Industripils og produksjonstid

Budweiser har lenge sagt dei brukar 30 dagar frå malt til distribusjon, og det er som kjend ein lager og ein lagergjær som visst nok er av den trege sorten.

Synes Per Øyvind i domkom nevnte at Ringnes ble gjæret på 18c nå, så de får det vel ferdig på en uke eller to fra malt til salg.

Sist redigert:
Gjæringsprofilen til Ringnes ble det gjort ganske grundig rede for under hjemmebryggerhelga, i det veldig interessante foredraget til Tore Hage. De hadde en gjæringsprofil med ganske mange temperatursteg, og på det høyeste var de ganske høyt (husker ikke om det var 18 grader, men det høres ikke helt feil ut). Da var de ferdig på 10 dager, som sannsynligvis er litt raskere enn mange andre.

Rundt 2 uker er nok uansett normalt.

Når vi er inne på det, mener jeg å huske fra innlegget på Bjorleik at det gikk med ca to kubikkmeter gjær på en batch. (Ringnes)

Vil det legges ut noen aktuelle presentasjoner fra foredragene på medlemssidene? For egen del veldig interessert i dette foredraget til Tore Hage.

Vil det legges ut noen aktuelle presentasjoner fra foredragene på medlemssidene? For egen del veldig interessert i dette foredraget til Tore Hage.

Nei, dessverre. For Hjemmebryggerhelgen 2015 er vi klar over at mange av foredragene har en verdi også lenge etter at konferansen er over, og kommre til å prøve å få tatt vare på mer.

Husker faktisk ikke men det er vanvittig store batcher. Kanskje noen andre som var der klarer å huske. Det som imponerte meg mest var at de har mange av de samme utfordringene som oss dødelige. De har bare så stålkontroll på de de driver med. Men for de som oss er det levende organismer de må deale med. Trodde det var å trykke på en knapp å så kom ølet, men innsynet vi fikk på Bjorleik i høst førte til stor respekt for bryggerne der i gården.

Sist redigert:
Etter at jeg begynte med ølbrygging har respekten min for de store pilsbryggeriene gått opp, ikke ned. Der er lett å lage mer spennende øl enn hva de gjør, men det de leverer er teknisk perfeksjon.
Kvifor ? Eg har den følelsen at dei kan men gjer det ikkje

frå min HTC "smart-tellefon "

Supply and demand? Den norske ølganen er fremdeles innstilt på leskende pils. Jeg har problemer med å få for eks min far til å like brygg med høyere bitterhet.
Min far (76) elsker bock øl, så då brygger me den typen øl av og til. Så har me alltid det på lager når han rusler innom

frå min HTC "smart-tellefon "

Tilbake
Topp