Ingefærøl Ingefærbrygg

Hei folkens tenkte jeg skulle legge oppskriften min ut her for kommentarer før jeg setter i gang.
Kjappt og enkelt.
Mål: 20l Ingefærbrygg med 5.5% styrke

Oppskrift

1-2kg ingefær rot (fersk) Kuttet

4 Sitroner revet og most

2Lime revet og most

300g Sultanas (spesielle rosiner)

10g Champagne gjær

1 spiseskje Muskat

1 spiseskje nellik

2 kg Malt ekstrakt (Beer enhanser)

500g brunt sukker

200g honning

25 liter kokt og nedkjølt vann

Fremgangsmåte:

Ingefær i blender med skall og alt. Rasp av skallet fra Lime og sitron, mos resten

Kok en liter vann og ha oppi siron og lime skall pluss al juicen. Ha oppi all ingefær og varm alt til det koker. Bruk ei stor gryte da det kan bli mye som skal oppi. La det boble i noen minutter Dump oppi maltekstraktet, det brune sukkeret og honningen. Rosinene(Sultanas skal direkte i gjæringsfatet)

Kok i 30min

Hell alt oppi gjæringskaret og ha i krydder. Bland. Tilsett 22L med vann og sjekk tempen. Når den er rundt 20-22 grader kan du ha oppi gjæren. Ta en OG kontroll før du tilsetter gjæren og noter resultatet. Rist godt for å få inn oksygen i blandingen. Tar ca en uke med gjæring

Hva tror dere vil dette funke?
oppskriften har jeg egenhendig googlet meg frem til :)

otto Ø
 
Kan funke, men er skeptisk til krydderet. De krasjer litt med en lett og forfriskende ingefærøl. Beer enhancer er druesukker og maltekstrakt.

Jeg pleide før å lage ingeførøl på mumtons 3kg ekstraktsett fra europris. Med ca en kilo revet ingefær i. Det ble helt topp.
 
Kan funke, men er skeptisk til krydderet. De krasjer litt med en lett og forfriskende ingefærøl. Beer enhancer er druesukker og maltekstrakt.

Jeg pleide før å lage ingeførøl på mumtons 3kg ekstraktsett fra europris. Med ca en kilo revet ingefær i. Det ble helt topp.

Ekstraktsettet du brukte var det ferdig humlet Pale Ale?
Hvilken gjær brukte du?
 
Da var brygget laget. Gikk ikke helt som planlagt hehe.
Jeg halverte mengden siden det var første forsøk. Jeg kuttet også ut krydder utenom en dasj nellik.
Det som gjorde det hele litt tidkrevende var at jeg ikke hadde noen kjøler til å kjøle ned de 10l med vann som måtte kokesopp og avkjøles. Satte det hele i vasken men det tok tid.
Nå skal det stå noen uker i kjelleren og godgjøre seg
 
Kan funke, men er skeptisk til krydderet. De krasjer litt med en lett og forfriskende ingefærøl. Beer enhancer er druesukker og maltekstrakt.

Jeg pleide før å lage ingeførøl på mumtons 3kg ekstraktsett fra europris. Med ca en kilo revet ingefær i. Det ble helt topp.

Når tar du ingefæren i da...?
 
Tilbake
Topp