Ingefærøl, hjelp?!

Hei,
Jeg har glutenallergi og er trønder så jeg elsker ingefærøl til sodden min. Jeg har funnet en drøss med oppskrifter, men de fleste er for 2 dagers gjæring. Mao mest for karbonering. Ikke alkohol.

Denne oppskriften summerer det meste jeg har funnet. http://wellnessmama.com/8945/natural-ginger-ale/ (Se bort fra alt alternativtullet som himalayasalt osv. )

Men. Jeg vil gjerne ha 4-5% alkohol. Planen er å koke opp ingefær, krydder og sukker i vann. Sile det og ha det på en 25l dunk med gjærlås. Men. I denne oppskriften står det at man burde lage en "ginger bug". Altså en forkultur av villgjær. Jeg har forstått at dette er litt hipstermetoden å lage brygg på og at det er mye større sjangs for feil. Stemmer det?
Hvilken gjær vil dere i såfall anbefale?

Jeg tenker at dette skal få gjære fra seg i dunken, før jeg tilsetter varmebehandlet sukker og litt gjær og legge det på flasker for et karbonering.


Jeg har aldri brygget noe i mitt liv. Knapt hevet et brød. Høres denne planen fornuftig ut?
Har dere noen innspill eller tips, tanker eller oppskrifter?

Setter veldig pris på feedback!

Anders

PS: flytt gjerne på posten om jeg har lagt den feil sted.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
hei,
jeg har laget en del ingefærøl med maltekstrakt og alegjær som har blitt rimelig bra. Kokte ca 500g-1000g raspet ingefær i sukkerlake som ble tilsatt etter hovedgjæringen. Ekstraktet var humlet, men ikke sterkt. Dette ble bra, men ikke slik som de klassiske ingefærølene. Det er jeg i startgropen til å få til.

Her er noen linker som er nyttige hvis du vil prøve å få til klassisk ingefærøl:
Presentasjon av Raj Apta (det nyttige kommer litt ut i presentasjonen): http://www2.parc.com/emdl/members/apte/GingerBeer.pdf Intervju med Raj Apta (dette er veldig informasjonsrikt): http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr08-31-06.mp3 Kefirkultur (ca det samme som ginger bug eller ginger beer plant): http://www.ebay.com/itm/181316433907?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648
Kulturen i ebay linken fikk eg nettopp i posten, skal brygge så snart eg finner en egnet beholder.
 
Jeg laget en variant med sånn ginger bug i høst, det var enkelt, funka egentlig fint, og var morsomt å prøve, men det gjæra noe helt vilt og ble veldig (for) mye kullsyre. Antar at det ville være mye enklere å kontrollere det om man gjør det mer som en vanlig øloppskrift
 
Jeg har eksperimentert litt med Ingefærøl. Maltekstrakt kan du jo ikke bruke siden du ikke tåler gluten. Du får leve med sukker. Her er min oppskrift versjon 2 (5 liter):

340 g sukker (ca 83g mørkt sukker, resten fafinert)
57 g laktose
120 ml sitronsaft
200 g ingefær i skiver
0,18g gjærnæring
0,5 g MgSO4. Gir litt magnesium til gjæren og _litt_ sulfat som bedrer smaken.
Safale US-05 eller WLP001 eller annen nøytral gjær. Funker veldig bra dette her.

Koke i ca. 20 min.
Kjøle ned
Tappe over på egnet kar (uten ingefær).
Tilsette gjær
Vente 2 uker.
Tilsette karboneringssukker (6g / liter ingefær øl)
Flaske, vente nye 2 uker, drikke. Du trenger ikke tilsette mer gjær, det er nok gjær i ølet allikevel.

Med såpass mye ingefær får den en veldig pepret smak. Du kan godt prøve mindre. Det er også mulig å gå ned på sitron eller droppe helt (du kan jo tilsette sitron når du drikker).

Lykke til :yes:
 
Takk for mye bra tips. Da blir det å lytte til intervju på vei til jobb og handle gjær og gjærnæring på vei fra jobb! :thumbsup:

Og kanskje ha litt chili i for enda mer punch! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
espenjo skrev:
Jeg har eksperimentert litt med Ingefærøl. Maltekstrakt kan du jo ikke bruke siden du ikke tåler gluten. Du får leve med sukker. Her er min oppskrift versjon 2 (5 liter):

340 g sukker (ca 83g mørkt sukker, resten fafinert)
57 g laktose
120 ml sitronsaft
200 g ingefær i skiver
0,18g gjærnæring
0,5 g MgSO4. Gir litt magnesium til gjæren og _litt_ sulfat som bedrer smaken.
Safale US-05 eller WLP001 eller annen nøytral gjær. Funker veldig bra dette her.

