Infeksjon igjen?

Hvis du går i lagering uten å ha nådd FG så skal du ha ganske god kontroll. Vil på det varmeste anbefale en "fast ferment test" for å vite maksimal utgjæring på vørteren. Ta av en halvliter etter at du har pitchet gjær og tilsatt oksygen. La denne så så varmt (25-30C), og mål FG når den er gjæret ferdig. Resten av batchen bør ikke flaskes om den ligger mer enn et poeng eller to over (fast ferment prøven kommer nok til å gjære litt hardere ut enn den kaldgjærede batchen).
Ja det kan være en ide. Men ville ikke åpne gjæringsdunken mer enn nødvendig pga infeksjonsfaren. Men FG lå på 1015 som var litt lavere enn forventet.
Skal prøve neste gang på versjon 5.

Jeg har en split batch som oppfører seg slik på flaske. Jeg har fortsatt ikke opplevd usmaker sammenlignet med "søskenbatchen". Jeg har trodd det var infeksjon, men det er jo klart at sukkermengden kan ha blitt forskjellig.

Jeg har oppdaget at kjøkkenvekta har ganske store, spontane avvik, og kommer til å kjøpe ny i dag.

Ja det kan være en ide. Men ville ikke åpne gjæringsdunken mer enn nødvendig pga infeksjonsfaren. Men FG lå på 1015 som var litt lavere enn forventet.
Skal prøve neste gang på versjon 5.
Fast ferment testen tar du ut ved pitching. Du kan til og med overføre litt vørter til en egen beholder først og pitche gjær rett i den. Ettersom du bruker tørrgjær er det veldig greit å ta av litt til det.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har en split batch som oppfører seg slik på flaske. Jeg har fortsatt ikke opplevd usmaker sammenlignet med "søskenbatchen". Jeg har trodd det var infeksjon, men det er jo klart at sukkermengden kan ha blitt forskjellig.

Jeg har oppdaget at kjøkkenvekta har ganske store, spontane avvik, og kommer til å kjøpe ny i dag.
Har en ganske så egenrådig vekt selv kjøpt på chlas. Burde nok byttet den.

Har kikket litt rundt det omkring på nettet. Fant en video på YouTube som heter "how to fix your overcarbonated beer ". Og det skummet som dannet seg da han hellet ølet i glasset var akkurat likt det jeg fikk i glasset. Phu !
Så da går jeg for at det ble for mye sukker i flaskene. Får se på det og 14 dager når jeg kommer hjem.

Tilbake
Topp