Induksjon + PID = umulig?

Bjarte H

Dommer
Er det umulig å "hacke" en induksjonsplate slik at den kan styres med en PID? Jeg tenker at elektronikken kan være koblet inn hele tiden, og at PIDen er koblet inn mellom elektronikken og induksjonselementet.

Noen som kan induksjonsplater? Protto?
 
Hadde eigentleg ein plan om å prøve å få til dette. Kom aldri så langt. Eg trur det er fult mogeleg å enten:
-bytte ut/overstyre kontrolleren i plata
eller
-gi kontrolleren falsk tilbakemelding frå temperatursensoren som sit under glasset midt i spolen.

Editert tastekrøll
 
protto skrev:
-gi kontrolleren falsk tilbakemelding frå temperatursensoren som sit under glasset midt i spolen.

Men vil dette gjøre at man kan slå av og på induksjonselementet?

Begge løsningene høres litt vanskelige ut.
 
Korleis virker kontrolleren i ei induksjonsplate? Altså korleis justerer den styrken? Slik eg har forstått det endrer den AC-strømmen som går gjennom spolen (amplituden), som gjer at strømmen i kjelen blir mindre, og dermed mindre varme generert. Mens ein PID vil slå av og på strømmen gjennom spolen, og du oppnår ikkje heilt det samme.

Må innrømme at min kunnskap om slikt er mykje meir teoretisk enn praktisk, så det er godt mulig at eg har misforstått korleis dette fungerer, og kva som er mulig. Men dersom det er slik som eg har forstått, må ein då koble utgangen frå PID-en til noko som omformer PWM-signalet frå PID-en til eit analogt signal?
 
Bjarte H skrev:
protto skrev:
-gi kontrolleren falsk tilbakemelding frå temperatursensoren som sit under glasset midt i spolen.
Men vil dette gjøre at man kan slå av og på induksjonselementet?

Aha. Bruke falske tilbakemeldinger fra temperatursensoren til å justere effekten på plata? Går det an å koble en temperaturkrets inn på en PID e.l, slik at PIDen slår inn og ut den innebygde temperatursensoren i glassplata etter hva temperaturen i kjelen er? Hvis man da har stilt inn høy temperatur/effekt elektronisk på plata vil den slå inn når temp.sensoren er tilkoblet, og ut når PIDen bryter temp.kretsen igjen?
 
Ein kan ikkje koble seg direkt til spolen nei. Det er ein led elektronikk som må vere med. Så lenge ein beheld spolen, drivartrinnet og oscillarotkretsane kan ein sikkert lure seg inn og forbi den innebygde kontrolleren som besørgar effektkontroll, seniltimer og what not.
Men eine ideen min var å sette plata på hold-temp på 200° og så bruke pid'en sin utgang til å kortslutte/bryte kretsen til temperatursensoren under glassplata.

Som sagt har eg ikkje testa det, var berre ein ide.
 
Ser ikke ut til at Biltema fører den induksjonsplata lengre, kunne tenkt meg å teste det ut. Får eventuelt finne meg en annen rimelig en.
 
OlaM skrev:
Korleis virker kontrolleren i ei induksjonsplate? Altså korleis justerer den styrken? Slik eg har forstått det endrer den AC-strømmen som går gjennom spolen (amplituden), som gjer at strømmen i kjelen blir mindre, og dermed mindre varme generert. Mens ein PID vil slå av og på strømmen gjennom spolen, og du oppnår ikkje heilt det samme.

Må innrømme at min kunnskap om slikt er mykje meir teoretisk enn praktisk, så det er godt mulig at eg har misforstått korleis dette fungerer, og kva som er mulig. Men dersom det er slik som eg har forstått, må ein då koble utgangen frå PID-en til noko som omformer PWM-signalet frå PID-en til eit analogt signal?

Sjå denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3062.msg22785.html#msg22785
litt nede på sida har eg lagt ein pdf me litt teori :)
 
Bjarte H skrev:
Ser ikke ut til at Biltema fører den induksjonsplata lengre, kunne tenkt meg å teste det ut. Får eventuelt finne meg en annen rimelig en.

Europris hadde ei enkel og rimeleg tidlegare iallefall - om du er heldig kan du kanskje finna ei der om du har denne butikken  i nabolaget. 

