ikke ombygget co2 brannslukningsapparat. Kan det brukes?

Bård

Norbrygg-medlem
Har et co2 brannslukningsapparat.

1
Dersom jeg tapper litt av det (har vanlig "klemme sammen" brannslukningsapparatventil) og setter det på hodet. Er det ikke greit å bruke det, bare til det er tomt, for så å bygge det om?

2
Hva er egentlig hovedproblemet med denne typen ventil? Lekker den?
 
Det du spør om vet jeg ingenting om. Det høres uansett veldig lovende ut!

Men - hvis du har dårlig tid (hvem har ikke det i disse dager?) har jeg hørt at du kan karbonere raskere enn lynet med ganske enkle midler.

Fest en slangebit og en karboneringsstein nederst i stigerøret i corny'en, koble c02 på svart (feil) post.
Kjøl ned fatet og slipp på forsiktig med gass så ikke slangen spretter av. La det stå og bruse til trykket stabiliserer seg. Kanskje et døgn?
Slipp av overskuddstrykk, åpne, fjern slangestump/brusestein og sett sammen igjen.
Koble CO2 på grå (riktig) post og kran på svart. Slipp på riktig mengde gass. Og man er klar for fest. (var det jeg hørte iallefall)
Høres fornuftig ut det?
 
Wow, 15 minutter med risting i romtemp?
På tide å sende avgårde en co2bestilling nå, ble solgt på den lette og pedagogiske tonen..
 
Martin H skrev:
RawRoffe skrev:
Wow, 15 minutter med risting i romtemp?
På tide å sende avgårde en co2bestilling nå, ble solgt på den lette og pedagogiske tonen..

Ølet er nok ikke romtemperert..
Man kan fint karbonere på denne måten ved romtemperert øl. Det krever bare litt høyere trykk eller litt lengre ristetid. Det er forvøvrig vanskelig å treffe riktig volum CO2 med risting. Riktig trykk, temperatur og litt tid gir forutsibare resultater.
 
Bjarte H skrev:
Man kan fint karbonere på denne måten ved romtemperert øl. Det krever bare litt høyere trykk eller litt lengre ristetid. Det er forvøvrig vanskelig å treffe riktig volum CO₂ med risting. Riktig trykk, temperatur og litt tid gir forutsibare resultater.

Jeg tror dette blir litt feiltolket, stiller du inn trykket på 1 bar på et øl med 7 grader blir Co2 innholdet det samme om du rister inn eller bare venter noen dager-
 
Om jeg har dårlig tid (noe som skjer oftere og oftere??) så legger jeg ølfatet i fryserene et par tre timer og gjør akkurat det samme som i videoen til CraigTube. Bruker ca 10 minutter og ruller fatet frem å tilbake til øllet slutter å ta til seg co2.
 
Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Man kan fint karbonere på denne måten ved romtemperert øl. Det krever bare litt høyere trykk eller litt lengre ristetid. Det er forvøvrig vanskelig å treffe riktig volum CO₂ med risting. Riktig trykk, temperatur og litt tid gir forutsibare resultater.

Jeg tror dette blir litt feiltolket, stiller du inn trykket på 1 bar på et øl med 7 grader blir CO₂ innholdet det samme om du rister inn eller bare venter noen dager-

Jeg var litt upresis ja. Når jeg tenker hurtigkarbonering er det 2-3 bar med rulling risting i noen minutter for så å senke trykket og smake seg frem. Hvis man rister på det trykket som gir riktig CO₂-volum i ølet er det ingen fare for overkarbonering.
 
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Man kan fint karbonere på denne måten ved romtemperert øl. Det krever bare litt høyere trykk eller litt lengre ristetid. Det er forvøvrig vanskelig å treffe riktig volum CO₂ med risting. Riktig trykk, temperatur og litt tid gir forutsibare resultater.

Jeg tror dette blir litt feiltolket, stiller du inn trykket på 1 bar på et øl med 7 grader blir CO₂ innholdet det samme om du rister inn eller bare venter noen dager-

Jeg var litt upresis ja. Når jeg tenker hurtigkarbonering er det 2-3 bar med rulling risting i noen minutter for så å senke trykket og smake seg frem. Hvis man rister på det trykket som gir riktig CO₂-volum i ølet er det ingen fare for overkarbonering.

:)
Jrpp, bruker det selv.
 
Tilbake
Topp