Innis & Gunn

Trond.A

Norbrygg-medlem
Var på polet her om dagen og dro med meg noen flasker spennende øl.
I går kveld smakte jeg på Innis & Gunn, et skotsk øl og må bare si at jeg ble overasket.
En del av smaken kommer nok fra lagring på eikfat, men er det noen som har forslag til
hvordan prøve å kopiere dette ølet?
 
Hei, har tenkt å prøve meg på I&G jeg også. Det jeg har funnet ut som kan være int:
(-fra homebrewtalk)

Edit: uups flere som har funnet oppskrift. Se link over..

5.5 gallon batch at 78% efficiency
13 lbs Marris Otter Malt
4 oz Chocolate Malt
2 oz Roasted Barley
1.5 oz of Fuggles (4.5%) at 60 mins for 19 IBUs
Scottish 1728 Wyeast

OG 1068
FG 1016
ABV of 6.7%

Take the 1st gallon of runnings and boil it down on the stove to about 1 quart (or litre) of liquid, add this to the boil, this provides the caramel flavor and color for the beer.
Because of this you want to calculate your water as if you were producing enough wort for 6.25 gallons of beer.

After a month long primary rack the beer onto 2 oz of medium toasted American oak chips that have been boiled in a cup of water for 10 minutes. You can probably alter the flavor a good deal by swapping this for chips soaked in: whiskey, rye, spiced, dark or navy rum etc.
 
Ørnegård skrev:
Innis & Gunn er forresten utrolig godt sammen med et glass maltwiskey. Anbefales!  :sikle

Det skal prøves i helga.
Skal på hyttetur sammen med en kompis, vi er begge maltwhisky entusiaster og i sekken vil det ligge en
flaske Talisker. Så da må jeg på polet å kjøpe mer Innis & Gunn da!  :skitbra:
 
Hei. Jeg har brukt en del amerikanske eikechips i øl og merker tydelig den karakteristiske smaken som du finner i Innis and Gunn.

Jeg tror eike-mengde og kontakt tid nesten blir den viktgste faktoren. Ellers vil jeg tro det går bra med en relativt nøytral ale oppskrift.


Brukt i mange forskjellige øl med hell.
Jeg hadde et surt krise øl som jeg hadde tenkt å helle ut, men jeg prøvde å ta en halv neve eikechips i fatet. Det gjorde faktisk ølet godt. Den orginale surheten balansert med vanilje eik var godt. Ikke bare jeg som syntes det :) 

Lykke til
 
Jeg ville ikke brukt eikechips, men heller gått for eiketerninger (fås bla. hos Morebeer) og relativt lang kontakttid (4-6 mnd). Lagringen kan du gjøre på corneliusfat.
 
Gahr skrev:
Jeg ville ikke brukt eikechips, men heller gått for eiketerninger (fås bla. hos MoreBeer) og relativt lang kontakttid (4-6 mnd). Lagringen kan du gjøre på Corneliusfat.

Har du noe erfaring med forskjellene på chips og terninger?
 
Som sagt, jeg har ikke brygget med chips selv, men smak en drøy håndfull brygg hvor det er brukt. Synes karakteren fra chipsene er mer "treaktig" og litt endimensjonal i forhold til terningene, som jeg synes gir et rundere preg med flere smakselementer som lettere kan skilles fra hverandre. Har forresten en flaske eikeporter jeg tenkte å sende deg, Gustav.
 
Jeg har selv bare brukt chips. Min erfaring er at eikesmaken kommer tydelig etter kort tid, kanskje 1uke, men forandrer seg over tid og blir mer «integrert» og myk jo lengre den står.
Beskrivelsen av endimensjonal kan kanskje passe med den smaken som er ved kort kontakttid..

Per
 
Tilbake
Topp