Industriøl lys lager, hva liker du best?

Cascade

Norbrygg-medlem
Jeg har begynt å kjøpe øl igjen, spesielt nå i sommer. Det er enklere å kjøpe ferdig vare enn å bokse!
Men jeg blir sjelden imponert, synes det generelt er lite smak. Tror det er mangel på bitterhet jeg savner,
når jeg brygger pils selv, må jeg ha minimum 40 IBU. Industriøl ligger vel på under halvparten av dette.

Jeg har vinglet litt mellom Hansa Pilsner og Frydenlund Fatøl, sistnevnte er vel en Vienna lager. Med mindre bitterhet og mer maltsødme..

Tuborg er helt ekstremt dårlig, emment, vanndig, til og med fargen er bom. Isbjørn like bak..

Lite utgavene er heller ikke for meg.

Hva mener dere?

Dahls og Frydenlund (pilsner) er fine. Hvis en tøyer begrepene litt, er Kinn Pils/Murar kanskje den gjeveste pilsen. Fåes på velassorterte dagligvarehandler, men hvorvidt det er 'industri' skal jeg ikke legge meg oppi.

Bernard, Budvar, Staropramen...
Weiherer pils eller helles syns jeg er et godt tysk alternativ men ikke så utbredt
Weiherer pils er en klar favoritt her:). Men det er ikke så ofte jeg kommer i nærheten av et sted jeg kan få tak i den:(. Nordtysk favoritt? Flensburger, kanskje?

Ellers? Alt har jo industripilssmak, og er sånn sett ikke noe jeg drikker om jeg har et valg. Men Peroni er ikke ille. Og Bernard er et godt øl - men jeg er ikke overbegeistra for tsjekkisk pils; det blir liksom litt for mektig.

Butikk?
Mack, den grønne er ganske god.
Grans grønne er også god.
Rygr Transatlantisk pils er god, men har litt mer humlepreg.

Grans Bare (Rema 1000) smaker lite, men rent, og er også billig. Kan være et alternativ hvis du ønsker en kald tørstedrikk.

Haandbryggeriet Haandverkspils er ikke industripils, og ikke like bredt tilgjengelig, men likevel verdt å nevne som et godt alternativ i dagligvarehandelen.

Jeg synes butikkøl har blitt søtere med åra. Om det stemmer eller om det er jeg som reagerer mer på sødme vet jeg ikke. En boks går fint, men får fort en emmen smak i munnen.

Topp:
Bernard
Grans Bare Øl
Rygr sine (tyder på at de kan sine saker på Grans)
Likte også Frydenlund fatøl før, men synes den har blitt søtere

Bunn:
Nordlandspils
Tuborg

Tilbake
Topp