Innkjøp av Beer Brew 60, noen tips?

God kveld, medbryggere!

Er ny på forumet, men har vært en liten hobbybrygger i 10 år, for det meste vin og sterkere lut.

Etter å ha trålt forumet og google, og har et par spørmsmål jeg tenker det er et par spørsmål som kan spørres, og svar mottas med takk :)  Dersom det er en "guide to" side for BB60 som dumme meg ikke har kommet over, henvis meg gjerne.

Jeg har som nevnt noe erfaring med brygging av vin, men ettersom jeg er er en ølhund, går jeg nå over til dette. Tenkte egentlig å gå for Beer Brew 30, men etter å ha lest litt om storebroren, går jeg for Beer Brew 60. Speidel er uaktuelt mtp. min studentøkonomi.

Jeg har allerede gått til innkjøp av startsettet på bryggselv.no, samt 25kg basiskorn, spesialmalt og diverse humler.

Når det angår BB60, ser jeg at det er noen som nevner at det bør kjøpes overgangskoblinger til kjøleren. Hva menes med dette? Fant ingen link som illustrerer hva jeg skal kikke etter.
Jeg har ellers sett på et sånn sirkulasjonsapparat. Sparer jeg mye arbeid ved å kjøpe dette? Jeg anser dette som litt unødvedig da jeg har en 25 liters gryte jeg kan helle vann over fra.

Hvis det er noen innspill på hva jeg bør ha i bakhodet hva angår selve BB60, som tips og triks, eller gjerne ekstra duppeditter som gjør den bedre, mottas det også med takk.
Med vennlig hilsen ivrig snart nybegynner/nybrygger
 
isoler den med sitteunderlag eller noe , kjøp bazoka filter og skru på koblingen på kranen,  har kjøpt meg pumpe et skal montere inn no med en 90 grader inntak i bunn og ett 90grader utak på topp slik att det blir sånn wiirpool effekt av pumpa
 
e1r1k1 skrev:
God kveld, medbryggere!

Er ny på forumet, men har vært en liten hobbybrygger i 10 år, for det meste vin og sterkere lut.

Etter å ha trålt forumet og google, og har et par spørmsmål jeg tenker det er et par spørsmål som kan spørres, og svar mottas med takk :) 





Dersom det er en "guide to" side for BB60 som dumme meg ikke har kommet over, henvis meg gjerne.

Jeg har som nevnt noe erfaring med brygging av vin, men ettersom jeg er er en ølhund, går jeg nå over til dette. Tenkte egentlig å gå for Beer Brew 30, men etter å ha lest litt om storebroren, går jeg for Beer Brew 60. Speidel er uaktuelt mtp. min studentøkonomi.

Jeg har allerede gått til innkjøp av startsettet på bryggselv.no, samt 25kg basiskorn, spesialmalt og diverse humler.

Når det angår BB60, ser jeg at det er noen som nevner at det bør kjøpes overgangskoblinger til kjøleren. Hva menes med dette? Fant ingen link som illustrerer hva jeg skal kikke etter.
Jeg har ellers sett på et sånn sirkulasjonsapparat. Sparer jeg mye arbeid ved å kjøpe dette? Jeg anser dette som litt unødvedig da jeg har en 25 liters gryte jeg kan helle vann over fra.

Hvis det er noen innspill på hva jeg bør ha i bakhodet hva angår selve BB60, som tips og triks, eller gjerne ekstra duppeditter som gjør den bedre, mottas det også med takk.
Med vennlig hilsen ivrig snart nybegynner/nybrygger



Jewg har selv BB60. og bruker ikke sirkulasjonspumpe.  Under mesking rører jeg litt rundt i mesken av og til for å holde temperaturen jevn.  Ellers legger jeg bare et ullteppe over kjelen under mesking.  Alt dette fungerer greit for meg.
NB. Etter brygging vil det alltid ligge igjen et brent belegg i bunnen(Hqar ikke noe å si for smaken på ølet) Det er viktig at dette fjernes etter hver brygging. Her bruker jeg en "skrubbesvamp) .  Ellers opplevde jeg at sikringen i elementet røk midt under meskingen. Problemet er at denne sikringen kunne ikke resettes, men skiftes ut, og da sto jeg der med lua i handa uten å ha fått kokt malten.  Sørg får å ha et sett sikringer i huset, og gjør deg kjent med hvordan de kan skiftes.  Det er to forskjellige sikringer knyttet til elementet:

http://www.ebay.com/itm/181165821915?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648
og:

http://www.ebay.com/itm/130886218162?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
 
Jeg  har brygget flere ganger på bb60 - uten noen form for modifisering. Jeg ser poenget med meskepumpe, men tenker at det ikke trengs. Litt trim må man da ha.