Ellers har eg sett at Eltema.no har ei kraftig induksjonsplate på 3,5 KW til 1690? som kanskje kan vera aktuell for nokon med 16A kurs og som manglar nok varme når dei skal koka opp vatn og vørter.
 
katla skrev:
Bjarte H skrev:
Ser ikke ut til at Biltema fører den induksjonsplata lengre, kunne tenkt meg å teste det ut. Får eventuelt finne meg en annen rimelig en.

Europris hadde ei enkel og rimeleg tidlegare iallefall - om du er heldig kan du kanskje finna ei der om du har denne butikken  i nabolaget. 

Ellers har eg sett at Eltema.no har ei kraftig induksjonsplate på 3,5 kW til 1690? som kanskje kan vera aktuell for nokon med 16A kurs og som manglar nok varme når dei skal koka opp vatn og vørter.

Ser at jula har noen billige som sikkert er helt ok.
 
Jeg forsøkte å kjøpte induksjonsplate fra Jula i Lørenskog forrige uke. De var utsolgt, og jeg fikk beskjed i butikken om at de ikke kunne ta inn flere plater fordi de går ut av varesortementet. Heldigvis hadde Jula Sandvika flere igjen...

Jeg ser nå at på nettsidene deres ligger det både 2 kW og 1.8 kW induksjonsplate, mens det tidligere bare var 2 kW versjonen. Det ser ut til at de erstatter 2kW plata med en på 1.8 kW...
 
Kristoffer J skrev:
Jeg ser nå at på nettsidene deres ligger det både 2 kW og 1.8 kW induksjonsplate, mens det tidligere bare var 2 kW versjonen. Det ser ut til at de erstatter 2kW plata med en på 1.8 kW...

Planen så langt er et nytt lite bryggeri i tillegg, så 1.8kW er plenty :)

Edit: mens du er her Protto, kan jeg sølvlodde rf med en cremebrule-brenner?
 
Bjarte H skrev:
Er det umulig å "hacke" en induksjonsplate slik at den kan styres med en PID? Jeg tenker at elektronikken kan være koblet inn hele tiden, og at PIDen er koblet inn mellom elektronikken og induksjonselementet.

Noen som kan induksjonsplater? Protto?

Morn,
Jeg kjøpte en slik plate for etpar år siden, med tanke på å modifisere for å øke effekten, så jeg satte meg ned og tegnet skjema på så å si hele greiene.  Det ligger på papir ett eller annet sted hjemme, så jeg er ikke sikker på hvor det ha blitt av.

Prinsippet er en spole under gryta som svinger i paralellresonans sammen med en kondensator, med frekvens på litt over 20 kHz.  Likerettet 230 Volt forsyner paralellresonansen som er seriekoblet med en IGBT tilbake til minusen ut av likeretteren.

Så det er omtrent det som befinner seg i høyspenningsdelen.  Lavspenningsdelen er galvanisk isolert fra denne delen, og består av en mikrokontroller som sender pulser inn på IGBT-en, med frekvens i nærheten til resonansfrekvensen til svingekretsen.  Den måler også strømbforbruket til hele greia, kontinuerlig, og snakker med frontpanelet via noen IO-pinner.

Når det ikke står noen gryte oppå så har svingekretsen høy Q-verdi, og mikrokontrolleren  ser dette ved å sende en puls en sjelden gang, til gate på IGPT- en, og snuser på hva som skjer på kollektoren, dvs. telle pulser, via en optokobler.  Høy Q-verdi vil føre til at kretsen svinger en stund, og når kontrolleren ser dette så holder den seg i "polle-modus".

Om noen setter en gryte oppå, så vil spolen se ut som en transformator, mer eller mindre kortsluttet i sekundærviklingen, med N viklinger i spolen og én i grytebunnen, som vil føre til at resonanskretsen vll få seg ganske lav Q-verdi.  Mikrokontrolleren ser dette som et forkortet pulstog på kollektoren, og går i effektmodus.  

Dette vil si at den starter å sende et pulstog til IGBT-en ved nullpunktet til 230V AC-forsyningen.  Ved full effekt vil denne stå på hele tiden, og om man måler magnetfeltet med oscilloskop, så vil man se ca 24 KHz  (eller så) amplitudemodulert 100% med 100 Hz,  som kommer av at det ikke er store nok kondensatorer på likeretteren, slik at om man hadde en gedigen kondensatorbank på likeretteren så ville man i prisippet få mer effekt inn i gryta, og mindre modulasjon.

