Ja den renner over. Smaker faktisk kjempegodt. Men blir veldig grumset. Måle ph? Nei, men det skal jeg gjøre. Men hva ser jeg etter?Den gusher ut? Hvordan smaker det? Har du målt pH? Alle flaskene? Er flaskene rene?
Ph ble målt til 6. Er det bra?Ja den renner over. Smaker faktisk kjempegodt. Men blir veldig grumset. Måle ph? Nei, men det skal jeg gjøre. Men hva ser jeg etter?
Det var veldig høyt, ferdig øl skal ligge mellom 3.7 og 4.2+. Sikker på at målingen er riktig? Uvanlig lav pH kan indikere infeksjon.Ph ble målt til 6. Er det bra?
Safale s-23.Kva gjær er det
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis du går i lagering uten å ha nådd FG så skal du ha ganske god kontroll. Vil på det varmeste anbefale en "fast ferment test" for å vite maksimal utgjæring på vørteren. Ta av en halvliter etter at du har pitchet gjær og tilsatt oksygen. La denne så så varmt (25-30C), og mål FG når den er gjæret ferdig. Resten av batchen bør ikke flaskes om den ligger mer enn et poeng eller to over (fast ferment prøven kommer nok til å gjære litt hardere ut enn den kaldgjærede batchen).Det er slik du beskriver Finn. Reiser bort i 14 dager. Håper på et under til jeg kommer hjem. Hvis ikke blir det vel å helle ut, infeksjon eller ikke. Har nok øl stående så det er ingen krise. Men uansett veldig irriterende.
Tilfeldig at det skjer med Brooklyn lager batchene og ikke de andre?
Fulgte orginal oppskrift for Brooklyn lager og da er det 2/3 utgjæring før lagering i 20 dager.
Vel vel. Det er bare å prøve igjen.
Skulle du ikke sagt nå som jeg er reist bort. Får håpe fruen slipper å høre skumle lyder fra kjelleren....Det kan være en ide og lagre dem i en vanntett kasse siden det er fare for flaskebomber