MEN 50 liter er VELDIG mye øl. Jeg gikk heller for bb30 - og vi er to som brygger sammen. Hyggelig å brygge litt oftere tenker jeg.
 
Kristian Skreosen skrev:
Har selv brygget kun 25l batcher. Selv dette blir MYE øl når man brygger 1 gang i mnd. Det er faktisk 50 1/2L flasker.

Jeg brygger 10-15 liters batcher for da kan jeg brygge mer variert  :) Har nå 9 forskjellige øl på flaske  :yes:
 
Jeg og en kompis brygget hveteøl på bb60. femti liter. Det er skrekkelig mye hveteøl. En flaske i ny og ne er godt, men 100 halvlitersflasker er uoverkommelig mye. Nå er det slik at jeg ser inn i skapet og kjenner hvetesmaken laaaaaaangt opp i halsen. Skal være rimelig sikker på at ett øl er godt før jeg brygger 50 liter av det igjen.
 
Har beer brew 30 og vurderer på sikt og oppgradere til 60 dersom jeg ikke lager en selv. Er bb60 prinsippielt lik som bb30 bare større?
 
BB60 er i prinsippet likt ja, men man får ikke pumpe og silkar med på kjøpet. Silkaret tror jeg koster omtrent 900kr utenom.

Det fine med BB60 er at du har muligheten til å både brygge smått og stort, som mange her sier. Synes det er rart at noen fremstiller denne muligheten som negativ, da man like fint kan brygge 25 liter (og selvfølgelig mindre også, om man vil). Fordelen er også her... Man kan brygge uten å måtte skylle med skyllevann, om man vil spare tid, og ikke har de beste mulighetene for å varme opp skyllevann. Siden kjelen er så stor, så kan du fint fylle opp alt vannet man trenger helt fra start. Dette kan man vel gjøre helt opp til 30-liters batcher (kanskje mer også?). Man har plutselig langt større muligheter når man går for en BB60.
 
Bryggedagen vil også ta litt lengre tid. Det er 3000W element på BB60, og det tar litt tid å varme opp 40-50L kontra 20-30L.
 
Når det angår BB60, ser jeg at det er noen som nevner at det bør kjøpes overgangskoblinger til kjøleren. Hva menes med dette? Fant ingen link som illustrerer hva jeg skal kikke etter.
Jeg har ellers sett på et sånn sirkulasjonsapparat. Sparer jeg mye arbeid ved å kjøpe dette? Jeg anser dette som litt unødvedig da jeg har en 25 liters gryte jeg kan helle vann over fra./QUOTE]

En ting som er verdt å notere seg er at du bør ha et opplegg for talje over kjelen. Det er svintungt å løfte ut meskekaret (hvis du har/skal ha) når du brygger med 12-15 kg malt.
Koblinger til kjøleren får du kjøpt på Clas O. Taljen jeg bruker er fra Biltema, enkel sak for opp til 150kg.
Jeg har ikke så mange brygg bak meg, men kjører "manuelt" ennå. Altså ingen pumper, og synes det fungerer fint.
IMG_6661.JPG IMG_6697.JPG

Edit... Har visst ikke så mange innlegg bak meg på forumet heller :rolleyes:
 
Jeg har ikke silkaret, og tror egentlig ikke jeg vil ha det, heller. Jeg synes det er greit å kunne reingjøre bunnen av kjelen før kok. Det blir gjerne en del bruk av elementet under meskingen, og jeg vil ha vekk det belegget som legger seg over det før jeg går videre. Har opplevd å måtte skrubbe vekk fastbrent proteinguffe, og det vil jeg helst unngå å måtte gjøre en gang til. Nå når jeg passer på, har jeg aldri problemer med reingjøringen etter endt brygging. Litt krystallsoda for sikkerhets skyld, og lett skrubbing med børste, og det er skinnende blankt der nede.
Mens jeg spar ut av kjelen og reingjør den før kok, står vørteren i bøtte(r). Eventuelt guff bunnfeller seg, og jeg får med minimalt med avfall over i koken. Det synes jeg er en gevinst, sjøl om jeg er klar over at det neppe gjør noen forskjell på det ferdige ølet.

