inaktiv gjæring

Satte ett brygg til gjæring igår med 2 stk rør med ferskgjær (holdbarhet til i mai, så det bør ikke være så veldig gammelt). Tok sjansen på å droppe gjærstarter denne gangen da jeg ikke hadde ingrediensene ei heller utstyr til å lage det.
Nå har det gått 16 timer siden pitching uten ett eneste "klukk" i bøtta. Nå er det første gangen jeg prøver å brygge med ferskgjær, og har aldri opplevd så lite aktivitet med tørrgjær som nå med fersk. Hvor lang tid skal jeg gi det før jeg evt. åpner og putter tørrgjær i?
 
Det er iallefall ikke gjærmengden som er problemet. Med mindre du har drept gjæren på veg fra butikken er utett lokk på bøtta den mest opplagte forklaringa. Da kan det bli fint lite plopping i gjærlåsen.
 
Plopping i gjærlås er ikke en god indikator på gjæraktivitet. 

Tilsatte du tilstrekkelig oksygen?

Du kan se etter andre tegn på gjæring så tidlig i prosessen, f.eks er skum i brygget greit å se etter. Mål graviteten i brygget igjen i morgen, dersom det ikke erforandring siden OG ville jeg tilsatt mer gjær.
 
Jeg tilsatte masse oksygen, først ved å la brygget renne ned i bøtta, deretter sirkulere med malingsvisp.
Kan man ødelegge ferskgjæren ved å riste rørene for mye (det står jo tross alt på pakken at disse skal riste før bruk).
Har sjekket gjæringskaret og gjærlåsen, det ser ut som den er tett da væskenivået i gjærlåsen er ujevn.
Var dessuten bare ett tynt lag med skum over vørteren da jeg sjekket.
 
Jeg ville da uansett målt graviteten i brygget i morgen f.eks. Dersom det ikke er forskjell fra OG er det ingen aktivitet.

Men inntil videre ville jeg tatt det veldig piano, tror ikke du har ødelagt gjæren i alle fall.

Hvilken gjær var det forresten?
 
Bare la den stå til i morgen og sjekk OG og ta en visuell sjekk. Kan nesten garantere at det er bare tid den trenger. Bruk gjærstarter neste gang :) Kan også anbefale søkefunksjonen.
 
Vent ihvertfall 72 timer før du foretar deg noe, aldri stol på gjærlåsen som eneste indikator til aktiv gjær :)
 
Mener at gjærbøtta er så godt som tett da væskenivået har vært det samme siden jeg satte lokk på karet. Sjekket brygget idag og ser at det er litt aktivitet i gjærlåsen nå, bobler kanskje 1-2 ganger pr min og slik at det holdt på siste 6 timene. Bør jeg likevel måle OG?
Dette er jo litt mer lovende, men håper ikke det bare er noe E.coli eller noe lignende som diver på med å infisere brygget :p
 
Hvis du ikke har brukt starter på rørene er det slettes ikke umulig at du har brukt litt lite gjær og at det er det som gjør at det går litt tregere enn vanlig. Lag alltid starter med flytende gjær...
 
Will do, er første og siste gang jeg ikke lager gjærstarter. Skal lage magnetrører fra 12V pc vifte og venter på deler fra kina :p Sånn kan det gå når man forhaster seg og tar en sjanse.
Bør jeg helle oppi to stk. Safale s05 for å redde brygget?
 
Gi den heller tid å jobbe, man bør forstyrre de krabatene minst mulig når de først er kommet igang.
 
Tilbake
Topp