Om lavere effekt ønskes, så skrus bare effekten helt av i perioder, dvs duty cyle (av periode ca 1 Hz) fra 100% til null.

Mitt konsept var å likerette 3-fas inn i komfyren.  Jeg prøvde det, men mikrokontrolleren så ut til å sjekke at svingekretsen døde hen i nullpuktene til AC-forsyningen, så det gikk ikke.

Neste skanse ble da å finne ut hvilken mikrokontroller det var og hacke den, men produsenten hadde slipt vekk all notasjon på toppen av den, så jeg gikk litt lei, og ga opp det prosjektet.  Det var en her på forumet som hadde en komfyr med typenavn på kontrolleren, og jeg fant ut at det var noe antikke 4-bit-greier som ikke fikke meg til å bli så veldig ivrig.

Neste prosjekt ble da å putte inn en AVR i stedet.  Så gikk jeg hen og kjøpte meg en Speidel og droppet hele greia. Jeg har sittet på jobb og brukt altfor mye av livet mitt på mikrokontrollere, så å slippe å holde på med det på fritiden er egentlig litt greit.  Så nå fungerer plata som suppekoker.

Om du kun vil regulere effekt tror jeg ekleste måte er å finne ut protokollen frontpanelet har mot resten av systemet, og hacke seg inn på den bussen med en mikrokontroller som leser ut-sgnal fra PID og regulerer effekt tilsvarende.

Kontrolleren monitorerer heletiden strømforbruk og svingekretsen, så å hacke seg innpå gate på IGBT-en vil trolig føre til at kontrolleren blir forvirret, og går i feilmodus, og slår seg av.  

Så en liten streng formaning:

Den som ikke forsto så mye av det jeg skriver her må ikke finne på å tukle med disse greiene her, og ihvertfall ikke folk med forsørgeransvar.  Bestialsk ubehag i form av pinefull død kan veldig fort bli resultatet.  310V DC er farlig.  Og ting kan ta fyr.
 
Bjarte H skrev:
Du tror ikke pid i temperatursensorsløyfa vil fungere?
Mener du temperatursensoren som sitter klistret fast i midten av spolen?  Den gikk bare inn på en komparator og videre til en GPIO-pinne mikrokontrolleren på min komfyr.  Brukes til å slå av alt om temperaturen blir for høy, for å unngå brann.  Så akkurat dette har nok ikke noe for seg.

Dog, når jeg husker det så er det stømmåling i lavspenningsdelen.  En liten transformator med primær i serie med AC-forsyning. Sekundæruttaket blir likerettet og litt massert før den går inn på AD-konverterinngang på mikrokontrolleren.  Min hadde et potmeter for å kalibrere pådraget slik at det passet med effektangivelsen i frontpalelet.  Jeg skrudde likegodt denne opp for på få litt ekstra futt, uten at kontrolleren gikk i stå, mener jeg å huske.

Eventuelt kan det være mulig å ha et pådrag på dette signalet, dvs. dra det opp, slik at kontrolleren tror at for mye strøm går inn i systemet, og justerer ned effektpådraget tilsvarende.  Så det er kanskje en utvei, litt avhengig hva de har lagt inn av diverse sjekker i softwaren, og åssen de har gjort ting generelt.

Betinger at du tegner skjema på den delen, og konstruerer den manglende analogteknikken riktig. Lavspenningsdelen inni der er ikke galvanisk isolert fra strømnettet, og er farlig å ta i når strømmen er på.  

Jeg er litt usikker på om jordplanet til den biten er koblet til minuspinnen til likeretterer, så man må passe seg noe veldig, ja.  Optokobler må nok til.
 
Bjarte H skrev:
Edit: mens du er her Protto, kan jeg sølvlodde rf med en cremebrule-brenner?
Så lenge du får nokk varme går det bra. Større deler og tjukkare gods krever kraftigare brennar. Biltema har eit par forskjellige som eg har fått det til med. Den varianten som ein skrur rett på toppen på ei sprayboks-aktig gassflaske, og den med slange tilkobla camping-gassflaske.
 
