Ilo-v-an 40L gryte, hva gjør jeg videre?

Har nettopp kjøpt meg en brukt (og billig!) il-o-van 40L gryte og lurer på om noen har tips til meg om hva gjør jeg videre?
Jeg har til nå brygget en del øl-sett, et ekstraktbrygg (som ble veldig bra!) og et totalt misslykket forsøk på 5l all-grain...
Tenkte å ta steget opp fra ølsett til ekstraktbrygg, men siden jeg fant denne gryta tenkte jeg at jeg kanskje skulle go all the way?
PS: Jeg ønsker å gjøre det så billig som over hode mulig! Er sunnmøring...

1. Hvordan vasker jeg den best mulig?

2. Hvordan varmer jeg den opp? Jeg er usikker på om jeg vil gå for BIAB eller bøtte i bøtte-mesk...
a. Vil varmeelement fra vannkoker fungere? Hvor mange, og bør jeg ha de under eller på siden?
b. Kokeplate? Hvilken i så tilfelle? PS: ikke induksjon...

3. Tappekran. Er det et must, eller går det greit uten? Har fått meg en sånn flott og fin autohevert vettu... :p

4. Kjøler. Bremserør fra Biltema, og hageslange?

Vedlegg

• bilde1.JPG
    bilde1.JPG
    1,8 MB · Sett: 373
  • bilde2.JPG
    bilde2.JPG
    1,7 MB · Sett: 363
  • bilde3.JPG
    2,1 MB · Sett: 351
Om du ikke har lest der allerede så vil jeg anbefale å lese boken "How to brew" av John Palmer. Den er tilgjengelig online her:
http://www.howtobrew.com/intro.html

Når det gjelder spørsmålene dine:
1. Jeg har alu-gryte og bruker bare varmt vann og en myk svamp. Så lenge du vasker rett etter brygging så går det meste av greit. Viktig å ikke bruke alkaliske vaskemidler som f.eks kaustisk soda eller stålskrubb da disse kan fjerne belegget av oksid på aluminiumet. Andre har sikkert innspill her.

2. Jeg bruker varmeelementer fra vannkoker. Du bør anslå tykkelsen i bunnen av gryten først. 2-3mm er ideelt. Hvis den er for tykk så kan du ikke bruke pakningen fra vannkokeren. Men jeg tipper det går fint å få det tett med egenmekket pakning også. Vi laget noen ekstra pakninger av ovnssilikon fra Clas Ohlson siden gryten vår var for tynn for pakningen. Art nr: 34-6433

3. Ikke et must, men veldig praktisk. Foreslår at du bruker heverten til du går lei ;-)

4. Bremserør er nok litt tynne. Vi brukte mykglødede kobberrør fra biltema, Artnr: 87962 og kjøler ned 25L vørter på ca 12 min nå  :)

Du kan forøvrig se noen bilder av vår byggeprosess her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7969.0.html

Takker for svar! Jeg tenker at jeg kommer til å bruke denne både til oppkok, og til koking. Hvor mange varmeelementer trenger jeg til oppkok? Burde jeg plassert element i bunnen eller går det greit å ha de på sida?

Vil vannkoker fra jula.no fungere? http://www.jula.no/vannkoker-1-7-l-2000-w-802309 Clas Ohlson har tilbakekalt vannkokeren som alle her nevner, så den er ikke å få tak i lenger.

PS: Drivstoffrør hadde ikke jeg sett... Godt forslag.

Det viktige med vannkokeren er at den har frittstående element. Altså ikke av typen som har kokeelement innfelt i bunnen. Tipper denne funker fint, men kan ikke si det 100% uten å ha sett oppi. Vi køpte våre elementer på Europris og Clas Ohlson.

Hvis du kjører 2 x 2 kW elementer så kan du mest sannsynling kjøre det hele på én 16A kurs. Elementene er ofte litt under 2kW, og vi gjør dette fint hos oss. Vi har forøvrig 3 x 2kW = 6 kW i HLT (varmtvannstanken), men det er litt overkill og krever skjøteledning fra en annen kurs.

Se tråden jeg linket til over. Der ligger det bilder.  ;)

Edit: Vi har elementene under. Fordelen er at du har flat bunn, ulempen er at du må bygge en sokkel slik at gryten ikke hviler på kontaktene.

Tilbake
Topp