Ingredienser i en Märzen/Oktoberfest

Takk, navnet gjorde det enkelt å finne hans bidrag. Ser han hadde 2 Märzen det året. Dette er den lyseste. Denne er en del mørkere, tipper det er denne som var i finalen.

Flere tips her:
Dersom vi ikke ser @Finn Berger på noen dager, har han nok lest denne, og vi bør sende blomster på sykesenga. Det kan være lite tvil om at han står i akutt fare for et lite sammenbrudd etter å lest forslag om Maris Otter og en betydelig mengde engelsk Crystal malt i en tradisjonell tysk øl. :oops:

De andre ølene er i den lyse enden av Märzen. De er vel kanskje nærmere den moderne varianten som ofte kalles Festbier, som er en sterk pilsner/ Helles? Gode innspill som defintivt hører hjemme i tråden. Men jeg tror jeg ønsker å ha en litt mørkere variant.

Jamil har en oppskrift som har vunnet priser. Naturlig å nevne denne i denne tråden også

Har ikke tid nå, men jeg skal se både på den videoen og maltbasen for märzen. Har brygget bare én gang, og mener å huske at den ble OK. Når det er typeriktig med maltsmak, bør man grave dypt i münich-posen. Karamellmalt kan også være med, men bør holde seg i bakgrunnen.

Har laget ett nytt utkast på bakgrunn av videoen.

Screenshot_20211026-134813.jpg
Andelen pils er betydelig redusert, Carahell er også redusert, jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha noe Carahell i det hele tatt.

ellers
IBU ca 25 (Merkur + Smaragd/ Saphir)
19-20 på 60 min
5-6 på 15 min

OG på ca 1.055-56
FG på ca 1.014-15
Diamond eller w34/70

Her er foreløpig utkast, om noen er interessert

Er det forresten noen som vet om en god märzen på polet? Hadde vært greit med en referanse. Fikk litt lyst til å brygge en batch selv :)
Kult om du kaster deg på :D.

Var ingen i fjor, har heller ikke funnet noen i år. Systembolaget har et par. Haandbryggeriet har lansert en Märzen på 5%, jeg har ikke sett denne på polet. Basert på bilder ser det ut som denne er forholdvis lys, altså en moderne Märzen/ Festbier. @Stefan W kan sikkert si om den kommer på polet og vil nok korrigere meg om jeg har fått feil inntrykk på bakgrunn av bildene :).
 
Dersom vi ikke ser @Finn Berger på noen dager, har han nok lest denne, og vi bør sende blomster på sykesenga. Det kan være lite tvil om at han står i akutt fare for et lite sammenbrudd etter å lest forslag om Maris Otter og en betydelig mengde engelsk Crystal malt i en tradisjonell tysk øl. :oops:

De andre ølene er i den lyse enden av Märzen. De er vel kanskje nærmere den moderne varianten som ofte kalles Festbier, som er en sterk pilsner/ Helles? Gode innspill som defintivt hører hjemme i tråden. Men jeg tror jeg ønsker å ha en litt mørkere variant.
hehe - skjønner ikke hvordan folk danner seg sånne oppfatninger om meg;). Her er en av pilsoppskriftene mine:

Gyllen pils 17. mai 2021: Malt til 32 liter etter kjøling
5,00 kg pilsnermalt
1,00 kg Maris Otter
0,40 kg Victory
0,03 kg Carafa Special II
0,20 kg syremalt

- men det er klart; store mengder krystallmalt, og du brygger et eller annet som ingen anstendig tysker ikke ville spytte ut:(! Med god grunn, spør du meg:).

Festbier vil jeg tolke som en sterk versjon av Helles. Det er vel det som stort sett serveres på Oktoberfesten - og sånn har det vært ganske lenge
 
Har laget ett nytt utkast på bakgrunn av videoen.

Vis vedlegget 54156
Andelen pils er betydelig redusert, Carahell er også redusert, jeg er fortsatt usikker på om jeg skal ha noe Carahell i det hele tatt.

ellers
IBU ca 25 (Merkur + Smaragd/ Saphir)
19-20 på 60 min
5-6 på 15 min

OG på ca 1.055-56
FG på ca 1.014-15
Diamond eller w34/70

Her er foreløpig utkast, om noen er interessert


Kult om du kaster deg på :D.

Var ingen i fjor, har heller ikke funnet noen i år. Systembolaget har et par. Haandbryggeriet har lansert en Märzen på 5%, jeg har ikke sett denne på polet. Basert på bilder ser det ut som denne er forholdvis lys, altså en moderne Märzen/ Festbier. @Stefan W kan sikkert si om den kommer på polet og vil nok korrigere meg om jeg har fått feil inntrykk på bakgrunn av bildene :).
Her er min foreløpige skisse. Ville nok bruke klorid og sulfat i forholdet 2:1, tror jeg.
 
