Kold Brygg
Moderator
Takk, navnet gjorde det enkelt å finne hans bidrag. Ser han hadde 2 Märzen det året. Dette er den lyseste. Denne er en del mørkere, tipper det er denne som var i finalen.Denne du var på leit etter?
Dersom vi ikke ser @Finn Berger på noen dager, har han nok lest denne, og vi bør sende blomster på sykesenga. Det kan være lite tvil om at han står i akutt fare for et lite sammenbrudd etter å lest forslag om Maris Otter og en betydelig mengde engelsk Crystal malt i en tradisjonell tysk øl.Flere tips her:
Make Your Best Oktoberfest
We know: It’s time to drink it, not brew it. Yet while you’re hoisting a few at the season’s festivities, it’s never too early to start thinking about your spring brewing schedule...beerandbrewing.com
De andre ølene er i den lyse enden av Märzen. De er vel kanskje nærmere den moderne varianten som ofte kalles Festbier, som er en sterk pilsner/ Helles? Gode innspill som defintivt hører hjemme i tråden. Men jeg tror jeg ønsker å ha en litt mørkere variant.
Jamil har en oppskrift som har vunnet priser. Naturlig å nevne denne i denne tråden også
Munich Madness
Place the grains in a muslin sack and then steep the grains in 1.5 gallons of water at 160° F (71.1° C) for 30 minutes. Take out the grains and […]
www.homebrewersassociation.org
Har ikke tid nå, men jeg skal se både på den videoen og maltbasen for märzen. Har brygget bare én gang, og mener å huske at den ble OK. Når det er typeriktig med maltsmak, bør man grave dypt i münich-posen. Karamellmalt kan også være med, men bør holde seg i bakgrunnen.
Har laget ett nytt utkast på bakgrunn av videoen.
Andelen pils er betydelig redusert, Carahell er også redusert, jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha noe Carahell i det hele tatt.
ellers
IBU ca 25 (Merkur + Smaragd/ Saphir)
19-20 på 60 min
5-6 på 15 min
OG på ca 1.055-56
FG på ca 1.014-15
Diamond eller w34/70
Her er foreløpig utkast, om noen er interessert
Kult om du kaster deg på .Er det forresten noen som vet om en god märzen på polet? Hadde vært greit med en referanse. Fikk litt lyst til å brygge en batch selv
Var ingen i fjor, har heller ikke funnet noen i år. Systembolaget har et par. Haandbryggeriet har lansert en Märzen på 5%, jeg har ikke sett denne på polet. Basert på bilder ser det ut som denne er forholdvis lys, altså en moderne Märzen/ Festbier. @Stefan W kan sikkert si om den kommer på polet og vil nok korrigere meg om jeg har fått feil inntrykk på bakgrunn av bildene .