Ikke fornøyd med to første brygg

Hei og hå. Er student fra trondheim som bor i leilighet med begrenset plass til brygging. Har nå latt mitt andre brygg av typen ekstrakt stå på flaske i to uker. Dette ølet skulle bli en ipa med tre forskjellige typer humle. Ca 100g tørrhumle. Problemet med brygget er at humlesmaken og aromaen er nesten helt borte mens ølet smaker ekstremt alkohol(litt som dårlig heimbrent) det oser også av alkohol lukt. Lurer på om dette kan skyldes infeksjon eller hva det kan være. Husker ikke akkuratt alt av ingredienser som ble brukt fordi jeg sitter på bussen nå. Så mine spørsmål er

1) vil jeg få mer kontroll hvis jeg prøver BIAB? Med tanke på smak
2)er BIAB mulig på en vanlig kjeramikk ovn? (Jeg er ikke etter det perfelte øl. Men noe godt som jeg kan lage selv)

Spør hvis noe er uklart.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Hei og hå. Er student fra trondheim som bor i leilighet med begrenset plass til brygging. Har nå latt mitt andre brygg av typen ekstrakt stå på flaske i to uker. Dette ølet skulle bli en ipa med tre forskjellige typer humle. Ca 100g tørrhumle. Problemet med brygget er at humlesmaken og aromaen er nesten helt borte mens ølet smaker ekstremt alkohol(litt som dårlig heimbrent) det oser også av alkohol lukt. Lurer på om dette kan skyldes infeksjon eller hva det kan være. Husker ikke akkuratt alt av ingredienser som ble brukt fordi jeg sitter på bussen nå. Så mine spørsmål er

1) vil jeg få mer kontroll hvis jeg prøver BIAB? Med tanke på smak
2)er BIAB mulig på en vanlig kjeramikk ovn? (Jeg er ikke etter det perfelte øl. Men noe godt som jeg kan lage selv)

Spør hvis noe er uklart.

Glemte å si. Gjæret i følge oppskroft på 20grader

Kva type gjær brukte du? Elles bør du starte gjæringa for alegjær lågare enn 20, då gjæren også avgjer 2-3 grader. Gjæring på varmekablar er også ein uting, sjølv om romtemperaturen skulle vera 18-20.

Hva slags ekstrakt var det snakk om, ren ekstrakt eller sett?
Brukte du noen enhancers, sukker?

OG, FG?

Det ble brukt en type alegjær ja. Som skulle tåle mellom 15 og 25 grader for gjæring. Ellers ble og 1.067 fg 1.010. Det ble ikke brukt sett. Ble et ekstrakt brygg med oppskrift fra bakkebrygg

Hvis du gjæret på romtemperatur 20 grader, er det ikke urimelig om du fikk mye fusel. Gjæren var ikke tilfeldigvis Nottingham tørrgjær?
Hvor lenge lot du ølet stå før du flasket? Hvis du ikke lot gjæren få tid til å rydde opp etter seg, er det rimelig at du har fått alkoholsmak (fusel).
La flaskene stå i romstemperatur. (Dekk dem til/la dem stå i en kasse. Lys er ikke bra.) Om ølet ikke kommer til å bli strøkent, blir det kanskje en god del bedre i løpet av et par uker.

Hvis du gjæret på romtemperatur 20 grader, er det ikke urimelig om du fikk mye fusel.
This. Under gjæring er det ikke uvanlig at innholdet i gjæringskaret spretter opp 3-5 grader C over omgivelsene. Mål alltid temperatur i væsken, ikke i omgivelsene.

D var vell nottingham ja. Målte sg etter 2 uker da var den bare 1.020 var ikke fornøyd med det. Lot den stå ca 5 dager til og havnet fg 1.011 to dager i strekk. Skal bare la det stå i kasse å krysse fingrene på at det blir bedre. Takk for hjelpen

Tilbake
Topp