Her er min foreløpige skisse. Ville nok bruke klorid og sulfat i forholdet 2:1, tror jeg.
Vannbehandling har jeg ikke tenkt på enda, men ser at Martin Brungard har noen tanker her.

Du har kun mørk Münchner mens jeg har en miks med lys og mørk. Ellers er de ikke helt ulike. Kommer nok ikke selv til å brygge før på nyåret men blir neppe store endringer på min nå. Mulig jeg skal øke mørk og senke lys litt.
 
Har fundert litt på denne selv når tråden dukka opp, og ser for meg noe sånt. Er det ikke egentlig bare en "export" Vienna lager?

1.056 / 1.015

45% munich 1
45% vienna
5% caramunich 1
5% melanoidin

Magnum til 20 IBU, 1.5 gr / liter mittelfruh v/10. W34/70.
 
Har fundert litt på denne selv når tråden dukka opp, og ser for meg noe sånt. Er det ikke egentlig bare en "export" Vienna lager?

1.056 / 1.015

45% munich 1
45% vienna
5% caramunich 1
5% melanoidin

Magnum til 20 IBU, 1.5 gr / liter mittelfruh v/10. W34/70.
Enkelt forklart, ja.

Fra definisjonene.
Märzen er en utvikling av wienerølet med en litt høyere vørterstyrke som gjør den mer holdbar over sommeren.

Mye overlapp i definisjonene. som tillater noe mer karamell og humle i Wiener. Litt større fargespenn i Märzen.

Det er nok mange øl som kunne blitt levert både som Wiener og Märzen.
 
Nå som lokal tilgang til WLP 820 har forsvunnet med bortgang av BS butikkene, noen som har et godt alternativ. Har brygget tidligere en gang med w34/70, men vurderer Imperial L17 Harvest da Strømmen en semi-lokal og jeg må dit for å kjøpe litt malt uansett. Noen som har erfaring med L17, evt noe annet.
 
Nå som lokal tilgang til WLP 820 har forsvunnet med bortgang av BS butikkene, noen som har et godt alternativ. Har brygget tidligere en gang med w34/70, men vurderer Imperial L17 Harvest da Strømmen en semi-lokal og jeg må dit for å kjøpe litt malt uansett. Noen som har erfaring med L17, evt noe annet.
Den er en utmerket gjær - brülosofenes favorittlagergjær, forresten. Jeg har brukt den med godt resultat. Skal være "den samme" som 820. Og du kan alltid stole på Imperial-gjæren. Men ellers er jo både w-34/70 og Diamond utmerkete alternativer, også.
 
Vurderer å prøve meg på en Märzen i helga.
Har tenkt å bruke WLP820. Spørsmålet er hvilke anbefalinger dere har når det gjelder mengde? Tar utgangspunkt i 40l øl, med OG på 1.058. Den kommer i 70ml pakninger og jeg har mulighet for å lage inntil 3l starter med min Erlenmeyerkolbe. Hvor mange pakker?
 
Mengden avhenger også av gjæringstemperaturen og produksjonsdatoen. Har gjærpakken en "best innen"-dato? Hvis den utløper i september eller oktober, vil én pakke være tilstrekkelig til å kastes direkte i ølvørteren. Ellers vil jeg råde deg til å forplante mer gjær i stedet for å kjøpe en annen pakke. White Labs gjær har en tendens til å være veldig dyr og kortvarig.

Jeg bør også nevne, WLP820 har ikke vært en veldig god kvalitetsgjær for meg. Jeg foretrekker å bruke annen annen gjær til pilsølene mine.
 
Ser den har utløpsdato i slutten av mai. Har også lest at man må beregne større gjærstarter på denne enn andre tilsvarende lagergjær. Anbefalt gjæringstemperatur er 11-14 grader. Har ikke brukt WLP820 før, men om du har tips til en annen bra gjær for en Märzen så sier jeg ja, takk :)
Har god erfaring med WLP833 til Vienna lager. Mulig denne kan brukes som et alternativ!?
 
WLP833 er utmerket. Jeg elsker også Wyeast 2206. Og hvis du vil prøve en tørket gjær, prøv Lallemand Diamond eller Fermentis S-189.
 
Har prøvd Diamond opptil flere ganger på tradisjonell pils, med godt hell.
Skal forhøre meg med Brewshop også, men takker og bukker for gode tips :)
 
Tilbake
Topp