Ingen utgjæring på starter, død gjær?

Hei.

Jeg har laget meg en starter, men resultatet ser dårlig ut, jeg lurer på om jeg har død gjær?

Jeg laget starter, 3.3l med OG ca 1.035-1.040 (målte ca 9.5-10°B). Laget denne med DME. Kokte i ca 15 min, kjølte ned til ca 22°C. Tilsatte så en pakke WYEAST 1214 (Belgian Abbey) som var ca 2 mnd gammel. Gjæren hadde vært ute fra kjøleskapet ca 2 timer før jeg pitchet, målte ikke temp på den. Hadde knust gjærnæringsposen som er inne i pakken, men den hadde ikke svullet opp enda.

Etter ca 24 timer satte jeg den i kjøleskap, og etter 48t der er det veldig mørkt, og ifølge meg, lite bunnfall. Se vedlagt bilde, det er så vidt man kan se gjær i bunn. Jeg målte FG med refraktometer, og det viste fortsatt ca 9.5°B! Dette er et veldig dårlig tegn. Er gjæren død?
 

Vedlegg

  • 20170117_195803.jpg
    20170117_195803.jpg
    177,2 KB · Sett: 36
  • 20170117_195807.jpg
    20170117_195807.jpg
    82,4 KB · Sett: 34
Du kan ikke måle med refraktometer etter at gjæring er i gang, uten å konvertere resultatet, google refraktometer correction eller noe. Du du vil måle altfor høyt. I det første bildet ditt ser jeg masse gjær i suspensjon, men det kan være lyset, ref det andre bildet ditt.
 
Du kan ikke måle med refraktometer etter at gjæring er i gang, uten å konvertere resultatet, google refraktometer correction eller noe. Du du vil måle altfor høyt. I det første bildet ditt ser jeg masse gjær i suspensjon, men det kan være lyset, ref det andre bildet ditt.

Takk for raskt svar :)
Nei jeg er klar over at det må kalkuleres, men jeg tenkte bare å se om det var mye sukker igjen (hadde dårlig feeling pga lite og mørkt bunnfall), og når refraktometerverdi er tilnærmet uforandret, så synes jeg det er rart. Ja det er litt gjær der, og lyset kan gjøre at det ser mørkere ut. men spørsmålet om all den gjæren der er død? For om FG≈OG, så vil det jo ikke har blitt spist opp noe av maltosen, og dermed ikke blitt noe mer gjær? Eller er jeg på bærtur hær? Har jeg gjær på slankekur :)
 
Neida, sukker må spises for at gjær skal formere seg.

Dekanter litt og mål med hydrometer hvis du er usikker. Som regel er 48 timer nok, særlig hvis gjæren var bare to mnd gammel og i den tempen du snurret den på.

Aha. Edit: 24 timer vil jeg si er litt snaut, andre kan være uenige.
 
Pleier å gi abbey gjær noen timer mere enn f.eks WLP090 osv. Ser at veksten på f.eks WLP550 kommer litt senere.
 
Uansett. Se på aktiviteten i kolben før man setter den i kjøleskapet fordi "det skal funke". Kan være at du tok den litt tidlig. Jeg vil iallefal si at du tok den for tidlig. Og hvis du ikke skal brygge med den med en gang så tok du den iallefall ganske tidlig.
 
Nå har jeg bare brukt wyeast activatorpack én gang, men det tok ikke veldig lang tid før den blåste seg opp, sånn jeg husker det. Andre som har mer erfaring med den, kan kanskje si noe om det. Det kan jo være et tegn på at det var noe galt med gjæren i utgangspunktet - i så fall mest sannsynlig pga feil oppbevaringstemp på et eller annet tidspunkt.
 
Du skal vel ikke trenge å smacke pakken når du lager starter? Den smackposen er vel ment som en "ministarter"/forkultur for direktepitch?
En annen ting er vel at tommelfingerregelen på starter er 36 timer, men man ser an aktiviteten i kolben før man setter til dekantering (ingen skum = sikkert ferdig).
 
Hei.

Jeg har laget meg en starter, men resultatet ser dårlig ut, jeg lurer på om jeg har død gjær?

Jeg laget starter, 3.3l med OG ca 1.035-1.040 (målte ca 9.5-10°B). Laget denne med DME. Kokte i ca 15 min, kjølte ned til ca 22°C. Tilsatte så en pakke WYEAST 1214 (Belgian Abbey) som var ca 2 mnd gammel. Gjæren hadde vært ute fra kjøleskapet ca 2 timer før jeg pitchet, målte ikke temp på den. Hadde knust gjærnæringsposen som er inne i pakken, men den hadde ikke svullet opp enda.

Etter ca 24 timer satte jeg den i kjøleskap, og etter 48t der er det veldig mørkt, og ifølge meg, lite bunnfall. Se vedlagt bilde, det er så vidt man kan se gjær i bunn. Jeg målte FG med refraktometer, og det viste fortsatt ca 9.5°B! Dette er et veldig dårlig tegn. Er gjæren død?
Jeg hadde tatt den ut og prøvd å la den gå et par dager på røreren. Om du ikke har dårlig tid før brygging da :)
 
Hei.
Takk for slle svar.Jeg fikk brukt noe tørrgjær jeg hadde liggende og lagde en annen type øl.Så nå satte je kolben på magnetrøreren på nytt,så skal den få stå litt lenger denne gangen.
Jeg har stort sett latt starter stå 24t før,med godt resultat,men ikke prøvd denne typen gjær før.

Det var ikke noe skum når jeg satte den i kjøleskapet.Satte den inn to dager før jeg skulle brygge,for jeg har erfart at det ikke bunnfaller nok til dekantering på kun ett døgn.Mulig jeg må begynne å sette starter enda en dag eller to før.

Angående den smackpacken,så er vel det gjærnæring?Isåfall er den vel fin både til starter og direktepitch?
 
Tilbake
Topp