Ikke karbonert

Jeg har nå karbonert mitt andre brygg.
Dette er et overgjæret øl som ble karbonert med karboniseringadrops. 2 stk pr halvliter. Jeg har gjort det samme med mitt første brygg med stort hell.

Ølet gjøret ved 20-21 grader i to uker, før jeg flasker og lagret ved samme temp i 2 uker.

Ølet er fortsatt dødt? Det er noe fart i det, men veldig lite. Jeg brukte samme korkutstyr som på første brygg. Kan det være at det tar så lang tid, eller er det bare å helle ut hele batchen?

Jeg ville prøvd å la det stå et par uker til. Var ølet kaldt når du tappet på flasker?

Jeg har det samme problemet med en Kölsch. Det eneste jeg kan tenke meg kan være årsaken er at jeg flasket ølet i en utebod nå i høst.

Det var nok ikke mer enn 5 grader i rommet så ølet ble avkjølt en del før det kom på flaske, spesielt det siste.

Og temperaturen på ølet har mye å si for hvor mye CO2 det er naturlig i ølet. Jo kaldere jo mindre. Så jo kaldere ølet er under tapping, jo mer sukker bør tilsettes, noe jeg ikke tenkte på der og da.

Jeg vet ikke om det er derfor det er dårlig piff i Kölschen min, men kan ikke se noen annen årsak heller.

La det stå ei stund til, det kan hjelpe. Om det ikke er noe futt etter ei uke eller to til kan du tilsette sukkerlake i flaskene vha en sprøyte.

At øl inneholder mindre CO2 pga lav temperatur er feil. Jo kaldere gjæringa skjer, jo mer CO2 klarer ølet å beholde. Derfor tar vi hensyn til varmeste temperatur under gjæringa når vi skal beregne hvor mye sukker vi skal bruke i sukkerlaken.

fmandal skrev:
La det stå ei stund til, det kan hjelpe. Om det ikke er noe futt etter ei uke eller to til kan du tilsette sukkerlake i flaskene vha en sprøyte.

At øl inneholder mindre CO₂ pga lav temperatur er feil. Jo kaldere gjæringa skjer, jo mer CO₂ klarer ølet å beholde. Derfor tar vi hensyn til varmeste temperatur under gjæringa når vi skal beregne hvor mye sukker vi skal bruke i sukkerlaken.

Takk for svar! Når jeg smaker på ølet, smaker det søtt... Akkurat som om det ikke er nok gjær til å spise sukkeret... Kan det være tilfellet? Jeg stakk om etter en uke med primærgjæring. Det stod i oppskriften. Kan det ha noe å si?

Amarillo skrev:
Og temperaturen på ølet har mye å si for hvor mye CO₂ det er naturlig i ølet. Jo kaldere jo mindre. Så jo kaldere ølet er under tapping, jo mer sukker bør tilsettes, noe jeg ikke tenkte på der og da.

Obs! Dette er feil. Løseligheten til CO2 i væske går opp når temperaturen går ned, så mer CO2 vil være løst i ølet ved gjæring på lav temperatur. Det finnes mange tabeller som viser løst CO2 i øl for forskjellige temperaturer, google er din venn :)

Det spiller mye inn hvor aktiv gjæren er når man flasker. Dersom man har oppbevart ølet kaldt før tapping vil gjæren bruke lengre tid på å ta seg opp igjen og bruke karboneringssukkeret når ølet settes varmere igjen, men, i de fleste tilfeller, vil CO2 nivået bli det samme til slutt. Noen få gjærtyper er litt lunefulle på dette området, bla. WLP007, og kan droppe ut før karboneringssukkeret er oppbrukt.

Med andre ord. La det få et par uker til i romtemperatur :)

Omstikking bidrar sjelden til noe positivt. Ikke alle oppskrifter som bør følges... Men så lenge det er liv er det håp.

Du kan godt sette flaskene litt varmere. Om ingenting skjer kan en mulighet være å tilsette et korn tørrgjær i hver flaske.

Bjarte H skrev:
Løseligheten til CO₂ i væske går opp når temperaturen går ned, så mer CO₂ vil være løst i ølet ved gjæring på lav temperatur.

Der gikk det for fort i svingene ja, det er selvsagt riktig det du skriver. Tenkte litt feil i farten...

Vi opplevde det samme problemet med juleølet, satte det inn på et annet rom med 23-23 grader i et par uker, da kom kullsyra.
Er fersk gamet enda. så de mer rutinerte må gjerne korrigere meg :)

For vår del tror årsaken var gjæren vi brukte samt at vi silte av veldig mye etter kokingen, dermed var det lite gjær igjen som skulle spise sukker og lage co2.

Da skal jeg prøve meg på å sette ølet på badet en uke eller to. Kan det blir for varmt for gjæren/ølet? Badet holder nok en 23-24 grader, mem mulig det er noe varmere nede på gulvet

Gjæren dør vel når den blir utsatt for temperaturer over 35-40 grader? TROR at Nøgne Ø drev å karbonerte på 28 grader. Jeg har nå noen kasser sterkøl på badet på 25-30 grader. De står på varmekabler slik at de nederste flaskene blir varmest. Passer på at det ikke blir over 30 grader med et termometer i den nederste kassa. Ikke sikker på at det er riktig metode, men jeg er ikke veldig bekymret.

Et av ølene ble gjæret med WLP 007 og det andre med WLP 090. Begge flokkulerer veldig godt og derfor setter jeg de litt varmere en romtemp.

Badegulvet som ble brukt her også,  lå og vippet rundt 23-24 grader under kassene.
Pakker forøvrig inn kassene i plast når jeg karbonerer i tilfelle det er flaskebomber der :)

Tilbake
Topp