Infeksjon?? drikkbart eller ikke

Hei

Jeg satte for en stund tilbake en lys lager. Gjæret på rundt 11 grader i 14 dager. Diacetylrast på 18 grader i 2 døgn. Coldcrashet i 3 døgn før tapping på fat og kunstig karbonert i nå 3-4 uker.
Jeg tappet en liten prøve i et glass i dag. Utseende er meget bra, helt klart, fint skum og veldig innbydende.
Så stakk jeg nesen bort (jeg har nese som en blodhund), og kjenner noe jeg vil beskrive som et svakt snev av noe som minner om surmelk lukt, det kan være noe annet, for jeg er ikke så flink med lukter. Jeg lukter lett at det er noe, men ikke hva.
Smaken derimot er helt ok, bortsett fra en noe lang bitter ettersmak som ikke jeg helt liker, men det er mine smaksløker. Ellers smaker den bra...

Noen som har noen innspill?? er dette noe å samle på? (er tross alt 100 liter), kan det bli bedre ved lagring?, men kanskje det viktigste, siden smaken er bra, er det skadelig (utover det vanlige alkohol styret) å drikke dette?...
 
Skal ikke spekulere i hva "unoten" kan være, men basert på egen erfaring slutter jeg aldri å la meg overraske over hvor lenge lys lager må lagres (pun intended) før den blir på sitt beste... den jeg satte i all hast før sommeren (april tror jeg) begynte virkelig å skinne i oktober, så kast den for guds skyld ikke før du har gitt den tilstrekkelig tid. Mine 0.02$

[edit] det kan ha vært september når jeg tenker meg om, åkkesom: det tok mye lenger tid enn noen uker, og ga meg en påminnelse om at det kanskje er en grunn til at Gahr og andre sine pils-oppskrifter anbefaler flere måneder lagring...
 
Takk for svar.... Jeg hadde i grunn ikke tenkt å kaste den, men jeg måtte lufte det i tilfelle noen mente "kast det eller bli alvorlig syk"... :)
 
Skjønner hva du mener. Få noen andre til å lukte på det, kanskje de klarer å beskrive med andre ord som kan sette deg på sporet av hva det er (fruen er f.eks. mye bedre enn meg til å beskrive lukt/smaker). Eller så kan du bare gi det mer tid og sammenligne: blir det verre, bedre eller uendret...
 
Samme hvor infisert øl blir kan det ikke overleve mikroorganismer som gjør deg alvorlig syk etter at gjæringen har kommet igang og alkoholen er tilstede.
 
Det er i prinsippet bare smaksløkene som bestemmer om det er drikkbart med andre ord?

Jeg kjenner et par typer som har en filosofi... "Er det alkohol i det, så er det drikkendes".

Jeg brygger med stolthet, og da skal alt være perfekt. (Kanskje av og til for mye)
 
Send et par flasker til våre eminente ølsmakere/testere i Norbrygg for vurdering, så får du satt ord på "unotene" :)
 
Tilbake
Topp