Infisert Pilsnerøl for 2. gang.

Frode Foss

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en Pilsner (prisvinnende oppskrift fra det Norske bryggemiljøet) som inneholder 200g syremalt og 4,8kg pilsnermalt. Hallertauer M. og Magnum. Gjær: S-23. Dessverre har jeg to ganger opplevd å få ødelagt øl av denne oppskriften. Ølet blir brunfarget og smaker ikke bra. Jeg har brygget veldig mange andre Pils og lagerøl som har blitt helt topp. Jeg har fullstendig lukket overføring med Co2 fra gjæringskar til fat. Mener at både kar og fat skal være rene og godt desinfisert. Det er bare så pussig at akkurat denne oppskriften skal rammes. Skal godt gjøres at evt. urent fat eller gjærkar blir brukt akkurat på denne oppskriften hver gang (jeg har mange fat og gjærkar). Jeg håper det er en tilfeldighet, men kan det ha noe med syremalten å gjøre? Siden maltet blir kokt er vel det nesten umulig eller? Ph i mesken er rundt 5.4.
 
Ingen ting med syremalt å gjøre. Har du brygga noe innimellom dette, eller senere som har blitt infisert?
 
Ølet blir brunfarget og smaker ikke bra.
Har du målt SG etter at ølet "ble dårlig"? Er det samme som da du tappa?
Det er en av to, egentlig. Oksidering (falskluft ved overføring) eller lacto. Bruker du sånn Bouncer filter så pass på at det er helt tett, at pakningen sitter som den skal, rett dimensjon og helst silikonslanger for at det skal tette på barbs skikkelig.

Jeg hadde et par batcher i fjor vår som ble dårlige. Det var tilbakeslag av øl som i ballock til gasskoblingene jeg bruker på "store-gasstanken" og så var det dannet seg mugg der. En skikkelig rengjøring og noe slangebytte der, og litt pisk til undertegnede så gjentar ikke det seg så lenge den skjerpede renholdsfrekvensen opprettholdes.
 
Jeg har brygget en Pilsner (prisvinnende oppskrift fra det Norske bryggemiljøet) som inneholder 200g syremalt og 4,8kg pilsnermalt. Hallertauer M. og Magnum. Gjær: S-23. Dessverre har jeg to ganger opplevd å få ødelagt øl av denne oppskriften. Ølet blir brunfarget og smaker ikke bra. Jeg har brygget veldig mange andre Pils og lagerøl som har blitt helt topp. Jeg har fullstendig lukket overføring med Co2 fra gjæringskar til fat. Mener at både kar og fat skal være rene og godt desinfisert. Det er bare så pussig at akkurat denne oppskriften skal rammes. Skal godt gjøres at evt. urent fat eller gjærkar blir brukt akkurat på denne oppskriften hver gang (jeg har mange fat og gjærkar). Jeg håper det er en tilfeldighet, men kan det ha noe med syremalten å gjøre? Siden maltet blir kokt er vel det nesten umulig eller? Ph i mesken er rundt 5.4.
Nei, det kan umulig ha noe med råvarene å gjøre. Det er riktignok teoretisk mulig at noe kan overleve kokinga, men det trur jeg du rolig kan glemme. Den oppskrifta der er det jo ikke noe spesielt med, heller,

Det høres jo ut som oksidering - og da som kraftig oksidering, også. Hvordan vil du karakterisere usmaken?
 
Jeg er ikke særlig god til å karakterisere smak, men det smaker hverken malt eller humle. Jeg skal sjekk evt. urenheter som følge av tilbakeslag av øl som i ball-lock. Jeg hadde faktisk et tilfelle av det for en tid tilbake. Må være mer oppmerksom på dette fremover. Takk for svar.
 
Jeg er ikke særlig god til å karakterisere smak, men det smaker hverken malt eller humle. Jeg skal sjekk evt. urenheter som følge av tilbakeslag av øl som i ball-lock. Jeg hadde faktisk et tilfelle av det for en tid tilbake. Må være mer oppmerksom på dette fremover. Takk for svar.
Oksidering gir smak av papp, sies det gjerne. Jeg synes det kan ligne på støv. Du skal være rimelig tørst for å drikke et oksidert øl; smaken er såpass ubehagelig. Men det lar seg gjøre:).
 
Enig med Finn i at det høres mer ut som oksydering enn infeksjon, men litt vanskelig å være sikker. Råvarene kan vi nok utelukke, selv om det jo kan være noe i oppskrifta som bidrar til å framheve de ubehagelige smakene.

Jeg ville fått en mer erfaren brygger til å smake på det, eller sende det inn til vurdering hos en dommer:
 
Tilbake
Topp