Ingen kraus/skum etter tre dager.

Når det skulle tappes på flasker etter to uker var FG 1021. Med andre ord den hadde nesten ikke gjæret noe mer etter at jeg målte SG etter tre dager. Er det noe feil med gjæringen, som er mer diskutert tidligere i tråden?

Det er en ting jeg gjorde feil under flaskingen og det var at jeg målte FG etter at jeg hadde tilsatt sukkerlake (150g sukker og 1,5dl vann til 19l). Kan dette ha en invirkning på den høye FG'en?

Sist redigert:
Med forbehold om at jeg er nybegynner selv, så er jeg rimelig sikker på at du har gjort en bommert når du tilsatte sukker før du målte FG. Den skal måles før sukker for karbonering, siden det tross alt er sukkerinnholdet i ølet som måles.
Mesteparten av gjæringen foregår og i løpet av de første dagene, så ikke noe veldig unormalt i det, så vidt jeg har forstått. Men den var nok endel lavere siden det nevnte sukker ble tilsatt før måling :)

Blir nok øl :)

Ok, det var vel egentlig det jeg selv regnet med. Da kommer spørsmålet om det er mulig å finne ut hvor mye denne sukkerlaken påvirket selve måligen av FG?

Muligens hvis du lar karboneringen bli helt ferdig. Så fylle måleglasset med ferdig øl, men da må du vente til all kullsyre har forsvunnet. Fgen skal være rimelig lik da gjæren spiser opp sukkeret som er helt gjærbart.

Muligens hvis du lar karboneringen bli helt ferdig. Så fylle måleglasset med ferdig øl, men da må du vente til all kullsyre har forsvunnet. Fgen skal være rimelig lik da gjæren spiser opp sukkeret som er helt gjærbart.
Ok, takk for tips. Jeg håpet det fantes en formel som kunne regne dette ut, men egentlig så spiller det liten rolle. Det viktigste er at det har gjæret skikkelig ut, noe det da mest sannsynlig har. For meg har det ingen betydning om alkohol prosenten er 4,8% eller 5,3%, så lenge ølet smaker godt :)

Sist redigert:
Det er en ting jeg gjorde feil under flaskingen og det var at jeg målte FG etter at jeg hadde tilsatt sukkerlake (150g sukker og 1,5dl vann til 19l). Kan dette ha en invirkning på den høye FG'en?

Sukker gir deg ca. 375 SG-poeng per kilo løst i en liter vann*. Altså gir 150 gram sukker i 19 liter væske en økning på

0,15 * 375 / 19 = 3 SG-poeng.

Dermed kan du anta at din FG har ligget på 1,018 før tilsetting av karboneringssukker.

*Tall fra hukommelsen. Trenger ikke være korrekt.

Tilbake
Topp