Imperial stout, kanonversjon

Hei, tenkte å brygge en skikkelig kraftig stout med den malten som jeg har liggende før den blir for gammel. Til en 25 liters batch blir det 19,4 kilo malt der 10,5 kilo er basemalt, mens resten er mørk malt. Det blir da cirka 54% basemalt og 46% spesialmalt. Hadde tenkt å bruke 4 pakker US05 til gjæringen. Oppskriften i Beersmith estimerer en O.G på 1,179 og F.G på 1,108.Tenke å brukte amigase for å få ned F.G betraktelig. Oppskriften ser ut som et galehus, men kan være artig å prøve.
Er dette mulig å få til, hva er realistisk mål for O.G og F.G ? Hvor ligger eventuelle feilskjær, hva bommer jeg på ?
 
Sist redigert:
Eneste måten du får til det er å koke hele dagen. For å meske 20 kilo malt må du ha 60 liter meskevann, for å oppnå noe særlig utbytte må du skylle med 40 liter. Da har du 85 liter vørter.

Hvis du tenker å hive alt i kjelen samtidig vil du få lav enzymaktivitet. Bruk minst 70% basemalt i mesken.

US-05 dauer på 12%, for å ha noe håp om å gjære ut dette så må du ha en annen gjær med høyere toleranse.

Jeg hadde heller kjøpt mer basemalt og brygga to batcher, sikta på en OG rundt 1.110-1.120. Uknust malt står seg fint i årevis.
 
Tilbake
Topp