Ingen gang i gjærlås etter 36t

Hei.

Jeg satt min 25L Kölch fra bryggselv for 36t siden med en s-23 tørrgjær. Temperaturen i boden har vært stabil mellom 16-19 grader. Når jeg skulle sjekke gjærlåsen før arbeid i dag, så var det fortsatt ingen liv i låsen. Er det da noe gale, eller tar det bare av og til litt tid før det hele livner til?

Tidligere når jeg har brygget har det ofte vært god gang dagen etter bryggingen.

Trenger ikke å gjøre noe det. Det finnes vel rimelige mange slike spørsmål her inne du kan kikke på. Det er kanskje mest sannsynlig at karet ikke er skikkelig tett. ?

Hvis grunnen er at karet ikke er skikkelig tett, er det noe å gjøre med det? bytte lokk?

Eller er det da bedre å bare la det stå i 2 uker (som planlagt) og late som ingenting? Gjæren jobber vel like bra uansett, det er bare selve gjærlåsen som ikke får noe effekt hvis lokket ikke er tett?

Relax don't worry osv. Det spiller ingen rolle om det plopper i gjærlåsen så lenge gjæren gjør jobben sin, og det kan du enkelt verifisere visuelt.

Øhumm... 16-19 grader er ikke stabil temperatur... Kommer i løpet av dagen, eller karet lekker.
Mer nøyaktig ligger det mellom 16,5-18,5. Nei, det er muligens ikke stabilt, men sammenlignet med mitt forrige (tiden da det var 30 grader ute) er det veldig stabilt! Og det forrige ølet ble også godt :p Uansett, regner med at det ikke har noe med temperaturen å gjøre.

Relax don't worry osv. Det spiller ingen rolle om det plopper i gjærlåsen så lenge gjæren gjør jobben sin, og det kan du enkelt verifisere visuelt.
Jeg skal prøve å "Relax don't worry" :), men hvordan kan jeg visuelt se at gjæren gjør jobben? Noen kjennetegn til det?

Aktivitet i gjærlåsen trenger som sagt ikke å bety noe. En bedre indikator er å se ned gjennom hullet til gjærlåsen og ned på "ølet". Flyter det skum/gjær på toppen er gjæringen godt i gang. Er det "svart hav" etter 48 timer kan det hende det er noen problem..

Aktivitet i gjærlåsen trenger som sagt ikke å bety noe. En bedre indikator er å se ned gjennom hullet til gjærlåsen og ned på "ølet". Flyter det skum/gjær på toppen er gjæringen godt i gang. Er det "svart hav" etter 48 timer kan det hende det er noen problem..
Ok, hvis det fortsatt ikke er liv i gjærlåsen når jeg kommer hjem skal jeg ta bort gjærlåsen og se ned i hullet. Hvis jeg ser skum så er det altså bare å sette gjærlåsen fint tilbake og vente 2 uker, som planlagt :)

Hvis det derimot ikke er noe skum, hva gjør man da?

Venter litt til ;)
Ok, da er det vel bare å vente enda litt til ;)

Er det slik at man bør vurdere å forlenge gjæreprosessen med mer enn 2 uker i en slik situasjon, hvor gjæringen evt. starter noe sent? 2 uker bruker vel i utgangspunktet å være lenge nok.

Måling av høyde på krausen er en indikator jeg stoler mer på enn plopping i låsen. :)
Litt gjetting fra en nybegynners side, men er krausen det samme som "skummet"? Er det evt. noen tommelfingregler her? Selv har jeg hørt at 2 uker ventetid er en bra regel.

Jeg tittet ned i hullet til gjærlåsen og der såg jeg mye skum/kraus.

Så da er situasjonen altså slik at jeg bare kan slappe av og vente 2 uker som normalt? Og det er mest sannsynlig at det er dunken som bare ikke er helt tett?

Hei! Helt fersk gjærer/ølbrygger her, kan jeg komme med et tilleggsspm til denne saken i stedet for å opprette ny? Jeg opplever også veldig sen gjæring - eller synlig gjæring. Leste meg opp på dette i noen timer i går. Jeg åpnet så vidt lokket på siden(mange tips om det) og så såvidt noen få bobler som lå i overflaten, men det kom en sterk sterk gjæringslukt/alkoholaktig lukt, som stakk i nesen, blandet med bitter humle.. Er gjæringa da igang?
Det ligger et tjukt lag i bunn, ikke noe på toppen. Har brygget Pale Ale-settet fra Bryggeland. Er mitt første brygg, som ble satt til gjæring søndag kveld i en temp på ca 18,5 grader. Gjæren ble tømt rett i karet under tapping(nybegynnerfeil?)

Det eneste jeg kan si om mulig avvik under bryggingen er vel at det ble med en del humlerask i gjæringskaret - kan dette ta livet av gjæren?
Ellers har jeg vært veldig nøye med desinf.
OG på 1.049.

Satte en epleciderdunk fra egne epler samtidig, og den begynte å boble etter 20 timer(naturlig gjæring/ikke tilsatt gjær).
Si fra om jeg bør opprette nytt tema, tenkte dette passet her, siden det handlet om samme tema:)
Mvh. Kenneth

Humlerask tar ikke livet av gjæren. Det er jo ganske vanlig å tørrhumle (ved brygging av IPA feks) og da tilsetter man jo humle rett i gjæringskaret etter noen dager. Humle har konserverende egenskaper så det er ikke noe å bekymre seg for.

Neste gang bør du rehydrere gjæren og pase på at gjær og vørter har noenlunde samme temperatur før du blander.

Tilbake
Topp