Ellers er en hovedgrunn til å drasse denne digre blikkboksen rundt i huset den fleksibiliteten den gir. Som @Øleks sier, så trenger du ikke styre med skylling, du kan brygge store nok brygg med "no sparge" - helt opp mot 30 liter, avhengig av hvor sterkt øl du brygger. Og du kan brygge 50 liter, også, sjøl om det er noe jeg gjør mindre og mindre av. (Jeg har en fryktelig mengde saison i kjelleren som er akkurat god nok til at jeg ikke kan helle den ut, men også akkurat dårlig nok til at jeg har lyst.)

Du må jo ha kokeplate og kjele ved siden av, og jeg har utstyrt en 36 liters kjele med kran. Så om jeg skal brygge noe lite og raskt, kjører jeg biab i den. Men det er egentlig ikke noe problem å brygge mindre batcher i BB60'en heller. Jeg har byttet ut silbunnen med en liten falskbunn (som jeg også bruker i 36-liter'n), og det gjør det enklere.
 
Silkaret funker greit, men lett å suge kjelen tom for vørter hvis man ikke følger med når man sirkulerer. Man får heller ikke fjernet belegget på elementet før kok, noe som kan gi den mest bedritne skrubbejobben jeg har vært borti. Men man sparer mye tid da man kan starte oppkoket mens man skyller. Tar ganske lang tid å koke opp vørter en fra mesketemp og føler det liksom aldri koker skikkelig heller. Klarer ikke mer enn ca 4,5-4,8 l/t avkok på full kjele.

Sist brygget vi uten silkar og det var faktisk bedre på denn måten at det ble mye jevnere temperatur i mesken. Hører til historien at vi fikk jordfeil på bbn, sikkert pga fukt fra forrige vask, og mesket ved å resirkulere gjennom kjøleren som vi la i skyllevannet. Aldri hatt så jevn temp i mesken noen gang...

Så vår erfaring er at det er hendig med silkar hvis du har talje i taket. Blytungt med fullt kar om du er alene... Pumpe er kjekt å ha. 40 liters kjele til skyllevannet er fint. Skikkelig termometer er must da det kan avvike veldig mye på temp i mesken på det innebygde, spesielt med silkaret. En målestav til å måle mengde er greit så du slipper å regne på cm hele tiden. Og noe å helle vørter i i en brenning i det det koker med full kjele. Bratt læringskurve...
 
Jeg har samme oppfatning som deg @Finn Berger, når det kommer til silkaret. Man sparer ikke allverdens tid, og fordelene uten kan fort veie opp mot ulempene med.
Det tar sin tid med oppvarming av vann og oppkok etter skylling på 50-liters brygg, spesielt hos meg, der kjellerbryggeriet holder solide 7 grader. Longs og lue på mine bryggedager :p

Skyllevann er ofte det folk er litt kviafull til å bruke penger på, og det var jeg også. Jeg henta en varmtvannsbereder på skraphaugen til den lokale rørleggeren, kappa den i to, kjøpte et 3KW element og volt-regulator på ebay, putta det i, og kjørte på. Nå har jeg nesten ubegrenset mulighet til å varme opp varmeelement, uten kokeplate og dyre kjeler. Kan sikkert bruke den til kokekjele også, men det har jeg ikke prøvd.
 
Jewg har selv BB60. og bruker ikke sirkulasjonspumpe. Under mesking rører jeg litt rundt i mesken av og til for å holde temperaturen jevn. Ellers legger jeg bare et ullteppe over kjelen under mesking. Alt dette fungerer greit for meg.
NB. Etter brygging vil det alltid ligge igjen et brent belegg i bunnen(Hqar ikke noe å si for smaken på ølet) Det er viktig at dette fjernes etter hver brygging. Her bruker jeg en "skrubbesvamp) . Ellers opplevde jeg at sikringen i elementet røk midt under meskingen. Problemet er at denne sikringen kunne ikke resettes, men skiftes ut, og da sto jeg der med lua i handa uten å ha fått kokt malten. Sørg får å ha et sett sikringer i huset, og gjør deg kjent med hvordan de kan skiftes. Det er to forskjellige sikringer knyttet til elementet:

http://www.ebay.com/itm/181165821915?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648
og:

http://www.ebay.com/itm/130886218162?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Hei igjen dagwayne.

Fant sikringen muttret fast inni bunnen på BB60, inni en hvit isolasjonsstrømpe, men denne var 16A ikke 10A som du linket til. Kan vi bruke 10A på BB60?
 
Tilbake
Topp