Ingredienser i en Märzen/Oktoberfest

Heisann! Undres litt på å prøve hurtigbrygge metoden med temperatursteg på en märzen, eller bayer som er en variant av märzen.

Märzen øltyper som er forholdsvis typeriktige, noe jeg vil prøve på, benytte hallertauer mittelfruh og andre nobel humler, muligens tetnanger eller kanskje noe annet til bitring / smak og aroma.

og de pleide å stå veldig lenge mars -september såvidt jeg forsto det.

Noen innspill og tips til oppskrift, malt basis til typeriktige märzen evt varianter? :)
 
Det er en fin artikkel om juleøl på hjemmesiden:

http://norbrygg.no/2007/04/14/brygg-en-typeriktig-juleol/

som kanskje er det du er ute ette? Jeg har Märzen som utgangspunkt for mine juleøl.

flott info, er egentlig greit avklart etter en del mer lesning hvordan oppskriften blir. Men er litt i tvil om hurtig gjæring er noe poeng å prøve på en slik øl som märzen?

Hovedgjæringen kan jo få nøye tid til å foreta 50% utgjæring iallefall ifh antatt FG. før første temp steg settes igang.

Jeg er særlig i tvil på dette da jeg frykter for øllets balanserte kompleksitet da gjæren får slike spesielle forhold å leve i og gjøre jobben sin i. :rolleyes:

kommer til å prøve uansett må sies, skal oppdatere hva jeg kommer frem til :eek:
 
Så en post på reddit i dag av en som prøvde dette på en Märzen og resultatet ble vistnok bra: http://www.reddit.com/r/Homebrewing...losophers_moktoberfest_recipe_using_his_fast/

Jeg har prøvd selv og den står til karbonering nå så jeg skal gi en tilbakemelding om en uke eller 2 :)

Fantastisk! :) gleder meg greit nå ;)
Har du en oppskrift å dele? jobber med en, men tenker å kjøre 40%pils 50% munich og litt farge + cara i de siste 10% :)

Muligens 30% pils og 60% munich
 
Heisann! Jeg er på utkikk etter vannjusteringstips på en märzen eller den nære slektningen bayer i mitt tilfelle, der målet er å få ett øl med balanse mellom humle og malt, hittils har jeg valgt ca tysk/belgisk 40% pilsmalt og 60 munich malt, og ca 6.5 % caramunich 1 og 6.5% carared av basemaltenes 100% altså. Det er totalt 15,5kg malt i dette oppsettet.

Bitrer med herbrucker 2,3% og smak / atoma med tetnang. Ibu mål: 25 ca

tenkes å bruke wlp 833.

Hvordan vann justering kan brukes til balanse mellom humle og malt?

tar også imot tips på maltsammensetningen om noen har noen knalltips
 
bayer skal jo være maltfyldig så litt overvekt av kalsiumklorid i forhold til sulfat er nok å foretrekke
Regner med du har rundt 50 liter så f eks 15 gram kalsiumklorid og 10 g kalsiumsulfat.
Fins flere gode kalkulatorer på nettet som kan hjelpe deg. Jeg har brukt www.brewersfriend.com
 
For en Dunkel bør du treffe bra med denne maltsammensetningen, men hvis du er ute etter noe som smaker mer som en norsk bayer (Aas, Frydenlund), bør du ha en større andel pilsmalt, 60/40 eller 70/30. Noe karamellmalt fungerer, her må du prøve deg frem ift. egen smak. Jeg bruker sjelden over 5% i en lager.
Fargen kan du løse med en veldig liten andel fargemalt som Carafa III eller tilsv.

Har sett noen tyske oppskrifter på marsøl, og de består ofte av en stor andel, eller helt inntil 100% av lys munich 15 EBC.

Litt forsiktig med aromhumle hvis du vil gjøre dette typeriktig. Ser ut som et bra valg av gjær. Vannjustering har jeg ikke noen formening om.
 
Sist redigert:
Hei!

Hadde gleden av å feire oktoberfest i den "bavariske himmel" dvs. Hacker Pschorr sitt telt under oktoberfest for ett par år siden. Nå har jeg begynt å lage eget øl. Tenkte at jeg må jo lage et oktoberfest øl! Er det noen som har en oppskrift på dette ølet? det bør vel settes i mars? marzen? takker for alle tilbakemeldinger!
 
Er småvanskelig å klone slike kommersielle øl. Anbefaler deg å lese deg opp på stilen, så finner du garantert en oppskrift som vil fungere. Det jeg har fått med meg er iallefall store mengder lys munichmalt. Lagergjær, nobel humle og tid.
 