Biltemaplate har forresten to sensorar under glasset. Ein for å slå av alt om tempen blir høgare enn kva som er bra. Den andre mistenker eg å vere til temperaturinnstilling-funksjonen. Det var denne eg tenkte kansje kunne manipulerast. Blir litt redneck-engineering-aktig, men går det så går det.
 
ØysteinS skrev:
Bjarte H skrev:
Du tror ikke pid i temperatursensorsløyfa vil fungere?
Mener du temperatursensoren som sitter klistret fast i midten av spolen?  Den gikk bare inn på en komparator og videre til en GPIO-pinne mikrokontrolleren på min komfyr.  Brukes til å slå av alt om temperaturen blir for høy, for å unngå brann.  Så akkurat dette har nok ikke noe for seg.

Dog, når jeg husker det så er det stømmåling i lavspenningsdelen.  En liten transformator med primær i serie med AC-forsyning. Sekundæruttaket blir likerettet og litt massert før den går inn på AD-konverterinngang på mikrokontrolleren.  Min hadde et potmeter for å kalibrere pådraget slik at det passet med effektangivelsen i frontpalelet.  Jeg skrudde likegodt denne opp for på få litt ekstra futt, uten at kontrolleren gikk i stå, mener jeg å huske.

Eventuelt kan det være mulig å ha et pådrag på dette signalet, dvs. dra det opp, slik at kontrolleren tror at for mye strøm går inn i systemet, og justerer ned effektpådraget tilsvarende.  Så det er kanskje en utvei, litt avhengig hva de har lagt inn av diverse sjekker i softwaren, og åssen de har gjort ting generelt.

Betinger at du tegner skjema på den delen, og konstruerer den manglende analogteknikken riktig. Lavspenningsdelen inni der er ikke galvanisk isolert fra strømnettet, og er farlig å ta i når strømmen er på.  

Jeg er litt usikker på om jordplanet til den biten er koblet til minuspinnen til likeretterer, så man må passe seg noe veldig, ja.  Optokobler må nok til.

Høres ut som at jeg er veldig lite kvalifisert til å gjøre dette. Tanken var å bruke en ekstern induksjonsplate.  Denne har en funksjon for å holde temperaturen, feks. på 200C. Hvis PIDen ble koblet inn mellom temperaturføleren i glassplata og elektronikken og pata stilles på hold 200C, så vil den varme så lenge PIDen holder sløyfa åpen, og så vil elektronikken i kokeplata kutte varmen når forbindelsen til temperatursensoren brytes. Håper jeg. Spørsmålet er om plata vil starte varmingen igjen når temperatursensoren kobles inn igjen. På denne måten hadde jeg sluppet å tukle med høy spenning.

Protto var først.
 
Bjarte H skrev:
Høres ut som at jeg er veldig lite kvalifisert til å gjøre dette. Tanken var å bruke en ekstern induksjonsplate.  Denne har en funksjon for å holde temperaturen, feks. på 200C. Hvis PIDen ble koblet inn mellom temperaturføleren i glassplata og elektronikken og pata stilles på hold 200C, så vil den varme så lenge PIDen holder sløyfa åpen, og så vil elektronikken i kokeplata kutte varmen når forbindelsen til temperatursensoren brytes. Håper jeg. Spørsmålet er om plata vil starte varmingen igjen når temperatursensoren kobles inn igjen. På denne måten hadde jeg sluppet å tukle med høy spenning.

Hvis den har en slik funksjon så er det jo mye lettere å få ting til, ja.  Jeg tenkte mer på at en eventuell PID hadde 4-20 mA-utgang, men om du ønsker å tvangskjøre full/avslått modus, så er det jo enklere, så lenge PID-en settes opp til å lang nok periodetid til at ikke ting går i stå.

Så da er det trolig nok å enten kortslutte sensoren (avhengig av PTC/NTC), eller bryte kretsen for å slå av plata, ja.  Verd å prøve, men pass opp for at denne sensoren kanskje ligger på farlig DC-potensial i forhold til resten av verden.
 
ØysteinS skrev:
Verd å prøve, men pass opp for at denne sensoren kanskje ligger på farlig DC-potensial i forhold til resten av verden.
Hva tenker på du da?

Det kan forøvrig like godt være en enklere temperaturstyring enn en PID, så lenge den måler riktig temperatur.
 
Tilbake
Topp