Koke i ca. 20 min.
Kjøle ned
Tappe over på egnet kar (uten ingefær).
Tilsette gjær
Vente 2 uker.
Tilsette karboneringssukker (6g / liter ingefær øl)
Flaske, vente nye 2 uker, drikke. Du trenger ikke tilsette mer gjær, det er nok gjær i ølet allikevel.

Med såpass mye ingefær får den en veldig pepret smak. Du kan godt prøve mindre. Det er også mulig å gå ned på sitron eller droppe helt (du kan jo tilsette sitron når du drikker).

Lykke til :yes:

Har lyst å prøve denne oppskrifta!
Men, når er det egentlig du tilset ingefæren....? :)
 
Ingefær og sitron puttes i når det koker. Kokes i 20 min.

Er på prøvebrygg 2 nå. Neste forsøk blir med maltekstrakt for sødme i stedet for Laktose, men det funker dårlig for de som ikke tåler gluten.
 
Ikke bruk sukker. Det smaker ikke godt.

Bruk sorghum ekstrakt. Vil gi en mye bedre smak etter min mening:

http://www.bryggselv.no/products/sorghum-ekstrakt
 
Både ris, sorghum, quinoa og mais vil jo kunne brukes som basemalt!
Hvis du vil ha rund ingefær smak burde du koke mesteparten, desto seinere i kok du tilsetter ingefæren desto mer av "heten" vil bli med i brygget.
Anbefaler lite humle, isåfall som aromatilsetning til slutt eller tørrhumling.
 
espenjo skrev:
Ingefær og sitron puttes i når det koker. Kokes i 20 min.

Er på prøvebrygg 2 nå. Neste forsøk blir med maltekstrakt for sødme i stedet for Laktose, men det funker dårlig for de som ikke tåler gluten.

Betyr dette at det funka dårlig med laktose...?
 
maltekstrakt vil gjøre ut, og ikke nødvendigvis gi mye restsødme (avhengig av ekstraktet). Vil iallefall gjøre ut en del, noe laktose ikke gjør.
 
Siden personen som startet tråden er ikke tåler gluten kommer man ingen vei med maltekstrakt.

To slike bokser med sorghum ekstrakt kan fungere som base for nesten 20 liter.
Hvis man vil tilsette mer "øl" smak kan man for eksempel i tillegg kjøre BIAB med bokhvete man har ristet i ovnen, dette vil gi litt mer farge og smak.

en oppskrift kan vel bli slik:

to bokser sorghum ekstrakt
1 kilo ristet bokhvete (selvristede hele korn)
300-600 g ingefær
Litt aromahumle
 
Hva med å prøve clarity ferm? Skal visstnok senke glutenverdien så lav at ølen betegnes som glutenfri.
 
Idar skrev:
Betyr dette at det funka dårlig med laktose...?

Funker som bare det. Smaker riktig godt også:) Men jeg brygger for en som av alle dumme ting ikke tåler humle, så da er ikke gluten noe problem. Så i god forskertradisjon prøver jeg fordkjellige oppskrifter:) Siden jeg lager 3-5 liter om gangen så rekker jeg mange prøveoppskrifter uten å måtte drive ekstremt drikkepress:)

6e9usu2a.jpg
 
Espen J skrev:
Jeg har eksperimentert litt med Ingefærøl. Maltekstrakt kan du jo ikke bruke siden du ikke tåler gluten. Du får leve med sukker. Her er min oppskrift versjon 2 (5 liter):

340 g sukker (ca 83g mørkt sukker, resten fafinert)
57 g laktose
120 ml sitronsaft
200 g ingefær i skiver
0,18g gjærnæring
0,5 g MgSO4. Gir litt magnesium til gjæren og _litt_ sulfat som bedrer smaken.
Safale US-05 eller WLP001 eller annen nøytral gjær. Funker veldig bra dette her.

Koke i ca. 20 min.
Kjøle ned
Tappe over på egnet kar (uten ingefær).
Tilsette gjær
Vente 2 uker.
Tilsette karboneringssukker (6g / liter ingefær øl)
Flaske, vente nye 2 uker, drikke. Du trenger ikke tilsette mer gjær, det er nok gjær i ølet allikevel.

Ett kjapt spørsmål fra en fersking, hvis en skal erstatte laktosen med maltektrakt, hvor mye maltekstrakt skal en da bruke?
 
Har laget en nå med 550g tørket maltekstrakt og 50g sulkker på 5 liter. Har ikke smakt på det ennå:) Det bør gi ca 4,7% alkohol.
 
Tilbake
Topp