Infeksjon - rosa øl!

En smash APA med marris otter og simcoe (og litt citra tørrhumle pga mangel på simcoe) var helt fin etter gjæring, men har blitt rosa på flaske. Tørrhumling på dag 2 og 6. Som antatt god humlearoma, men smaken er preget av en litt harsk bitterhet. Ikke som i mye bitterhet, men som en feil smak. Litt humle FWH, mesteparten fra 15 min og ut.

Brukte bunnhøstet og vasket gjær som hadde stått ca 2 uker i kjøleskap. Denne luktet helt vanlig gjær, så ut som fin slurry og freste i gang 12 timer etter pitching.

Jeg har googlet og sjekket forum på ymse språk, men det eneste "fornuftige" svaret jeg har funnet er "Sometimes people sneak into our houses and do strange things to our beers". Noen som har andre forslag?
 
Oksidert øl kan få en litt lilla farge. Var en post her inne med en som opplevde det på noen av sine flasker. Jeg har også sett det på mine egne øl, de gangene jeg for nysgjerrighetens del har korket noen flasker som kun har vært halv-3/4 fulle. Den harske bitterheten du beskriver kan sees i sammenheng med det, hvis vi samtidig tar litt lett på nyansene mellom rosa og lilla. Er det noe i prosessen din som kan tilsi okisdering? Mye plasking før flasking, rørt kraftig rundt for å blande inn sukkerlake, bobling i flaskefylleren, el.
 
Jeg vet ikke om oksidasjon kan utelukkes, men såvidt jeg kan huske gikk prosessen som de andre bryggene, og der har det ikke vært noe problem. Sukkerlake tilføres etter at den første literen eller to er kommet over i "tappebøtta" og krever derfor lite røring. Stikker om med autohevert med slangen liggende under øl (bortsett fra den første halvliteren). Bobling forekommer stort sett bare på den siste flaska.

Jeg har ikke testet alle flaskene (25 liter batch), men de 6-7 hittil har vært like. Testet rett etter karbonering, ca 10 dager, og fargen var allerede kommet da. Det har ikke blitt bedre siden begynnelsen av juli, men jeg vet ikke om det har blitt verre heller.

Jeg så under "bryggetabber" at noen hadde fått rosa farge på gjærslurry de hadde tatt vare på, men vet ikke om det kan være noe av det samme..
 
Tilbake
Topp