Tenker å lage en del (100l) til oktoberfest og leter da etter en god oppskrift. Da dette skal drikkes av nordmenn i liters seidel, tenker jeg at abv bør være noe under normalen. Er det noen som har en fin oppskrift?

Sendt fra min delvis knuste mobiltelefon
 
Brygget denne i dag: 30% pils,30% vienna,30% lys munich, 5% caramunich (150), 3% melanoiden.
Magnum til 25 IBU 60 min og 0,8g/liter Saphir på 15 min.
Mesk: 20 min 55 grader, 60 min på 67, 10 min 77 grader.

Wlp 833.

OG: 1055
FG: 1014
 
Driver og planlegger mine neste brygg. En Märzen er under planlegging. Har satt sammen en maltbase litt utfra hva jeg har tilgjengelig.

Er andelen litt høy med Caramel Hell? Droppe denne og heller øke med er par prosent Caramel Munich? Eller få inn litt kjeksmalt.

Screenshot_20211025-211035.jpg

Smak
Middels til kraftig maltsmak, som skal være mer lett ristet enn karamell. Svak, men merkbar humlesmak og bitterhet.

 
Du kan få litt inspirasjon fra Mean Brews. Han går igjennom resepter som har vunnet opp igjennom og ser på hva som endrer seg med tiden. Han har gått igjennom en del forskjellige stilarter på sin kanal, jeg synes det er litt interessant å se hvordan utviklingen har vært og hva som puttes opp i.

 
Skal se den på ny. Men jeg kan nok trygt bytte Caramell Hell med mørk münchen. Vil nok også gjøre andre justeringer.

Jeg antar dette bygger på amerikanske/ BJCP konkurranser. De er kanskje litt strengere enn Norbrygg på karamell.
"Noticeable caramel, biscuit, or roasted flavors are inappropriate."

Prøvde å se litt på hvordan Märzen gjør det i Norbrygg. Det virker som det verken er populært å sende inn og de som sendes inn når i liten grad opp. Unntaket er 2017 hvor det var forholdsvis mange, ett gikk videre til finalen (1162 Rolf Bakke) med 5. plass der.
Det ble av noen dommere trukket litt for å være for mørkt og ikke helt typeriktig.

Har prøvd å finne den oppskriften, uten å lykkes. Noen som er flinkere en meg?

Uansett virker det som en virkelig utfordring å brygge en Märzen som klarer å hevde seg i NM. Jeg overlater det til @Holmentoppen, @Jørgen O eller noen av de andre. Men det skal ikke nødvendigvis hindre meg i å sende inn :cool:
 
Sist redigert:
Brulosophy sin (m)Oktoberfest

Flere tips her:

Bryggselv har en oktoberfest, men. Huell Melon?

Ølbrygging sin Festbier har jeg brygget 3-4 ganger, med litt varierende resultat. Noe pga lite erfaring som brygger på de første batcher, og så er jeg litt skeptisk til S-189. Den hadde nok heller blitt bytta til ei anna gjær.

 
Skal se den på ny. Men jeg kan nok trygt bytte Caramell Hell med mørk münchen. Vil nok også gjøre andre justeringer.

Jeg antar dette bygger på amerikanske/ BJCP konkurranser. De er kanskje litt strengere enn Norbrygg på karamell.
"Noticeable caramel, biscuit, or roasted flavors are inappropriate."

Prøvde å se litt på hvordan Märzen gjør det i Norbrygg. Det virker som det verken er populært å sende inn og de som sendes inn når i liten grad opp. Unntaket er 2017 hvor det var forholdsvis mange, ett gikk videre til finalen (1162 Rolf Bakke) med 5. plass der.
Det ble av noen dommere trukket litt for å være for mørkt og ikke helt typeriktig.

Har prøvd å finne den oppskriften, uten å lykkes. Noen som er flinkere en meg?

Uansett virker det som en virkelig utfordring å brygge en Märzen som klarer å hevde seg i NM. Jeg overlater det til @Holmentoppen, @Jørgen O eller noen av de andre. Men det skal ikke nødvendigvis hindre meg i å sende inn :cool:
Har ikke tid nå, men jeg skal se både på den videoen og maltbasen for märzen. Har brygget bare én gang, og mener å huske at den ble OK. Når det er typeriktig med maltsmak, bør man grave dypt i münich-posen. Karamellmalt kan også være med, men bør holde seg i bakgrunnen.
 
Er det forresten noen som vet om en god märzen på polet? Hadde vært greit med en referanse. Fikk litt lyst til å brygge en batch selv :)
 
Tilbake
Topp