Infeksjon igjen?

Mc.

Norbrygg-medlem
14699732940771276785711.jpg Brooklyn lager versjon 4. Ser ut som den er infisert. Var nøye med renhold hele veien uten at det hjalp. Kan det være noe annet enn en infeksjon? Versjon 1 ble bra. Nummer 2 infisert. 3 ble bra og nå nummer 4 infisert. Da skulle nummer 5 bli bra?

Snakket akkurat med datteren til samboeren. Hun jobber på et spisested med eget bryggeri. Hun fortalte at den siste batchen der ble slik pga for mye tilsatt sukker til karbonering. Da kom jeg på at jeg tilsatte 66 gram til 8.5 liter øl. Trodde jeg skulle få ut 11 liter, men trub og humle stjal resten.
Flere som har opplevd det dette? Det var skikkelig futt i flasken da den ble åpnet.

Ph ble målt til 6. Er det bra?
Det var veldig høyt, ferdig øl skal ligge mellom 3.7 og 4.2+. Sikker på at målingen er riktig? Uvanlig lav pH kan indikere infeksjon.

Har du sjekket at det ikke ligger noe grums nederst i flaskene? Det kan trigge hyppig utløsning av CO2 ved åpning (og infeksjon). Hvor mye sukker flasket du med? Ble det rørt skikkelig ut?

Jeg målte med såkalt lakmuspapir kjøpt fra Kina. Skulle bruke 6 gr pr liter. Men som nevnt så ble det 66 gram på 8.5 liter ferdig øl.

Stiller meg mildt kritisk til det Kina-produktet :)

Litt mye sukker, men ingen krise. Sikker på at den var gjæret skikkelig ut før du flasket?

• Like
Reaksjoner: Mc.
Overkarbonert virker det som? Kanskje gjæra ikke var helt ferdig med jobben når den ble flasket. Smaker ølen bra?

Gjæret ut på 1015. Høy mesketemp så det var forventet. Sto i 6 dager på 12 grader med temp økning til 15 grader etter 6 dager. Etter oppskrift. Så ble den satt til lagering med gjærlås i 21 dager før tapping på flaske. Men hadde et dropp i tempen til 10 grader da den skulle økes etter 6 dager pga at varmepumpe i garagen streiket. Målte desverre ikke SG før ølet ble satt til lagering. Ølet smaker godt. Stod 3 uker til karbonering på 19 grader. Bruker vanligvis bare 2 så det skulle holde.

Jeg har rik erfaring med gusherinfeksjon. Det smaker greit til å begynne med, men etter hvert som alt forgjærbart blir spist opp, blir smaken stadig magrere. Ikke direkte vondt, men alt det gode blir gradvis borte. Til slutt er det rimelig udrikkelig; bare bitterheten er igjen + en ubestemmelig ubehagelig smak. Og det gusher stadig verre.

34/70 har vore grei å jobbe med s-23 har me ikkje brukt

Men lager står alltid til gjæring i 4 veke. Med temperatur økning på slutten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du jekker korken forsiktig av, hva skjer da? Skummer det over direkte, eller tar det litt tid på å bygge seg opp? Det typiske for mine i tidlig fase er at det danner seg litt skum i en ring i flaskehalsen når flasken er åpnet. Det stiger bobler opp fra bunnen, først litt, og så øker det på, og skummet bygger seg opp til det til slutt renner over. Når infeksjonen har utviklet seg videre, skummer det over ganske spontant.

Hvis du får sjampanjeeffekt allerede nå, er det kanskje tegn på overkarbonering. Da bør du kunne redde ølet ved å blø av kullsyra.

Det er slik du beskriver Finn. Reiser bort i 14 dager. Håper på et under til jeg kommer hjem. Hvis ikke blir det vel å helle ut, infeksjon eller ikke. Har nok øl stående så det er ingen krise. Men uansett veldig irriterende.
Tilfeldig at det skjer med Brooklyn lager batchene og ikke de andre?
Fulgte orginal oppskrift for Brooklyn lager og da er det 2/3 utgjæring før lagering i 20 dager.
Vel vel. Det er bare å prøve igjen.

Det er slik du beskriver Finn. Reiser bort i 14 dager. Håper på et under til jeg kommer hjem. Hvis ikke blir det vel å helle ut, infeksjon eller ikke. Har nok øl stående så det er ingen krise. Men uansett veldig irriterende.
Tilfeldig at det skjer med Brooklyn lager batchene og ikke de andre?
Fulgte orginal oppskrift for Brooklyn lager og da er det 2/3 utgjæring før lagering i 20 dager.
Vel vel. Det er bare å prøve igjen.
Hvis du går i lagering uten å ha nådd FG så skal du ha ganske god kontroll. Vil på det varmeste anbefale en "fast ferment test" for å vite maksimal utgjæring på vørteren. Ta av en halvliter etter at du har pitchet gjær og tilsatt oksygen. La denne så så varmt (25-30C), og mål FG når den er gjæret ferdig. Resten av batchen bør ikke flaskes om den ligger mer enn et poeng eller to over (fast ferment prøven kommer nok til å gjære litt hardere ut enn den kaldgjærede batchen).

Det kan være en ide og lagre dem i en vanntett kasse siden det er fare for flaskebomber

Det er mange som ikkje lar gjæringsprosess få lang nok tid på å gjere seg ferdig. La denne prosessen få litt lenger tid og ein får meir glede

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp