Imperial stout partial mash

Hei folkens.
Tenkte jeg skulle prøve meg på en Imperial Stout parial mash. Men dette blir det første partial mash brygget mitt så trenger lit hjelp fra de vise bryggere. :skitbra:

Oppskriften tenkte jeg skulle se ca slik ut :
LME lys 49%
Cara munih 100 EBC 7%{}
English brown malt 7%
Chocolat malt 12%
Roasted barley 7%
Smoked malt 6EBC 4%
Flaked oats 14%

EBC :142

Centenial 10.4% 25g 60 min
Cascade 7,6% 40 g 15 min
IBU : 43

25 liter
OG : 1062

Noen som har forslag til fremgangsmåte på meskingen og eventuelle endringer i oppskriften?

Jeg kan litt lite om mesking, men jeg tror dette:

Du må ha noe basemalt for å konvertere de malttypene du har der til sukker. Pilsnermalt klarer vistnok å konvertere like mengder annet som seg selv. Pale malt har vel litt dårligere konverteringsevne.
Det var mye havre som kan bli seigt å meske
142 EBC er mye, om det er for mye vet jeg ikke

Jeg kan som sagt ikke så mye om dette, men svarer deg slik at du i allefall har noe å vurdere så lenge.

"Steeping" er en annen måte å kombinere malt og ekstrakt på. Det skal være fint på crystallmalter. Mørke/sorte malter kan vistnok også steepes for smak og farge men at man ikke får sukker fra disse.

Det er også masse tråder om både steeping og partial mashing på hombrewtalk.com

Som nevnt så vet jeg lite om dette. Tror det tryggeste er at du prøver å finne ut hva som vil konvertere i en minimesk selv, inntill noen med mer peiling kommer med innspill til tråden din.
For alt jeg vet så kan dette være en grei oppskrift, jeg bare tror at det er mye her som ikke konverterer selv. Havren og roasted barley tror jeg ikke gjør det. Chocolade er jeg usikker på, men som sagt: Intill noen med kompetanse på området kommer med innspill så er nok det beste å google litt å se selv. Da gjør du vurderingene og ikke baserer deg på mitt ukvalifiserte svar. Jeg bidrar sikkert ikke med så mye mer en usikkerhet for deg, men nå er tråden bumpet i alle fall :)

Dersom oppskriften er hentet fra et troverdig medium er den sikkert fin, dersom du har laget den selv så vet jeg ikke!

Tilbake
Topp