ingen av ingefærølflaskene mine fra i fjor høst hverken sprakk eller lakk, og de endte med mye høyere trykk enn noe øl jeg vet om skal ha.

Glasset er jo også ganske tjukt, mener det ser tykkere ut enn vanlige 0,5-flasker
 
jeg har to typer flasker her, en som ble levert med kullsyre holdig drikke, og en ikea flaske. Jeg synest at godset/glasset ser like tykt ut i begge.
 
Tilbake
Topp