Ikke nok gjær. Bruke 1/3 - 1/2 av vørter som sekundær starter

Big Bear Beer

Norbrygg-medlem
Jeg har økt størrelsen på brygget jeg skal brygge i dag, men jeg klarte av en eller annen grunn å glemme å øke mengden gjær (størrelsen på starteren). Uansett hvordan jeg snur og vender på pitch raten så ender jeg opp med for lite gjær, så enten må jeg redusere ant. liter jeg brygger, kjøpe mer gjær, eller så må jeg få laget en større starter. Starteren jeg har nå er 2 liter, men burde ha vært en god del større for å være tilstrekkelig. Det vil nok gå helt fint å kun benytte den starteren jeg har, men jeg liker ikke å underpitche gjær uten hensikt.

Så jeg tenker å brygge som vanlig (det er i dag jeg har tid til å brygg). Fylle opp 2 gjæringspann med 10-15 liter vørter, oksygenere med ren oksygen og pitche 1 liter gjærstarter i hver av de, og benytte disse to gjærspannene til å lage to store sekundære gjærstartere. Den resterende vørteren går i et 3. spann uten gjær. (med gjærlås).

Etter 12 timer oksygenerer jeg den resterende vørteren (den uten gjær, burde sikkert ha pasteurisert den først, men får neppe tid til det) og tilsetter 1/2 av denne vørteren i hvert av gjæringspannene.

Hva tenker dere om en slik fremgangsmåte?
 
Er det snakk om høy OG her?

Du kan google "incremental feeding" eller "staggered feeding" (sikkert med tillegg av "fermentation").

Jeg skal ikke nødvendigvis råde deg til å gjøre dette, men jeg ville gjort sånn hvis det er snakk om noenlunde normal OG: Sett i gang gjæringen i så mye vørter som ville være ideelt i forhold til gjærmengden. Viktig med nok oksygen. (Joda, det er det jo alltid:).) La gjæringen komme godt i gang, og så tilsetter du resten av vørteren. Ikke gi mer oksygen.

Jeg har gjort det der en gang, og det gikk bra. Du skal nok maks ha halvparten av vørteren satt til side, men der er jeg veldig usikker på hva som vil gå. Dvs., det meste "går" jo, men det er snakk om å få til dette uten å stresse gjæren.

Et problem er risikoen for infeksjon. Du bør kunne kjøle vørteren godt ned. Om den må stå i romtemperatur må du finne på noe annet!!
 
Sist redigert:
Jeg har økt størrelsen på brygget jeg skal brygge i dag, men jeg klarte av en eller annen grunn å glemme å øke mengden gjær (størrelsen på starteren). Uansett hvordan jeg snur og vender på pitch raten så ender jeg opp med for lite gjær, så enten må jeg redusere ant. liter jeg brygger, kjøpe mer gjær, eller så må jeg få laget en større starter. Starteren jeg har nå er 2 liter, men burde ha vært en god del større for å være tilstrekkelig. Det vil nok gå helt fint å kun benytte den starteren jeg har, men jeg liker ikke å underpitche gjær uten hensikt.

Så jeg tenker å brygge som vanlig (det er i dag jeg har tid til å brygg). Fylle opp 2 gjæringspann med 10-15 liter vørter, oksygenere med ren oksygen og pitche 1 liter gjærstarter i hver av de, og benytte disse to gjærspannene til å lage to store sekundære gjærstartere. Den resterende vørteren går i et 3. spann uten gjær. (med gjærlås).

Etter 12 timer oksygenerer jeg den resterende vørteren (den uten gjær, burde sikkert ha pasteurisert den først, men får neppe tid til det) og tilsetter 1/2 av denne vørteren i hvert av gjæringspannene.

Hva tenker dere om en slik fremgangsmåte?
Det Finn beskriver er en mye brukt metode – også kommersielt. Mange bryggerier har gjæringstanker som er dobbelt så store som meskekarene. Men du må kanskje fordele over flere gjæringskar? Det burde fungere uansett.
 
OG vil bli 1.060 så ikke veldig høy.

Jeg går for denne løsningen da ☺

Takk for svarene

Skulle ikke være noe problem da.

OBS. Jeg retta en skrivefeil i innlegget mitt etter en stund. Hadde skrevet "Du skal nok maks ha halvparten av gjæren satt til side", men det skulle selvfølgelig være "vørteren". Håper det ikke skapte forvirring.
 
Skulle ikke være noe problem da.

OBS. Jeg retta en skrivefeil i innlegget mitt etter en stund. Hadde skrevet "Du skal nok maks ha halvparten av gjæren satt til side", men det skulle selvfølgelig være "vørteren". Håper det ikke skapte forvirring.

Det gikk helt fint :)
 
Tilbake
Topp