Ingredienser i en Märzen/Oktoberfest

Jeg har tenkt å brygge en Märzen/Oktoberfest i løpet av romjula, og har festet meg ved oppskriften til Jens Maudal som finnes her under Prisbelønte oppskrifter.  Se http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,286.0.html "Problemet" er at jeg gjerne vil bruke noe Melanoidinmalt som jeg har liggende, mens oppskriften hans ikke inneholder denne ingrediensen. Er det noen som har synspunkter på hvordan jeg kan endre oppskriften for å innpasse en mengde med Melanoidin? Mindre münchenermalt? Droppe ristet bygg? Hva med krystallmalten/-maltet? Jeg har 1100 g melanoidin "på lager". Jeg er klar over (mener å vite) at Mel. brukes til å fremheve maltpreget i brygget og dessuten til å gi fargen et ekstra rødskjær.

Jeg lurer også litt på humlebiten. Jeg har verken Perle eller Hallertauer. Er det "kosher" å erstatte Perle med Spalt og Hallertauer med Brewer's Gold? OK, jeg har for så vidt Hallertauer pellets, men den er på bare 3,4% og langt fra 7,0% slik oppskriften sier. Kunne vel også doble mengden, kanskje.

Tenker å lage like stor batch som oppskriften tilsier, 40 liter vørter netto.
 
Har ingen erfaring med Melanoidinmalt, så det må andre svare på - men det skulle vel ikke være en umulighet å bruke opp den du har?
Bare bruk Hallertauer-pelletsene dine, og kjør på med mengden - riktignok skal en Märzen være moderat humlet (mange er FOR moderat humlet etter min smak), men det skal mye til for å overdosere Hallertauer med det alfasyrenivået du har. Det bør også være helt uproblematisk å bruke Spalt i stedet for Perle - Spalten er vel også lav-alfasyre, så bare kjør på!
 
Takk for svaret Sigmund! Spalt-humlen jeg har er på 6,6% alfa mens oppskriften jo sier Perle 5,1%. Dette kan jeg vel kompensere med å redusere mengden fra 40 g til for eksempel 35 g, uten at jeg har finregnet på det.

Jo forresten, svaret  er vel X*66=40*51, altså ca 31 gram. Med mindre det skulle være andre faktorer som spiller inn når man reduserer mengden på denne måten. Som for eksempel at redusert mengde gir enten høyere eller lavere bitterhet (utbytte) pr. gram (enhet). Kanskje helst høyere? Har ikke peiling  :attevar:
 
Hmm, kanskje ikke den responsen jeg hadde håpet på, men men...

Jeg har ennå ikke gjennomført dette prosjektet, primært grunnet lav WAF, men det er på ingen måte oppgitt eller forkastet. Tenkte jeg kunne melde tilbake at jeg har forsøkt meg med å sette opp ingrediensene i Beersmith, og det ser ut til å gå greit med både melanoidin og münchener og krystallmalt, i forhold til kravene til farge mm for et typeriktig Märzen/Oktoberfest, så til helgen braker det antakelig løs  :brygging:.
 
Tror jeg hadde gått for halvt om halvt med pilsner- og münchenermalt, med små innslag av f.eks. caramunich og melanoidin malt. Sjekk denne podcasten for mer info: http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show/Oktoberfest-The-Jamil-Show-03-27-06
 
Takk for tipset, jeg hørte på podcasten og der var det jo en del å hente, skulle bare mangle.

Nå har jeg i alle fall bestemt meg , og veid opp det jeg skal ha i "gristen". Det ble

- 6,0 kg Castle Pilsnermalt
- 3,5 kg Münchenermalt
- 1,0 kg Wienermalt
- 0,5 kg Carapilsener
- 0,5 kg Melanoidin
- 0,1 kg svartmalt

Dette til en beregnet vørtermengde etter skylling/før koking på 50 liter. Mulig jeg slenger på en kg palemalt også, for å gardere meg litt mot mulig dårlig utbytte.

Hvis noen sier at dette blir for mye svartmalt blir jeg sur, tenk den jobben med å plukke ut disse kornene enkeltvis fra blandingen, selv om de foreløpig ligger på toppen av haugen  :fyflate: Akk ja, drikkelig blir det vel uansett. Svartmalt bidrar vel bare med farge.
 
Kjenner ikke Ægir´s versjon, men hvis du vil gjøre det enkelt og bli kjent med ingrediensene du bruker, ville jeg gått for en stor andel av Vienna malt, evt. med 10% mørk Munich 25 malt. Et annet alternativ kan være ca. 70 % Lys Munich 15 malt, og 30 % Pilsner malt.

Tysk humle selvfølgelig - Perle kan benyttes som bitter og aromahumle, hvorav aromahumle benyttes med lett hånd i disse øltypene. Andre tyske humletyper fungerer også utmerket.

Saflager w-34/70.
 
Sist redigert:
De fleste Märzen oppskrifter man finner er jo amerikanske. Vet de egentlig hvordan den skal smake, eller liker de den litt på sin måte?
 
De fleste Märzen oppskrifter man finner er jo amerikanske. Vet de egentlig hvordan den skal smake, eller liker de den litt på sin måte?

Amerikanere har en tendens til å bruke en drøss av malttyper i ulike blandingsforhold, og "alltid" en andel av mørkere karamellmalt. Jeg tør å påstå at du ikke vil finne, spesielt sistnevnte karamellmalt,i en eneste tradisjonell lageroppskrift fra Tyskland. De jeg har kommet over av tysk tilnærming bygger på store andeler av basismalt med kun 0-5 % spesialmalt. Et eksempel jeg husker for denne øltypen besto av intet mindre enn 100 % Munich 15.

Det enkle er ofte det beste,spesielt for tysk lager. Og hvis man er fersk i gamet er det særdeles nyttig å gjøre seg kjent med malttyper og hva de faktisk smaker. Det er vanskelig når oppskriften består av et stort antall ulike sorter.
 
Sist redigert:
Amerikanere har en tendens til å bruke en drøss av malttyper i ulike blandingsforhold, og "alltid" en andel av mørkere karamellmalt. Jeg tør å påstå at du ikke vil finne, spesielt sistnevnte karamellmalt,i en eneste tradisjonell lageroppskrift fra Tyskland. De jeg har kommet over av tysk tilnærming bygger på store andeler av basismalt med kun 0-5 % spesialmalt. Et eksempel jeg husker for denne øltypen besto av intet mindre enn 100 % Munich 15.

Det enkle er ofte det beste,spesielt for tysk lager. Og hvis man er fersk i gamet er det særdeles nyttig å gjøre seg kjent med malttyper og hva de faktisk smaker. Det er vanskelig når oppskriften består av et stort antall ulike sorter.

Hei, interessant. Jeg er "desperat" på jakt etter en oppskrift på overgjæret øl som git resultat a la Märzen, Wienet Export, Festivalbier, Dortmunder Export eller liknende. Sitter i skrivende stund og leter for å dra å handle i dag.

Har noen noe dere kan legge ut til meg nå? Eller sende meg på mail? Vet ikke hvordan det foregår her - er blodferskt medlem....
 
Det finnes jo et subforum med oppskrifter her. Men om du finner oppskrifter på overgjæret øl som har lagerkarakteristikker er vel heller uklart..
 
Tilbake
Topp