Improvisert Ingefær SMASH Pale Ale! Litt hjelp?

Hallo!

Har fått en forespørsel om å brygge en Ginger ale på kort varsel! Alt jeg har tilgjengelig er en 12L aluminiumskjele, litt over tre kg Castle Malting Pale Ale og litt diverse humle (teknisk sett blir det ikke en smash siden jeg kommer til å hive oppi litt av hvert underveis...).

Humla er ikke problemet egentlig er det ikke noe problem bortsett fra at jeg ikke har lagd egne oppskrifter fra bånn og har liten erfaring med både ingefær og smash.

Her er hva jeg tenkte meg:
- 3 kg malt og 8 l vann til mesk, det skal vel bli omtrent rett over ti liter oppi gryta. Litt knapt, men vi prøver!
- Regner med 1.3 l svinn pr kg malt, så ut skal det komme litt mer enn 4 l
- Så skyller vi opp til en dl eller to over 5 l
- Humle..? Tjah. Vi kjører på!
- Ca. 5-10 min før kokinga er ferdig kjører vi på med 20-30g ingefær!
- Satser på 5 l til gjæring selv om jeg ikke aner hva vi skal bruke som gjæringskar! (Kanskje plukke opp en 5 l saftdunk fra Europris på vei hjem...?) Bruker en pose tørrgjær som jeg plukka opp forleden. Husker ikke hva det var for noe :)

Etter to uker på 20-21 grader flasker vi det på Champagneflasker bare for å være fin på det! Så skal det få stå i to-tre uker til. RDWHAHB som noen sier...

Er jeg helt ute og kjører nå, eller? Alle innspill mottas med takk!
 
Jeg håper dette lykkes. Kunne veldig gjerne tenke meg å kjøre et tilsvarende SMASH minibrygg uten ingefær som referansebrygg. Da har jeg kanskje en slags base som jeg kan bygge på ved å gradvis fase inn andre humlesorter for å se hva som skjer.
 
hei, hiver meg litt på denne tråden. Jeg har en pale ale for en venn og fått beskjed om å legge i ingefær i. Det er 23 liter ca og kjøpte ekstra mengder med ingefær fra namnam når jeg kjøpte sushi. Men når jeg prøver å lage te av det blir det absolutt 0 smak av det. har ca 90 gram. Bør jeg vente til lørdag for å kjøpe ingefær rot eller hva tenker folk? og hvor mye bør man bruke?
 
Det skal vel betydelig mer ingefær til. Jeg brukte 1,2 kg på 24 l.

såpass ja, jeg er ute etter hit av ingefær ikke en direkte ingefær øl. og hvordan gjorde du det?

kjøpte du fersk ingefær fra butikken og skiva den med ostehøvvel?
når la du den oppi?
nå tanker på hvor lenge den minst bør ligge oppi? eller kanskje lage te av det for så å helle oppi ?
 
Ølet mitt ble sånn passe, en helt ok IPA med litt smak av ingerfær. Verken mer eller mindre. Men med tanke på at det ble brygga i den første og beste kasserollen jeg kom over, men en hvilkensomhelst duk som maltpose og så godt som alt på gefylen, så er jeg litt imponert.

Jeg ble litt inspirert av gamle gårdsbryggemetoder og bestemte meg for å gjøre det hele så ukomplisert som mulig :)

Men en ting er sikkert, jeg kunne hatt oppi mye mer ingefær uten at det ville blitt for mye!

@marius gulland, tenker du ha ingefær oppi mesken, under gjærnga eller når det skal flaskes?
 
Tilbake
Topp